فیلم “بی‌رویا” ساخته ی آرین وزیردفتری، بیشترین تمرکز خود را بر روی از دست دادن رویاها دارد. نام فیلم و شخصیت اصلی، رویا، در اولویت قرار دارد. با این حال، طناز طباطبایی در نقش رویا با چندین چالش مهم مواجه است، اما با تلاش و پشتکار، رویا به طور کامل به شادی و آرامش دست پیدا می‌کند. فیلم با خنده‌ی سرشار از او به پایان می‌رسد.

طناز طباطبایی در فیلم «بی‌رویا»، نقش یک زن را بازی می‌کند که می‌خواهد به قیمت هرچه باشد، با همسرش همراهی کند و تمام آرزوهای خود را به واقعیت تبدیل کند، اما این سفر از رویاهای شیرین به واقعیتی ترسناک تبدیل می‌شود. او برای بازی در این فیلم، جایزة سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن را در جشنواره چهلم فیلم فجر کسب کرد.

مواجه با رویا | در فیلم «بی‌رویا» با شخصیتی به نام رویا مواجهیم که یک زن هنرمند است و زندگی‌اش با داستان‌های گوناگون پیچیده شده است. از ابتدای فیلم، او را در حال خواندن کتابی مشاهده می‌کنیم که بعدها آن را به زیبایی توصیف می‌کند؛ داستانی درباره دختری است که برادرش را گم کرده و به دنبال اوست، اما سرانجام خود هم گم می‌شود. داستان فیلم به نوعی با همین داستان تنیده شده است.

رویا علاقه‌ای به مهاجرت ندارد و تلاش همسرش برای یادگیری زبان و دوچرخه‌سواری موفق نبوده است. او مجبور است پیانوی مورد علاقه‌اش را بفروشد و تنها یکی از ده کتاب کتابخانه‌اش را با خود به همراه بگیرد. جدایی از محل کارش برایش دشوار است و عدم دسترسی به دوستانش نیز او را اذیت می‌کند. از ابتدای فیلم، رویا چندین بار نشان داده است که از دست دادن دارایی‌هایش ناراضی است، اگرچه مخالفتی با رفتن به خارج از کشور ندارد. حتی در جایی که همسر رویا او را متهم می‌کند که تلاشی برای مهاجرت نکرده است، او صراحتا می‌گوید که برایش مهمتر است که از همه چیز دیگر دل بکند، به خصوص از رویاهایی که در خود برایش پیچیده شده است.

آنالیز عملکرد "طناز طباطبایی" در نقش رویا در فیلم بی رویا!

طناز طباطبایی برای بازی در فیلم «بی رویا» در چهلمین جشنواره سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خود کرد.

رویا ، مهربان و صبور | طباطبایی در نقش رویا زنی مهربان و صبور معرفی می شود. زنی که با صمیمی ترین دوستش آرش در یک خیریه حضور فعال دارد و بهترین روزهایش را با او و در این خیریه سپری کرده است. او دیگران را دوست دارد و تحمل تنهایی و زیبایی را ندارد. او تمام تلاش خود را می کند تا زیبا را به خانواده اش نزدیک کند و در نهایت او را در خیابان رها نمی کند. عینک و کتابش را به زیبا می دهد و در واقع به او اجازه می دهد با عینک به دنیا نگاه کند و وارد دنیایش شود.

اولین نطفه در مواجهه با رویای نهفته شخصیت رویا در کلانتری و در برخورد با کودکی که مادرش را از دست داده شکل می گیرد. او رفتاری مادرانه از خود نشان می دهد و وقتی چشمانش به عکس خانواده سه نفره اش می افتد، به پسر می گوید که مادرش چقدر خوش شانس است که او را دارد. طباطبایی این مهر و احساسات و در عین حال پشیمانی را به بهترین نحو نشان می دهد.

 چشم‌های رویا | در بازی “طباطبایی”، رویا با دیدن رویاهای خودش و احساس شک، مجبور می شود عینک آفتابی بزند و وارد مراحل جدیدی از بازی شود. او به دو سمت مختلف نگرانی دارد؛ از یک طرف، به صداقت زیبای خود شک می کند، و از طرف دیگر به خاطر بی‌مهری و تملق همسرش متأسف است. همسرش دست به نوشتن نامه ای اعترافی درباره بهترین دوست رویا، آرش، می زند و او را متهم به کلاهبرداری می کند. رویا باید برای حفظ زندگی‌اش که به همراه بابک است،، کنار دوست صمیمی اش قید رفاقت بزند و به ایمان قلبی‌اش درباره آرش واقعیت بپذیرد.

از همین نقطه به بعد، دنیای رویا دچار ترس و نگرانی شده و این احساسات در چهره و نگاه او نیز به چشم می‌آید. در زمانی که رویا در بیمارستان است، توهم‌های او و شک‌هایش بیشتر می‌شوند و بازیگر نیز علائم بیشتری از ترس و عدم اطمینان نشان می‌دهد. رویا در مکانی که صدای زیبا را از حرف‌های پرستار با شنیدن، بیشترین علائم ترس را نشان می‌دهد. ایشان در نقش رویا، برای اثبات هویت خود تلاش می‌کند، حتی پدرش نیز او را انکار می‌کند. همه اینها باعث وحشت و تنهایی رویا می‌شود و به اوج بازی طباطبایی می‌رسد. در این مرحله، او ترس، توهم، تنهایی، استیصال و در نهایت رهایی را تجربه می‌کند.

آنالیز عملکرد "طناز طباطبایی" در نقش رویا در فیلم بی رویا!
طناز طباطبایی نقش «رویا» را در دو موقعیت متفاوت به بهترین شکل ممکن بازی می کند.

رویا در آخرین نقطه امید | از این جا به بعد، بازی او به مرحله بعدی می‌رود. پس از تلاش‌های بی وقفه اش برای اثبات خود، زمانی با مرد و پسربچه‌ای که قبلاً آن‌ها را در کلانتری دیده بود، مواجه می‌شود. البته آن‌ها همه چیز راجع به تعلق او به خانواده اش می‌دانند. بعد از اینکه همه تلاش‌های او بی‌نتیجه ماند، او کناره‌گیری می‌کند. آرش، دوست صمیمی‌اش، آخرین امید اوست که در لحظه‌ی ناامیدی نیز، خندهء بوجود می‌آورد. در مواجهه با آرامش مرد و پسربچه، رویا به قرار جدیدی عادت می‌کند.

قراری ای که خیالات پیوسته‌ی او را در بر دارد. حال در آخرین قطعه این پازل، رویا در مواجهه با دوست صمیمی‌اش آرش، باردار است و وقتی وی را به عنوان مردی رهگذر می‌بیند، ترس‌ها و نگرانی‌های آن‌ها یک‌باره تمام شده و رویا خندهء بر لب و پای کلی رویاهای دیگر دارد. به نظر می‌رسد طباطبایی در این قطعه به بهترین نحو روند آرامش و رهایی شخصیت را مجسم کرده است.

فیلم “بی‌رویا” به کارگردانی “آرین وزیردفتری” با بازیگرانی همچون “طناز طباطبایی”، “صابر ابر”، “شادی کرم‌رودی”، “رضا داوودنژاد”، “مائده طهماسبی” و دیگر بازیگران در پلتفرم “فیلیمو” موفق به اکران شده است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *