اخبار روز سینما

نگاهی به جایگاه مهم رخشان بنی اعتماد و پوران درخشنده در سینمای ایران به دست وزیر رسید.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد در بخشی از گفت و گوی خود با مجله تجسمی «قاف» این روزها رخشان بنی اعتماد و پوران درخشنده را که هر دو از مهم ترین کارگردانان سینمای ایران هستند، سردرگم کرده است. آثار درخشانی که هر کدام از آنها به جا مانده است. . رخشان بنی اعتماد اولین فیلم خود را در سال 1366 و پوران درخشنده در سال 1365 ساخت و هر دو بیش از 35 سال سابقه کارگردانی دارند..

به گزارش بازتاب آنلاین، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد به مجله تصویری قاف دعوت شد. بخشی از گفتگوی اکبر نبوی با اسماعیلی به بی توجهی وزیر فرهنگ به سینماگران و مشکلات آنها اختصاص داشت. نبوی به اسماعیلی گفت که به عنوان وزیر فرهنگ باید به فکر اهالی سینما باشد و بداند چرا فردی مثل رخشان بنی اعتماد کار نمی کند یا ابراهیم حاتمی کیا به جای فیلم سازی به سراغ سریال سازی رفته است. اسماعیلی به سرعت به این اظهارات اعتراض کرد و گفت: خانم بنی اعتماد امروز یکی از اعضای اصلی شورای سیاست گذاری فیلم است. در حالی که این سمت در اختیار پوران درشدنه است. محمدمهدی اسماعیلی رخشان بنی اعتماد و پوران درخشنده را اشتباه گرفته است، هر دو کارگردان از دهه 60 جایگاه ویژه ای در سینمای ایران دارند.

رخشان بنی اعتماد به همراه جهانگیر کوثری سر صحنه فیلم بانو اردیبهشت ماه» محصول 1376

رخشان بنی اعتماد کیست؟ | رخشان بنی اعتماد اولین بار ۳۷ سال پیش در فیلم «خارج از محدوده» استعداد خود را نشان داد و بعدها با فیلم «زرد قناری» بیشتر دیده شد. او در ابتدا پرکار بود و در مدت کوتاهی سه فیلم ساخت. در عین حال ساخت مستند را فراموش نکرد. چهار سال بعد از کارگردانی اولین فیلمش، برای «نرگس» پشت دوربین قرار گرفت. در سال 1370 این فیلم در جشنواره دهم فجر مورد تحسین قرار گرفت و سیمرغ بهترین کارگردانی را دریافت کرد. بعد از این فیلم بیشتر مورد توجه قرار گرفت. او با فیلم هایی چون «روسری آبی»، «زیر پوست شهر»، «گیلانه»، «خون بازی» و «قصه ها» بارها قدرت خود را در ساخت یک فیلم اجتماعی جذاب اما انتقادی نشان داد. بنی اعتماد موفق ترین کارنامه را در میان کارگردانان زن دارد. وی سیمرغ بهترین کارگردانی را برای «نرگس»، سیمرغ بهترین فیلمنامه را برای «روسری آبی» و «خون بازی» و جایزه ویژه هیئت داوران را برای «گیلان» و همچنین شیر طلایی ونیز را برای «قصه‌ها» دریافت کرد. جایزه فیپرشی برای «دستمال آبی»، جایزه جشنواره تورین برای «زیر پوست شهر» و… گواه این گفته است. بنی اعتماد چند سال پیش در رشته نویسندگی به آکادمی اسکار دعوت شد. او همچنین به عنوان داور بخش افق هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم ونیز انتخاب شد.

وزیر ارشاد در مصاحبه ای رخشان بنی اعتماد را با پوران درخشنده اشتباه گرفته است.
پوران درخشنده در کنار حسین جعفریان در پشت صحنه فیلم سینمایی «زمان از دست رفته» محصول سال 1368

پوران درشد کیست؟ | برای اولین بار در سال 1365 فیلم «رابطه» را بر اساس زندگی یک نوجوان ناشنوا ساخت و از محبوبیت بالایی برخوردار شد. این اولین تجربه کارگردانی درشدان بود. او در این فیلم سعی کرد به مشکلات معلولان جامعه بپردازد. یک سال پس از ساخت «رباح»، درخشنده داستانی را با محوریت یک دختر ناشنوا آغاز کرد و به مشکلات و محدودیت های نظام آموزشی ناشنوایان در دهه 60 اشاره کرد. داستان فیلم درباره دختری به نام ملیحه بود که در کودکی به دلیل ضربه (مرگ مادرش) قدرت تکلم را از دست داد. او برای این فیلم دیپلم افتخار بهترین کارگردانی را دریافت کرد. درخشنده در دهه 80 با دو فیلم «شمعی در بد» و «بچه های ابدی» دو اثر مهم در کارنامه کاری خود به جای گذاشت تا اینکه با «دخترانش گریه نمی کنند» دوباره به کانون توجه ها رفت. این فیلم از نظر تماشاگران بهترین فیلم سی و یکمین جشنواره فیلم فجر بود. او فیلم «زیر سقف دودی» را در سال ۲۰۱۵ کارگردانی کرد و نامزد بهترین کارگردانی و بهترین فیلم شد. پوران درخشنده عضو فیلمسازان زن آمریکا (WIF)، کارگردانان مستقل آمریکا (IFP) و مرکز بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان یونسکو (CIFEJ) بوده است. پوران درخشنده در چهلمین جشنواره فیلم فجر در هیات انتخاب حضور داشت و امسال نیز داور چهل و دومین جشنواره فیلم فجر بود. روشن آذر ماه همچنین پروانه ساخت فیلمی به نام «عشق» را گرفت و هم اکنون عضویت در شورای سیاستگذاری سینما را دارد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا