اخبار روز سینما

نگاهی به آثار مهمی از کارنامه رضا داوودنژاد; بازیگری که خیلی زود مرد. صاحب آن لبخند همیشگی

رضا داودنژاد بازیگر برجسته سینما و تلویزیون که همیشه با لبخند بر لب از او یاد می کنیم در سیزدهم فروردین وی در سال 1403 درگذشت. بازیگری که از اواخر دهه هفتاد با بازی در دو فیلم پدرش علیرضا داودنژاد به شهرت رسید و دو دهه حضور فعالی در سینما و تلویزیون داشت. آخرین حضور او در سینما در فیلم «بیرو» به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی بود. او آخرین بار در تلویزیون در سریال «نیکان» به کارگردانی علی سراهن ظاهر شد..

به گزارش بازتاب آنلاین، داودنژاد بازیگری پرکار است. نبود اما او نقش های مهمی را به جا گذاشت. به بهانه انتشار خبر تلخ درگذشت وی، آثار مهمی که از وی به جا مانده را مرور می کنیم.

رضا داوودنژاد در کودکی برای اولین بار در فیلم «بی خانمان» مقابل دوربین پدرش قرار گرفت.

اولین برداشت | رضا داوودنژاد از جمله بازیگرانی بود که به واسطه شغل پدرش خیلی زود وارد عرصه بازیگری شد. اولین بار در سال ۱۳۶۵ در حالی که تنها شش سال داشت در فیلم «بی پناه» به کارگردانی علیرضا داودنژاد جلوی دوربین رفت. اگرچه این حضور در کارنامه او به عنوان بازیگر ثبت نشده بود، اما او آن را اولین تجربه این بازیگر در سینما می دانست.

رضا داوودنژاد بازیگر سینما و تلویزیون و فرزند علیرضا داودنژاد درگذشت.
رضا داودنژاد بازیگری را به صورت حرفه ای از سال ۱۳۷۷ با فیلم «مصاب شیرین» آغاز کرد.

اولین فعالیت جدی | علیرضا داودنژاد در سال ۱۳۷۷ که هنوز فضا آنطور که باید برای بازنمایی روابط عاشقانه دختر و پسر قبل از ازدواج باز نشده بود، فیلم «رنج‌های شیرین» را کارگردانی کرد. فیلمی که هم در ساختار و هم در محتوا با دیگر آثار آن زمان تفاوت داشت. رضا داودنژاد در این فیلم نقش پسری به نام رضا را بازی می کرد که در نوجوانی عاشق دختر عمویش مونا می شود و به دلیل سخت گیری های خانواده دچار مشکل می شود. روایت این مصائب در دهان رضا که او هم مقابل دوربین است از نکات مهم این فیلم بود. «رنج های شیرین» در آن زمان بسیار مورد توجه قرار گرفت و رضا داودنژاد به چهره ای شناخته شده در بین مردم تبدیل شد. موفقیت «درده های شیرین» علیرضا داودنژاد را بر آن داشت تا دو سال بعد فیلم دیگری درباره مشکلات جوانان بسازد. این فیلم در سال ۱۳۷۹ با نام «پسران بد» ساخته شد و رضا داودنژاد بازیگر نقش اول آن بود. فیلمی که برخلاف انتظار موفقیت چندانی کسب نکرد اما حضور داودنژاد را به عنوان بازیگر در سینما تثبیت کرد.

رضا داوودنژاد بازیگر سینما و تلویزیون و فرزند علیرضا داودنژاد درگذشت.
رضا داودنژاد با بازی در سریال «پشت کنکوری ها» به شهرت رسید.

شهرت در تلویزیون | در سال 1381 در دوره ای که کنکور در زندگی خانواده ها اهمیت زیادی داشت و بحث رقابت بین کلاس های کنکور بسیار داغ بود، پریسا بخت آور سریالی به نام «پشت کنکور درآمد» را بر اساس فیلمنامه ساخت. توسط اصغر فرهادی برای ماه رمضان آن سال. سریالی که خیلی زود مورد توجه قرار گرفت و بعدها به یادگار ماند. ماجراهای «پشت کنکور» درباره چند جوان با بازی رضا داوودنژاد، برزو ارجمند، علی صادقی و رامین ناصرنصیر بود که برای مطالعه در کنکور دور هم جمع شده بودند. هر کدام بنا به دلایلی می خواستند در کنکور شرکت کنند اما یک سری مشکلات مانع ادامه تحصیل آنها شد. سیاوش با بازی رضا داودنژاد محور اصلی این داستان بود. او برای ازدواج با دختر مورد علاقه اش شرط قبولی در کنکور خانواده اش را پذیرفت و به همین دلیل دوستانش را برای درس خواندن جمع کرد. بازی در این سریال مورد توجه داودنژاد در تلویزیون قرار گرفت.

رضا داوودنژاد بازیگر سینما و تلویزیون و فرزند علیرضا داودنژاد درگذشت.
رضا داودنژاد در بسیاری از کمدی های آخر شب بازی کرد. یکی یکی از آنها «زندگی به شرط خنده» بود.

سریال کمدی آخر شب | رضا داوودنژاد پس از «پشت کنکور» با بازی در سریال های «باغ مینو»، «زنگدی به شریت خنده»، «نون و ریحون» توانست خود را به عنوان یک بازیگر کمدی در دهه 80 ثابت کند. نقش در «باغ مینو». یکی او یکی از برادران کوچکترش به نام منوچهر را داشت که به همراه بیژن بنفسه خواه و جواد رضویان موقعیت های خنده داری ایجاد کردند. او در «زندگی روی خنده» با یوسف تیموری و علی صادقی تیم جذابی تشکیل داده بود و در «نون و ریحون» به همراه علی قربانزاده، امیرحسین رستمی و برزو ارجمند به تفسیر موقعیت های طنز می پرداختند. همه اینها داودنژاد را بیش از هر زمان دیگری در کانون توجه قرار داد.

رضا داوودنژاد بازیگر سینما و تلویزیون و فرزند علیرضا داودنژاد درگذشت.
«پسران بد» یکی از موفق ترین فیلم های کارنامه رضا داودنژاد است.

کارهای موفق در سینما. | داودنژاد همزمان با بازی در سریال های طنز، در فیلم ها نیز حضور فعال داشت. اگرچه همه نقش های سینمایی او بسیار جسورانه هستند نبود اما در برخی از فیلم ها بازی درخشانی داشت. یکی از جمله فیلم «مرهم» به کارگردانی پدرش علیرضا داودنژاد بود. او در این فیلم نقش پسر ثروتمندی را بازی می‌کرد که به دختری معتاد پناه می‌داد، اما به جای ترحم بر او، سعی می‌کرد دختر را با موقعیت متزلزل و زندگی آشفته‌اش مواجه کند، به طوری که عزم او برای ترک به تدریج سست شد. داشت محکم می شد داودنژاد در این فیلم یکی او در کنار طناز طباطبایی یکی از مهمترین نقش های دوران حرفه ای خود را ایفا کرد. او بار دیگر در «کلاس بازیگری» به کارگردانی پدرش نقش اصلی را ایفا کرد. یکی او یکی از بازیگران اصلی این فیلم خانوادگی بود و به نوعی موتور محرکه خانواده های دیگر بود. در فیلم فراری به کارگردانی داودنژاد با اینکه نقش کوتاهی داشت اما نقش پسری پولدار و معتاد را بازی کرد که می توانست با ماشین های مدل بالا دل همه را به دست آورد. از دیگر کارهای خوب رضا می توان به فیلم «پسران بد» اشاره کرد که کمی بیشتر از مصعب شیرین با پدرش کار کرد.

رضا داوودنژاد بازیگر سینما و تلویزیون و فرزند علیرضا داودنژاد درگذشت.
«مصاب شیرین ۲» از جمله فیلم هایی است که داودنژاد آن را به صورت زنده اکران نکرد.

آخرین ظهور | آخرین فعالیت سینمایی او در «مصاب شیرین ۲»، «لامینور» و «بیرو» بود. دو سال اخیر در سینما کار نکرد اما در سال های 1401 و 1402 در سریال های «از سرنوشت 4»، «شهباز» و «نیکان» بازی کرد و همکاری خود را با تلویزیون حفظ کرد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا