اخبار روز سینما

رازهای نامگذاری فیلم «ستون 14» در اکران خصوصی!!

ما فیلم های زیادی را به یاد داریم که در عنوان آنها یک شماره وجود دارد. کارگردانان مختلف دلایل مختلفی برای استفاده از اعداد هنگام نامگذاری آثار خود داشته اند. به مناسبت اکران فیلم «ستون 14» به کارگردانی امیرحسین همتی نگاهی داریم به دلایل مختلف نامگذاری فیلم ها با شماره.

به گزارش پی ام آپ، تعداد آثاری که در عناوین خود تعداد مشخصی دارند بیشتر از اینهاست اما سعی کرده ایم مهم ترین آنها را که بررسی کرده ایم فراموش نکنیم.

در فیلم «چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه» عدد استفاده شده در نام فیلم به زمان اشاره دارد.

اشاره به زمان خاصی وجود برخی اعداد در عناوین فیلم به زمان خاصی مانند روز یا ساعت خاصی اشاره دارد. در فیلم «شب روز دهم» به کارگردانی مجتبی راعی، دکتری تصمیم می گیرد با کاروان هلال احمر به عراق برود تا خواهرش را به دلیل بیماری مادرش پیدا کند. او در روز اول محرم وارد عراق می شود و تا غروب روز دهم ماجراهای زیادی را پشت سر می گذارد. علت نامگذاری فیلم «بیست» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی به خاطر زمانی است که صاحب سالن برای کارمندان می گذارد تا جایی برای خود پیدا کنند. در فیلم «هفت دقیقه مانده به پاییز» به کارگردانی علیرضا امینی، دختری جان خود را از دست می دهد و پدر و مادرش در وضعیت بسیار بدی زندگی می کنند تا اینکه هفت دقیقه قبل از تولد دختر، تصمیم می گیرند مشکلات خود را کنار بگذارند و فقط به زایمان فکر کنند. نام فیلم سینمایی «سیزده 59» به کارگردانی سامان سالور این است که در سال 1359 رزمنده ای به کما می رود و پس از سی سال به هوش می آید و دنیا را جور دیگری می بیند. «چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه» به کارگردانی وحید جلیلوند، فیلمی سه قسمتی درباره سه شخصیت مختلف است که زندگی آنها تحت تاثیر تبلیغاتی است که در روز چهارشنبه 19 منتشر شده است. اردیبهشت ماه ارسال شده، مربوط به من است. شماره پنج در فیلم «ساعت 5 بعد از ظهر» به کارگردانی مهران مدیری به زمان تعطیلی بانک اشاره دارد و شخصیت اصلی باید قبل از این ساعت خانه خود را نجات دهد. در فیلم «بیست هفته روز بعد» به کارگردانی محمدرضا خرمدان، پسری بیست و یک روز فرصت دارد تا آمپول بیماری مادرش را آماده کند و فیلم «33 روز» ساخته جمال شورجه بر اساس وقایع سال 33 ساخته شده است. جنگ یک روزه اسرائیل و حزب الله لبنان. در فیلم «رحمان 1400 منوچهر هادی، لوله کش یک شرکت بزرگ نیز تصمیم می گیرد تا خود را به دست پسر رئیس شرکت بکشد تا خانواده اش با پول جهیزیه زندگی خوبی داشته باشند، اما پسر. از رئیس نمی خواهد.» او می کشد و از روی دلسوزی به او چک می دهد تا سه سال آینده، می شود 1400.

رازهای نامگذاری فیلم «ستون 14» در اکران خصوصی!!
در فیلم «ستون 14» عدد به کار رفته در نام فیلم به مکان خاصی اشاره دارد.

به مکان خاصی اشاره کنید اعدادی که در عناوین فیلم ها استفاده می شوند، گاهی اوقات به مکان خاصی اشاره می کنند. مثل فیلم «خانه ای در خیابان چهل و یکم» به کارگردانی حمیدرضا قربانی که ماجراهایی را در خانه ای با شماره 41 روایت می کند یا فیلم «شیار 143» که آبیار آن را از عنوان چاهی در منطقه جنگی گرفته است و آنجا. پیکر شهید شخصیت اصلی مورد بررسی قرار گرفت. در فیلم 50 قدم آخر کیومرث پوراحمد، قطع ارتباط در 50 مرحله آخر عملیات باعث سرگردانی شخصیت می شود و این مشکل باعث تغییر در زندگی او می شود. در فیلم “ستون 14” به کارگردانی امیرحسین همتی که چند روزی است در سینماها اکران شده است، عدد 14 به جایگاه ویژه ای اشاره دارد. در پایان فیلم وقتی شخصیت جلال مجبور می شود اسلحه را به سمت ساناز در ساختمان نیمه کاره نشانه بگیرد، روی تیر آهنی که ساناز به آن بسته شده است عدد 14 حک می شود. جزییات فیلم را توضیح نمی‌دهیم، فقط تا این حد می‌توان گفت که این ستون مهم است زیرا منجر به دگرگونی شخصیت جلال می‌شود.

رازهای نامگذاری فیلم «ستون 14» در اکران خصوصی!!
«سه درجه تب» با بازی رضا عطاران یکی از فیلم هایی است که این شماره را در نام خود دارد.

اشاره به تعداد، وزن، اندازه یا دما گاهی اوقات دلیل استفاده از عدد در فیلم، اشاره به وزن، عدد یا درجه حرارتی است که مربوط به موضوع مهم فیلم است. برای مثال در فیلم «3 درجه تب» به کارگردانی حمیدرضا صلاحمند، «3 درجه تب» بر تمایل به تغییر برای پیروی از مد تاکید دارد. از آنجایی که سه درجه تب به معنای تب 40 درجه است (به نقطه بحرانی می رسد)، از این نام برای موج قدرتمند تب مد استفاده می شود. در فیلم 50 کیلو آلبالو به کارگردانی مانی حقیقی هیچ اشاره مستقیمی به عدد پنجاه کیلو نشده است. به نظر می رسد استفاده از حجم پنجاه کیلویی اشاره به جلوه جسورانه گیلاس در داستان فیلم باشد. در فیلم «یک کیلو و بیست و دو گرم» به کارگردانی رحیم طوفان، درباره مهریه 30 میلیونی است که زن مردی مجبور می شود بچه ای را که در شکمش حمل می کند، بفروشد و این به وزن یک مهریه است. نوزاد نارس مرده به دنیا آمد عنوان «23 نفر» در فیلم مهدی جعفری تعداد رزمندگان نوجوانی است که در سال 61 به اسارت نیروهای عراقی درآمدند، فیلم «برلین منهای 7» درباره سختی های پناهندگی است و این درجه نیز به سردی و شرایط سخت اشاره دارد. «360 درجه» سام هاروکان نیز از چرخش 360 درجه و رسیدن به نقطه شروع گرفته شده است.

رازهای نامگذاری فیلم «ستون 14» در اکران خصوصی!!
در فیلم «شش متر و نیم» عدد به کار رفته در عنوان با محتوای فیلم ارتباط تنگاتنگی دارد.

با اشاره به درجه و قیمت در نام برخی از فیلم ها از اعداد برای اشاره به کیفیت یا قیمت محصولات استفاده می شود. مثلاً در فیلم «عیار 14» به کارگردانی پرویز شهبازی، نام فیلم به این دلیل انتخاب شد که فردی به خاطر طلاهای تقلبی با 14 عیار زندانی می شود و پس از آزادی به افشاگر تعقیب می کند. فیلم ده رقمی همایون اسعدیان درباره دزدی است که هر بار یک میلیارد تومان درآمد دارد و نام فیلم به ده میلیارد ارقام اشاره دارد. سعید راوشی علاقه خاصی به استفاده از اعداد در نام فیلم هایش دارد. او پس از فیلم «ابد و یک روز» نام دومین فیلمش «متری شیشونیم» را مربوط به اعداد انتخاب کرد. نام فیلم برگرفته از خاطره ناصر خاکزاد، متهم پرونده مواد مخدر است که در بخشی از سکانس دادگاه از خرید کفن برادرش به قیمت شش و نیم متر می گوید.

رازهای نامگذاری فیلم «ستون 14» در اکران خصوصی!!
فیلم «چهل سال» یکی از آثاری است که عدد به کار رفته در عنوان آن معنایی برای سن شخصیت اصلی دارد.

با اشاره به سن در برخی موارد به دلیل تمرکز بر سن یک شخصیت، اعدادی در عنوان فیلم قرار داده شده است. مثل فیلم «چهل سال» ساخته علیرضا رئیسیان که بر اساس داستانی به همین نام نوشته ناهید طباطبایی ساخته شده و حول محور بحران میانسالی یک زن روایت می شود. در فیلم سیزده دلیل نامگذاری فیلم به تمرکز بر مرحله حساس نوجوانی و اینکه بروز مشکلات در این سنین می تواند تاثیر زیادی بر شخصیت نوجوانان داشته باشد اشاره دارد و در مورد پسری که در سیزده سالگی درگیر جدایی والدینش می شود.

رازهای نامگذاری فیلم «ستون 14» در اکران خصوصی!!
«صد سال برای این سال ها» فیلم توقیفی سامان مقدم است که بخشی از عنوان آن به عدد 100 اختصاص دارد.

اشاره به اصطلاح یا ضرب المثل در برخی از فیلم ها، نام شماره به دلیل وجود اصطلاح یا ضرب المثل انتخاب می شد. مثلاً فیلم «شیشو باش» بهمن گودرزی از واژه تخته نرد گرفته شده است و زمانی به کار می رود که فردی در فکر انجام کاری باشد یا در انجام یا انجام کاری گم شود. در فیلم «صد سال برای این سال ها» به کارگردانی سامان مقدم که هرگز فرصت اکران نداشت، ضرب المثل «صد سال برای این سال ها» به کار رفته است که مصائب و رنج های یک زن را در یک دوره روایت می کند. از سه دهه، ممکن است این بدان معناست که صد سال بهتر از آن چیزی خواهد بود که قبل از شما از سر گذرانده اید. عنوان فیلم «چهار انگشت» ساخته حامد محمدی روایتی است که از زبان یکی از شخصیت ها شنیده می شود: «فاصله بهشت ​​تا جهنم چهار انگشت است». که بیشتر به همان اصطلاح «به قبر آآآآ» مش قاسم در «پسر عموی ناپلئون» اشاره دارد.

رازهای نامگذاری فیلم «ستون 14» در اکران خصوصی!!
امیر جدیدی در نمایی از فیلم روز صفر

رمز یا کد را ببینید | عناوین دارای اعداد گاهی به کد یا کد خاصی اشاره دارند. به عنوان مثال در فیلم «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان، شماره «سفر» به نام عملیات تروریستی عبدالمالک ریگی اشاره دارد. اسفند سال 1397 است یا در فیلم شماره ده به کارگردانی حمید زرگرانژاد داستان اسیر جنگی به نام رمزی شماره 10 است که بارها اقدام به فرار می کند و در نهایت موفق می شود اسامی اسرا را به سرخ پوشان گزارش کند. صلیب در یک راز عراقی ثبت نشده است. اردوگاه و کشتار آن توسط فرمانده عراقی برای جلوگیری از.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا