اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

نگاهی به روند رشد یا کاهش جمعیت قاره‌ها به واسطه مهاجرت + نمودار

نرخ خالص مهاجرت (Net Migration)، تفاوت بین تعداد افرادی است که وارد یک کشور یا قاره می‌شوند و افرادی که آنجا را ترک می‌کنند. اگر این عدد مثبت باشد، یعنی آن منطقه جمعیت جذب کرده و اگر منفی باشد، یعنی جمعیت از دست داده است.

به گزارش روزیاتو، نمودار زیر جریان جابجایی مردم در سطح جهانی را با نمایش نرخ خالص مهاجرت بر اساس قاره، از سال ۱۹۵۰ تا ۲۰۲۳ (در فواصل ۱۰ ساله) نشان می‌دهد. تمامی آمارها از چشم‌انداز جمعیت جهانی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۴، است.

نرخ خالص مهاجرت قاره ها؛ داده‌ها و نکات برجسته

اعداد نشان‌دهنده نرخ خالص مهاجرت در یک سال مشخص هستند.

نگاهی به روند رشد یا کاهش جمعیت قاره‌ها به واسطه مهاجرت + نمودار

*آمریکای شمالی شامل ایالات متحده، برمودا، کانادا، گرینلند و سنت پیر و میکلون است. مکزیک در آمار آمریکای لاتین و کارائیب آمده است.

آین آمار نشان می دهند که آمریکای شمالی، اروپا و اقیانوسیه به طور منظم از طریق مهاجرت، جمعیت جذب کرده‌اند. به عبارت دیگر، تعداد افرادی که به این قاره ها مهاجرت کرده‌اند بیشتر از تعداد افرادی است که از آنها خارج شده‌اند.

نگاهی به روند رشد یا کاهش جمعیت قاره‌ها به واسطه مهاجرت + نمودار

توجه داشته باشید که اروپا در سال‌های ۱۹۵۰، ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ مقادیر منفی را تجربه کرده است. این آمار احتمالاً به دلیل بازسازی پس از جنگ جهانی و بی‌ثباتی سیاسی بوده است.

از سوی دیگر، آمریکای لاتین و کارائیب، آفریقا و آسیا به طور منظم به خاطر مهاجرت بخشی از جمعیتشان از دست می رود. مردم اغلب مناطق در حال توسعه را ترک می‌کنند تا به دنبال فرصت‌های شغلی بهتر باشند و از بی‌ثباتی سیاسی یا جنگ فرار کنند.

به عنوان مثال، تعداد پناهندگان ورودی به ایالات متحده به طور تاریخی در طول درگیری‌ها افزایش می یابد که آخرین نمونه آن جنگ روسیه و اوکراین است.

این گزارش به روشنی نشان می‌دهد که الگوهای مهاجرت در مناطق مختلف جهان متفاوت است و عوامل مختلفی مانند شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بر این الگوها تأثیر می‌گذارند. همچنین، این داده‌ها می‌توانند به درک بهتر روندهای جمعیتی جهانی و تأثیر آنها بر سیاست‌گذاری‌های ملی و بین‌المللی کمک کنند.

منبع:عصرایران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا