اخبار روز سینما

نگاهی به آمار و مشکلات داریوش مهرجویی در ساخت دومین فیلم سینمایی گاو با 145 هزار تومان ساخته شد.

هزینه کارگردانی و صحنه، دکوپاژ، امتیاز کتاب و دستمزد بازیگران و فیلمبرداران فیلم «گاو» در سال 1348 معادل 145 هزار تومب و هزینه نما و پرداخت دستمزد ارتش سیاه و خدمت به بازیگران و کارکنان فیلم، شخصیت صحنه و عکاس، در مجموع بالغ بر 68 هزار تومب برآورد شده است.

به گزارش بازتاب آنلاین، بازتاب آنلاین در گزارشی برگرفته از سند شماره 15 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، مطلبی درباره ساخت فیلم سینمایی «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی منتشر کرده است.

در این سند آمده است که داریوش مهرجویی پس از ساخت اولین فیلمش «الماس 33» امکان اکران فیلم «گاو» را به شرطی به دست آورد که ابتدا فیلم را بنویسند: «داستانی که در این فیلم می گذرد، به گفته مخاطبان محترم مربوط به چهل سال قبل است.» زیرا منظره یک شهر فقیر شش سال پس از اصلاحات ارضی، خواست رژیم پهلوی نبود که مدعی بود ایران را به کشوری مدرن تبدیل کرده است.

در قرارداد 14 خرداد در سال 1347 قراردادی بین غلامحسین ساعدی و داریوش مهرجویی برای ساخت فیلم «گاو»، هزینه کارگردانی و صحنه، دکوپاژ، مجوز کتاب و دستمزد بازیگران و بازیگران منعقد شد. فیلمبردار مقطوع 1.450.000 ریال معادل 145.000 تومان بود.

ساخت دکور، پرداخت حقوق سیاهپوستان و پذیرایی بازیگران، گروه فیلمبرداری، دکور و عکاس در مجموع 68000 تومان برآورد شد.

مهرجویی درباره لوکیشن این فیلم نیز در کتاب «کارنامه ۴۰ ساله مهرجویی» گفت: ساعدی شهرکی در حوالی تبریز برای لوکیشن فیلم پیشنهاد کرد اما وزارت فرهنگ و هنر با دیدن عکس های روستا قبول نکرد. تا اینکه روستایی در حوالی قزوین انتخاب شد که به گفته مهرجویی از آن شکایت کردند و معتقد بودند که بسیار ویران است و در پایان آن روزها شاه هنوز صحبت از عبور از دروازه های تمدن بزرگ می کرد و به مردم راه نمی دادند. یه جای خالی از سکنه بهشون نشون میدن.گفتن برو اونجا در و دیوار رو رنگ کن شکلش رو درست کن بعد ببینیم چیکار می کنیم ما هم رفتیم اونجا دیوارها رو رنگ زدیم یه حوض بزرگ وسطش درست کردیم میدان و بنابراین با ساخت فیلم «لا واکا» موافقت شد.

فیلم گاو به کارگردانی داریوش مهرجویی در سال 1348 بر اساس مجموعه عزاداران بیل غلامحسین ساعدی ساخته شد و برنده جایزه جشنواره فیلم ونیز شد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا