اخبار روز سینما

نکات مهم اکران بهار 1403، از پرفروش ترین فیلم تا فیلمی که انتظارات را برآورده نکرد | 8 میلیون بیننده برای اولین نمایش بهار

در فصل بهار، 18 فیلم اکران شد و از این میان، سه فیلم – «تمساح خونین»، «تگزاس 3» و «مست عشق» با فروش بیش از 100 میلیارد، در صدر فهرست فروش 1403 قرار گرفتند. . تنوع ژانرها نسبتا زیاد بود و در این مدت بیش از 8 میلیون نفر به سینما رفتند.

به گزارش بازتاب آنلاین، در پایان اکران بهار، در این مورد نگاهی خواهیم داشت به مهم ترین اتفاقاتی که سینمای ایران در این مدت پشت سر گذاشت.

فیلم های اکران شده | در مجموع 18 فیلم از ابتدای فصل بهار اکران شده است. از این میان فیلم‌های «تمساح خون»، «تگزاس ۲»، «خجالت نکش ۳»، «سال گربه» و «قلهک» کمدی و بقیه درام اجتماعی بودند. از جمله آثار اکران بهار نیز انیمیشن انیمیشن «ایلیا در جستجوی قهرمان» بود. «تمساح خونی» زودتر از بقیه اکران شد و «آبی روشن»، «کوچه ژاپنی» و «این جمعیت قابل کنترل» از جمله آثاری بودند که دیر اکران شدند. خرداد راه اندازی شد و طبیعتا بیشترین فروش در فصل تابستان رخ خواهد داد.

در اکران بهار، سینماها 8 میلیون نفر را جذب کردند.

مجموع فروش سینما | سینماهای ایران از روز اول فروردین 1403 تا 31 خرداد، در مجموع 490 میلیارد تومان فروخت و در این مدت سه ماهه 8 میلیون و 552 هزار نفر برای تماشای فیلم به سینما رفتند. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تعداد بینندگان امسال دو میلیون نفر افزایش یافته است. از آغاز فروردین تا آخر خرداد در سال 1402 تعداد تماشاگران سینماها 6 میلیون و 230 هزار نفر بود و در مجموع سینماها 270 میلیارد تومان فروخته بودند.

اکران بهار با نمایش کمدی به پایان رسید
“کروکودیل خونین” رهبر انتشار بهار 1403 شد.

پرفروش ترین فیلم کمدی | «تمساح خونین» به کارگردانی جواد عزتی پرفروش ترین فیلم کمدی از اوایل بهار امسال بوده است. این فیلم از زمان اکران در بهار تاکنون 160 میلیارد تومان فروش داشته است که حدود 20 میلیارد از این فروش متعلق به 16 فیلم است. اسفند تا پایان سال 1402 بود که در مجموع 2 میلیون و 670 هزار نفر برای دیدن این فیلم به سینما رفتند. این بدان معناست که «تمساح خونین» یک چهارم تماشاگران سالن های سینما را اسیر خود کرده است. با اکران «تگزاس 3»، فروش «تمساح خونی» دچار مشکل شد و جایگاه خود را در جدول فروش هفتگی از دست داد.

پرفروش ترین فیلم اجتماعی | «بدن خلیج» به کارگردانی مرتضی علیزاده بزرگترین فیلم اجتماعی اکران بهار بود. در این فیلم الناز شاکردوست، پژمان جمشیدی، گلاره عباسی، نوید پورفرج و سروش صحت 23 ساله ایفای نقش می کنند. اسفند عرضه شد و تا پایان فصل بهار 44 میلیارد و 700 میلیون تومان فروش داشت. مخاطبان این فیلم 748 هزار نفر بودند. در حال حاضر «بی بادان» در رتبه پنجم فهرست فروش بهاره قرار دارد.

اکران بهار با نمایش کمدی به پایان رسید
«مست عشق» با فروش بیش از 100 میلیارد تومانی پدیده اکران بهاری بود.

شگفت انگیز ترین | پنجمین اردیبهشت ماه زمانی که سه فیلم «تمساح خونین»، «بی تن» و «سال گربه» پیشتاز فروش سینما بودند، با اکران فیلم «مست عشق» ساخته حسن فتحی، معادلات اکران به هم خورد. این فیلم دراماتیک توانست در مدت زمان کوتاهی توجه ها را به خود جلب کند و فروش سینما را به سرعت تحت تاثیر قرار دهد. «مست عشق» با بازی پارسا پیروزفر، شهاب حسینی و بازیگران مطرح ترکیه ای توانست به رتبه دوم جدول فروش هفتگی دست یابد و جایگاه خود را برای مدت طولانی حفظ کند. این فیلم تاکنون 106 میلیارد پلان فروخته است.

اکران بهار با نمایش کمدی به پایان رسید
پژمان جمشیدی با دو فیلم «بدن باش» و «تگزاس 3» بیشترین حضور را در اکران بهار داشت.

محبوب ترین بازیگران | پژمان جمشیدی، شبنم مقدمی و مهدی هاشمی از جمله بازیگرانی هستند که در اکران بهار دو فیلم در اکران داشتند. فیلم کمدی «تگزاس 3» ساخته پژمان جمشیدی و فیلم اجتماعی «بی‌بادان» منتشر شد. فیلم هایی که هر دو جایگاه ویژه ای در اکران داشتند. بازی شبنم مقدمی را در دو فیلم «خجالت نکش» و «عمو نوروز» دیدیم. فیلمی کمدی که به تازگی اکران شده و فروش قابل توجهی دارد و فیلمی کودک و نوجوان که در گیشه موفقیت زیادی کسب می کند. نبود. مهدی هاشمی در دو فیلم «تگزاس 3» و «عمونروز» نیز حضور داشت که اولی از نظر فروش موفق‌تر بود و همچنان به فروش خود ادامه می‌دهد.

اکران بهار با نمایش کمدی به پایان رسید
«تگزاس 3» توانست در کمترین زمان ممکن به صدر جدول فروش دست یابد.

مورد خاص | 8 خرداد با اکران فیلم «تگزاس 3» به کارگردانی مسعود اطیابی و بازی زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی وضعیت سینمای کمدی تغییر کرد. قبل از اکران این فیلم، «تمساح خونین» بیشترین مخاطب را داشت و سپس «سال گربه» در کانون توجه قرار گرفت. با اکران «تگزاس 3» توجه ها به این فیلم جلب شد و جایگاه ویژه ای در فهرست فروش هفتگی به دست آورد. «تگزاس 3» به زودی چندین رکورد فروش را شکست. فروش این فیلم در کمتر از یک ماه از مرز 100 میلیارد تومان گذشت و اکنون رقیب سرسخت «تمساح خونین» محسوب می شود.

اکران بهار با نمایش کمدی به پایان رسید
فیلم اکشن «توان» کم فروش ترین فیلم اکران بهار است.

فروش کمتر | برای انتخاب فیلم هایی که کمترین فروش را داشته اند، فیلم هایی را انتخاب کرده ایم که حداقل یک ماه و نیم اکران شده اند. این در حالی است که «توان» به کارگردانی رامین سهرابی کمترین فروش را به ثبت رساند. این فیلم در وسط است. اردیبهشت ماه تا آخر پرتاب شد. خرداد 184 میلیون تومان فروخت. در مجموع 3470 نفر برای دیدن این فیلم به سینماها آمدند. «انتقام» اولین فیلم اکشن مشترک ایران و فنلاند است اما آمار نشان می دهد که تماشاگران چندان آن را دوست نداشته اند.

اکران بهار با نمایش کمدی به پایان رسید
«آسمان غرب» نتوانست انتظارات را در گیشه برآورده کند.

کمتر از حد انتظار | در میان فیلم هایی که در فصل بهار اکران شد، «آسمان غرب» از جمله گزینه هایی بود که انتظار می رفت در اکران با استقبال خوبی مواجه شود. این فیلم به کارگردانی محمد عسگری با بازی میلاد کیمیرام، امیرحسین آرمان و … با محوریت زندگی شهید شیرودی ساخته شده است. یکی یکی از آثار مهم چهل و دومین جشنواره فجر بود. با این حال، در اولین نمایش بهاری خود، تنها 10 میلیارد شات فروخت و مجموع مخاطبان آن از 238 هزار نفر تجاوز نکرد. در حالی که 29 اسفند اکران شد و سه ماه روی پرده بود.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا