دانستنی ها

نکات مهم درباره شام برای کنترل و کاهش وزن اضافی

آیا اغلب بعد از خوردن یک شام سنگین به رختخواب می روید و تعجب می کنید که چرا مدام وزن اضافه می کنید؟ آیا زمان تغییر این روند نرسیده است؟

به گزارش ایسنا به نقل از سلامت نیوز، عادات غذایی شما در حین و بعد از شام ممکن است اهداف کاهش وزن شما را ناکام بگذارد. برای مدیریت بهتر وزن، مهم است که برخی از عادات غذایی ناسالم را با عادات سالم جایگزین کنید.

سبک بخورید

اولین و مهم ترین قانون تناسب اندام این است که از خوردن وعده های غذایی بسیار سنگین یا غنی برای شام خودداری کنید زیرا هضم آنها بسیار طولانی است و ممکن است هنگام خواب در معده خود احساس درد، ناراحتی و سنگینی کنید. یکی از عواقب بد پرخوری این است که چربی دور کمر به تدریج افزایش می یابد.

حفظ فاصله زمانی بین شام و خواب

به گفته کارشناسان بهداشت، فاصله حداقل دو ساعته بین شام و زمان خواب بسیار مهم است. این امر باعث جذب بهتر مواد مغذی از غذا، مدیریت موثر وزن و خواب بهتر می شود.

بعد از شام نخوابید

خوابیدن بلافاصله بعد از یک وعده غذایی سنگین می تواند منجر به سوء هاضمه، ناراحتی و بی خوابی شود. علاوه بر این، خوردن یک وعده غذایی غنی دمای بدن را افزایش داده و چرخه خواب را مختل می کند.

غذا خوردن در اواخر شب را محدود کنید

گرسنگی اواخر شب می تواند به سختی متوقف شود، به خصوص اگر تا دیروقت بخوابید. اما باید بدانید که غذا خوردن در اواخر شب یا در ساعات عجیب و غریب بر سطح انسولین و سطح تری گلیسیرید تأثیر می گذارد و منجر به افزایش وزن در اطراف شکم و افزایش خطر بیماری قلبی می شود.

قبل از خواب یک نوشیدنی انتخاب کنید

اگر بعد از یک شام مقوی همچنان احساس گرسنگی می کنید، بهترین راه برای خلاص شدن از این گرسنگی ناشیانه نوشیدن یک چای گیاهی ملایم، نوشیدنی هایی مانند چای بابونه یا  چای همراه با زردچوبه بعد از شام برای خواب بهتر است.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا