اخبار روز سینما

نگاهی به ارجاعات سینمایی کارگردان «گناه فرشته» به چند اثر کلاسیک فرشته مدافع سینمای جهان

ارجاع فیلم در سراسر جهان رایج است. هالیوود، بالیوود، سینمای اروپا و حتی آثار به اصطلاح «روشنفکری» این کار را کرده اند و می کنند. این اتفاق را در سینمای ایران هم می بینیم. اشاره به آثار پرمخاطب و ماندگار طنزی شیطنت آمیز و بعضاً جذاب است که در عین حال ادای احترام سازندگان به فیلم هایی است که خاطره مشترک چندین نسل شده است، اتفاقی که اکنون در سریال «گناه» افتاد. از فرشته.” حامد عنقا رخ داده است.

به گزارش بازتاب آنلاین، سریال خانگی «گناه یک فرشته» یک درام دادگاهی جنایی و معمایی ساخت. حامد عنقا تاکنون دو بخش منتشر شده است. از ویژگی های بارز سریال می توان به نگاه ویژه تهیه کننده به سینمای کلاسیک و آثار نمادین و خاطره انگیز از یک سو و علایق سینمایی شخصیت اصلی آن (حمید تهرانی با بازی شهاب حسینی) اشاره کرد. برای دیگری.

آناتومی یک قتل علاوه بر این، برخی از صحنه‌های دادگاه در «گناه فرشته» یادآور فیلم جنایی «آناتومی یک قتل» از اتو پرمینگر است. البته آنهایی که خاطرات خوبی دارند این را به خاطر دارند و تصویر پل بیگلر (جیمز استوارت) در ذهنشان نقش بسته است. آن فیلم داستان وکیلی است که حرفه خود را رها می کند و به اصرار یکی از دوستانش وارد پرونده ای جنجالی می شود. وکیل هم مانند حامد تهرانی از پیروزی خود مطمئن است اما هر چه پیش می رود اتفاقات دیگری می افتد. در قسمت‌های آینده، احتمالاً نمونه‌های بیشتری از «گناه فرشته» با ارجاع به «آناتومی یک قتل» وجود خواهد داشت که با تمرکز بر رابطه‌ی شخصیت مشفق مؤثرتر خواهد بود. در مورد این شخصیت، استفاده او از عینک، کلاه و موتور سواری عناصری است که ما را به یاد برخی از شخصیت های فیلم های ماندگار می اندازد.

«مشفق» دوست خانوادگی حامد و مهتاب است که شخصیت او با نگاهی به شخصیت وکیل در فیلم «آناتومی یک قتل» طراحی شده است.

زمان کشتن | فیلم ماندگار جوئل شوماخر بر اساس کتابی از جان گریشام در مورد رابطه یک وکیل با یک قاتل سیاه پوست است که متجاوزان به کودکان خردسال را کشت. رابطه پدر جیک بریگانس با دختر خردسالش و همچنین شهرت وکیل در شهر، جنبه دیگری از سریال «گناه فرشته» است.

ترس قدیمی | ترس اولیه که در ایران با نام «ترس باستانی» شناخته می شود، دیگر فیلم مهمی است که تهیه کننده «گناه یک فرشته» به آن توجه کرده است. این فیلم ساخته گرگوری هابلیت با بازی ریچارد گیر، ادوارد نورتون، فرانسیس مک دورمند و … داستان مرد جوانی است که متهم به قتل است که وکیل پرونده اش را به عهده می گیرد. روشی که حامد پرونده فرشته را می پذیرد و اولین ملاقات آنها را برنامه ریزی می کند ادای احترامی به “ترس باستانی” است.

دختر گمشده نه فیلم «دختر کوچک گمشده» یک فیلم کلاسیک است و نه «گناه یک فرشته» از نظر مضمون به آن اشاره دارد. برنامه ریزی کارگردان در برخی از مقاطع این مجموعه شبیه به فیلم «دختر گمشده» دیوید فینچر است. موضوع مشترک این دو اثر، داستان آتش زا و سردرگمی شخصیت هاست، به همین دلیل کارگردان سریال درباره ساختار فیلم نظر داشت.

نگاهی به ارجاعات سینمایی کارگردان «گناه فرشته» به چند اثر کلاسیک فرشته مدافع سینمای جهان
سکانس جنجالی دفاع حامد از موکلش در دادگاه ادای احترام به فیلم «وکیل مدافع شیطان» بود.

وکیل شیطان | شاهد محاکمه جمیلی (مهرداد ضیایی) بودیم. جایی که حامد تهرانی به عنوان وکیلی خوش بیان و کلفت زبان ابتدا برخلاف تصور عمومی موکل خود را با ویژگی های منفی بازجویی می کند. این قسمت از سریال عاشقان سینما را به یاد سکانس معروف «وکیل مدافع شیطان» تیلور هاکفورد می اندازد. این سکانس در واقع اشاره ای به سکانس محاکمه الکساندر کالن (با بازی کریگ نلسون) است که وکیلش (کین لومکس با بازی کیانو ریوز) او را فردی مغرور می بیند و در نهایت به نتیجه مطلوب به نفع موکلش می رسد. حامد تهرانی شباهت زیادی به کوین لومکس در «گناه یک فرشته» دارد و احتمالاً در آینده مانند لومکس شکست خواهد خورد.

غرامت مضاعف و دیگران علاوه بر موارد فوق، در «گناه فرشته» به فیلم‌های شاخص دیگری نیز اشاره می‌کنیم. فعلا سهم این آثار پوسترهایی است که بر دیوارهای خانه و محل کار حامد کشیده شده است. مانند «غرامت مضاعف»، «شاهین مالت»، «محله چینی ها»، «کازابلانکا» و… این اتفاق نشانه بارز دیگری است که «گناه فرشته» به شاهکارهای سینمایی ادای احترام می کند و به نظر می رسد به اینها اشاره شود. فیلم ها. در قسمت های بعدی سریال به خصوص که «گناه فرشته» از نظر موضوعی با آنها مرتبط است. جالب اینجاست که سریال “گناه فرشته” تا مدت ها “غرامت مضاعف” نام داشت که در توییت یکی این را مدیران سابق این پلتفرم عنوان کردند. به عنوان نمونه می توان به «محله چینی» رومن پولانسکی و «شاهین مالت» اثر جان هیوستون اشاره کرد که هر دو روایت ماجراهای غیرمنتظره درباره دو کارآگاه هستند و از قضا در هر دو اثر پای زنان در میان است. احتمالاً پوستر این فیلم‌ها در «گناه فرشته» استفاده نشده است و به برخی از روابط شخصیت‌های آن‌ها در سریال اشاره خواهد شد. به خصوص اینکه تا اینجا و بر اساس تیزرها و ویدیوهای معرفی شخصیت ها می توان حس کرد که در صورت پیشروی داستان، حامد تهرانی به دلیل ارتباط عاطفی بیشتر با مشتری فرشته درگیر می شود.

نگاهی به ارجاعات سینمایی کارگردان «گناه فرشته» به چند اثر کلاسیک فرشته مدافع سینمای جهان
شعار تبلیغاتی «برای یک فرشته دعا کن» برگرفته از شعار تبلیغاتی «بچه رزماری» است.

مورد خاص: بیبی رومرو و برسیم به یکی دیگر از ارجاعات سینمایی مهم از «گناه فرشته». تبلیغات این سریال با تگ «برای فرشته دعا کن» شروع شد و حالا به موتیف آن تبدیل شده است. مخاطب همچنین متوجه می شود که فرشته (پورعبدینی پردیس) همان دختری است که متهم به قتل شده است. او به زندان افتاد و حامد تهرانی با انگیزه های قوی وکیل او را پذیرفت. این نکته ای است که کمتر به آن اشاره شده است که در فیلم معروف «رزماری رزماری» رومن پولانسکی نیز از همین عبارت استفاده شده است. البته به نظر نمی رسد که داستان «گناه فرشته» ربطی به این فیلم داشته باشد یا اگر هم داشته باشد، تاکنون هیچ نشانه ای از آن دیده نشده است.

من تلاش می کنم برد برد | این اتفاق جنبه دیگری هم دارد و آن لذتی است که با یادآوری آثار درخشان برای عموم به وجود می آید. این فیلم نیز مانند ارجاعات سینمایی «گناه فرشته» با نظرات مثبت کاربران فضای مجازی و فعالان یوتیوب مواجه شده است که ویدیوهای جالبی در این باره تهیه کرده اند. به نوعی مخاطب را درگیر یک فرامتن می کند که علاوه بر لذت تماشا و دنبال کردن داستان، کشف آن چیزها را نیز در بر می گیرد. علاوه بر این، در «گناه فرشته» از ابزارهای فرامتنی دیگر استفاده شده و حتی در تیتراژ شاهد ضبط صدا هستیم که کار را به عناصری از ژانر پلیسی و قضایی نزدیک می کند.

تلاش برای آشکار شدن رابطه داستان و شخصیت های سریال با فیلم های مذکور، از دیگر نتایجی است که از طریق ارجاعات سینمایی «گناه فرشته» به دست آمده است. این سریال و سایر آثار ایرانی و خارجی به نوعی شاهکارهای سینمای جهان را تشکیل می‌دهند که منجر به ترغیب مردم به تماشای یا تماشای مجدد آن‌ها می‌شود.

سریال گناه فرشته به نویسندگی و کارگردانی. حامد عنقا جمعه ها به صورت اختصاصی از پلتفرم «فیلیمو» پخش می شود. دو قسمت از این مجموعه تاکنون منتشر شده است.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا