دوشنبه 7 آبان زادروز فاطمه معتمد آریا است. بازیگر محبوب و باتجربه سینما که سال ها با ایفای نقش های درخشان خود برگ برنده بسیاری از فیلم ها شد و آثار قدرتمند بسیاری از خود به جای گذاشت. معتمدآریا مدتی است که به طور نسبی خوابیده و از ابتدای این دهه فعالیت چندانی از خود نشان نداده است.

به گزارش بازتاب آنلاین، به بهانه زادروز این هنرمند محبوب وقایع مهم کارنامه کاری او در سه چهار دهه بازیگری در سینما و تلویزیون را مرور می کنیم.

دهه شصت

فاطمه معتمدآریا اولین سیمرغ بلورین خود را برای فیلم «برهوت» دریافت کرد.

فاطمه معتمدآریا یکی از بازیگرانی است که در دهه 60 از تئاتر به سینما رفت و توانایی خود را در ایفای نقش های خاص و متنوع نشان داد. شاید نتوان انتخاب های خود را تحلیل کرد و از بهترین و بدترین عناوین این دهه برای آنها استفاده کرد. او اولین گام ها را برای موفقیت در بازی در فیلم هایی چون «جهیزیه رباب» به کارگردانی سیامک شایقی، «ریحانه» به کارگردانی علیرضا رئیسیان و… برای هر دو فیلم نامزد دریافت سیمرغ کرد و برای فیلم «برهوت» به کارگردانی محمد. علی طالبی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کرد. معتمدآریا در دهه شصت با تلویزیون همکاری زیادی داشت. او در مجموعه عروسک های «مدرسه موش ها» با مرضیه برومند همکاری کرد و بعد به «خانه مادربزرگ» پیوست. در سال 1369 نیز در سریال «آرایشگاه زیبا» بازی کرد و این بار به مخاطبان تلویزیون معرفی شد.

دهه هفتاد

گزارشی آماری از کارنامه پربار فاطمه معتدمریا به بهانه تولدش
نوبرکردانی در فیلم «دستمال آبی» یکی یکی از شاهکارهای کارنامه معتمدآریا است.

بهترین انتخاب دهه هفتاد با موفقیت های زیادی برای معتمدآریا همراه بود. در دهمین جشنواره فیلم فجر بازی او در فیلم «مسافران» به کارگردانی بهرام بیضایی مورد توجه قرار گرفت و برای این کار سیمرغ اضافی دریافت کرد. بهترین انتخاب او در دهه هفتاد بعد از «مسافران» فیلم‌های «هنرپیشه» محسن مخملباف، «یک بار برای همیشه» سیروس الوند، «حصار» مهدی فخیم زاده و «روسری آبی» ساخته رخشان بانی بود. -اعتماد. او در اوایل دهه 1970 چنان مورد توجه قرار گرفت که مورد تحسین منتقدان و سینماگران قرار گرفت. اوج درخشش معتمدآریا با بازی نوبرکردانی در فیلم «روسری آبی» در سال ۱۳۷۳ بود. نقش دختری جوان و ساده که با مردی همسن و سال پدرش ازدواج کرد و با مشکلات زیادی روبرو شد.

بدترین انتخاب شاید بدترین انتخاب فاطمه معتمدآریا را بتوان بازی در فیلم «عشق + 2» دانست. فیلمی که در ادامه تب آثار عاشقانه اجتماعی ساخته شد اما نتیجه هیچ نبود آنچه انتظار می رفت رضا کریمی معتمدآریا را در مقابل امین تارخ قرار داد تا داستانش را تعریف کند. زوجی که قصد جدایی و یافتن همسر سومی را دارند اما در نهایت مرد تصمیم می گیرد زندگی خود را حفظ کند و … ماجرای فیلم سطحی عشق + 2 سال ها بعد اعتراض امین تارخ را برانگیخت و او گفت. که داستان ندارد باید اینطور روایت می شد.

گزارشی آماری از کارنامه پربار فاطمه معتدمریا به بهانه تولدش
«له پامچال» یکی از پرمخاطب ترین نمایش های تلویزیونی با بازی معتمدآریا است.

همکاری با تلویزیون معتمدآریا در سال 1370 در سن 30 سالگی با بازی در «گل پریمچال» در حالی که به تازگی خود را در سینما به عنوان بازیگر مطرح کرده بود، مورد توجه قرار گرفت. به دلیل لهجه شمالی و مهر و عشقی که به لیلا داده شد محبوبیت زیادی پیدا کرد. داستان سریال از این قرار بود که لیلا، دختر جنوبی که خانواده اش را در جنگ از دست داده، در شمال کشور به ماجراجویی می پردازد و قرار است تا پیدا شدن آنها با خانواده اش زندگی کند. محبت و مهربانی مادر خانواده با بازی معتمدآریا به قدری دلش را می گیرد که حتی وقتی خواهرش را پیدا می کنند تصمیم می گیرد آنجا بماند و با آنها زندگی کند. معتمدآریا در این سریال به قدری مورد توجه قرار گرفت که سال ها بیشتر مخاطبان او را با نام سریال «گل پریمچال» می شناختند.

گزارشی آماری از کارنامه پربار فاطمه معتدمریا به بهانه تولدش
معتمدآریا برای فیلم «همسر» برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

افتخارات در دهه 70 سیمرغ بهترین نقش اول زن در فیلم های مسافران، هنرپیشه و همسر را از آن خود کرد و نامزد بازی در فیلم روسری آبی شد. مرد عوضی نیز نامزد دریافت مجسمه مریم مقدس شد. بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم ایرانی.

دهه هشتاد

گزارشی آماری از کارنامه پربار فاطمه معتدمریا به بهانه تولدش
معتمدآریا در فیلم گیلانه می درخشد.

بهترین انتخاب بهترین انتخاب فاطمه معتمدآریا در دهه 80 بدون شک نقش مادر شمال در فیلم گیلانه کارگردان رخشان بنی اعتماد است. معتمدآریا در فیلم بنی اعتماد چهره مادری شمالی را به خود گرفت که زندگی اش وقف مراقبت از پسر جانبازش بود. عشق دور او می چرخد ​​و تمام دردش بهبودی اوست. معتمدآریا برای نشان دادن عمق عشق یک مادر به فرزندش اغراق نکرد و توانست این حس را بسیار باورپذیر به مخاطب خود منتقل کند. شادی و غم در کنار هم در چهره اش منعکس شده بود و احساسات خود را کاملاً متحرک بیان می کرد. وی در سال ۱۳۸۹ در فیلم «اینجا بدون من» به کارگردانی بهرام توکلی نیز بازی کرد. یکی او یکی از درخشان ترین بازی هایش را به نمایش گذاشت. او در این فیلم نقش مادری ساده را بازی کرد که برای موفقیت فرزندانش حاضر بود دست به هر کاری بزند، اما اشتباهاتش باعث شد نتواند واقعیت را بپذیرد و معقولانه رفتار کند.

بدترین انتخاب او در دهه هشتاد چندین تصمیم اشتباه گرفت اما بدترین انتخاب او را می توان بازی در فیلم «میزک» ساخته حسین لیالستانی دانست. با اینکه بازی در «میزک» را پذیرفت، اما پیش از این «خواب لیلا»، «خواب زمستانی» و «لیلی» را اجرا کرده بود. فیلم هایی که نه دیده شد و نه نتیجه خاصی برای او داشت. با این حال هیچ کدام را نمی توان به اندازه میزک ضعیف دانست. «میزک» در بیست و ششمین جشنواره فجر اجرا شد و مورد انتقاد رسانه ها و منتقدان قرار گرفت.

گزارشی آماری از کارنامه پربار فاطمه معتدمریا به بهانه تولدش
معتمدآریا با سریال «زیر تیغ» در تلویزیون هم خوش درخشید.

همکاری با تلویزیون معتمدآریا در دهه 80 در دو سریال «زیرتیق» و «آشپزی» به کارگردانی محمدرضا آرتمان بازی کرد. نقش او در «زیر تیغ» به قدری مورد توجه قرار گرفت که پس از سال ها از ذهن مردم خارج نشد. آنچه بازی معتمدآریا را در این سریال خاص کرد، نمایش احساسات متفاوت و متناقضی بود که در زندگی او رخ داد. ابتدا نگران عذاب اختفا بود، پس از مدتی از انتقام همسرش ناراحت شد و در عین حال اضطراب بچه ها را تحمل کرد، از طرفی نگاه های تند را تحمل کرد و تمسخر دیگران و البته نگران دخترش هم بود که نامزدش به خاطر قتل پدرش او را رها کرد. معتمدآریا در سریال زیر تیغ نقش طاهره را بازی می کند که انگار در چنین شرایطی با یک شخصیت واقعی روبرو هستیم. او در «آشپزی» نیز در کنار پرویز پرستویی نقش موفقی را ایفا کرد، اما این سریال به اندازه «زیر تیغ» محبوبیت نداشت. شاید دلیل آن زمان نامناسب پخش آن در سال 2018 بود.

جوایز و افتخارات او در این دهه برای فیلم‌های «گیلان» و «اینجا بدون من» نامزد دریافت سیمرغ شد اما هیچ سیمرغی دریافت نکرد.

دهه نود

گزارشی آماری از کارنامه پربار فاطمه معتدمریا به بهانه تولدش
فاطمه معتمدآریا بار دیگر در فیلم «آباجان» می درخشد.

بهترین انتخاب «آباجان» به کارگردانی هاتف علیمردانی، «یحیی سکوت نارده» به کارگردانی کاوه ابراهیم پور و «بنفشه آفریقایی» به کارگردانی مونا زندی حقیقی از بهترین انتخاب های معتمدآریا در این دوره بودند. با «آباجان» بار دیگر در نقش مادری غمگین و منتظر جلوی دوربین رفت. معتمدآریا در آباجان نقش مادری را که پیش از این ایفا کرده بود به عهده گرفت و چهره جدیدی در کارنامه کاری خود به جای گذاشت. در «گیلان» قدرت و تسلط خود را بر گویش گیلکی نشان داد و در «آباجان» دیالوگ های ترکی چالشی جذاب برای او بود. معتمدآریا در خلق لحظات احساسی در فیلم ها متخصص است و این ویژگی دیگر نقطه قوت او در فیلم هاتف علیمردانی بود. اما خود فیلم «آباجان» آنطور که باید جلب توجه نکرد و اگر قدرت بازی معتمد آریا باشد. نبود کار موفقی نبود.

گزارشی آماری از کارنامه پربار فاطمه معتدمریا به بهانه تولدش
فیلمبهمن در کارنامه معتمدآریا ثبت نشده است.

بدترین انتخاب در این مدت با معتمدآریا فیلم های نه چندان قدرتمندی دیدیم. فیلم‌هایی مثل «بهمن» به کارگردانی مرتضی فرشباف، «مجبوریم» به کارگردانی رضا درمیشیان و حتی «امپسند» سهیل بیراگی این فیلم‌ها آثار ضعیفی نیستند، اما حضور معتمدآریا نه به امتیازی برای فیلم تبدیل شده است و نه اثر مهمی را ایجاد کرده است. اتفاقی در کارنامه او می توان گفت با حذف این فیلم ها از کارنامه معتمدآریا اتفاق خاصی نمی افتد.

همکاری با تلویزیون پس از ایفای نقش معتمدآریا در «آشپزی» در سال ۱۳۹۷، محمدرضا این هنرمند تلویزیون را ترک کرد و دیگر در این رسانه کار نکرد. معتمدآریا یکی از بازیگرانی است که هنوز وارد شبکه نمایش خانگی نشده است.

جوایز و افتخارات در دهه 1990 در دو فیلم بازی کرد.بهمن و «بنفشه آفریقایی» نامزد دریافت سیمرغ شد اما موفق به کسب سیمرغ نشد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما