دانستنی ها

نکات بهداشتی برای پیشگیری از وبا

حسین معصومی، مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، ویژگی های وبا را بروز ناگهانی اسهال آبکی و بدون درد همراه با تهوع و استفراغ در مراحل اولیه عنوان کرد.

وبدا اضافه کرد: با توجه به آب و هوای متفاوت ایران، موارد ابتلا به وبا در هر زمانی از سال ممکن است اتفاق بیفتد، اما بیشتر موارد ابتلا از اوایل تابستان تا اواخر تابستان رخ می دهد. آبان به نظر می رسد.

معاون گروه بهداشت پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی زنجان تاکید کرد: در صورت عدم مراجعه بیماران وبا به ویژه در موارد شدید می تواند در عرض چند ساعت منجر به کم آبی شدید و حتی مرگ بیمار شود. .

معصومی ادامه داد: وبا از طریق مدفوع دهانی منتقل می شود و در اثر مصرف آب یا مواد غذایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به مدفوع یا استفراغ بیماران وبا آلوده است، ایجاد می شود.

وی با تاکید بر جدی گرفتن توصیه های بهداشتی برای پیشگیری از شیوع وبا گفت: از آب آشامیدنی سالم برای آشامیدن، شستشو و تهیه غذا استفاده کنید و از نوشیدن آب ناسالم (چشمه، رودخانه، برکه و چاه) خودداری کنید.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی زنجان، شستن و ضد عفونی سبزیجات و میوه های خام قبل از مصرف، شستن دست ها با آب و صابون قبل از تهیه و مصرف غذا و بعد از استفاده از توالت، پرهیز از مصرف یخ و شیشه یخ اگر مطمئن نیستید که بی خطر است می توانید با قرار دادن آن در کنار آن بر خنک شدن آن تاکید کنید.

معصومی همچنین گفت: از مصرف غذاهایی که خارج از یخچال نگهداری می شوند یا در مکان های غیربهداشتی تهیه و سرو می شوند خودداری کنید و غذاها را کاملا بپزید.

وی گفت: غذای پخته شده را در اسرع وقت مصرف کنید، باقیمانده غذا را در یخچال یا در دمای زیر 4 درجه سانتیگراد نگهداری کنید و قبل از مصرف مجدد آن را کاملا گرم کنید و: از تماس غذای پخته با غذای خام خودداری کنید، فاصله ایمن با حشرات را رعایت کنید. ، جوندگان و سایر حیوانات توصیه های بهداشتی برای جلوگیری از انتشار ویروس شامل رعایت اصول بهداشتی و بهداشتی، مراجعه سریع به پزشک برای درمان در صورت بروز علائم گوارشی (اسهال و استفراغ) و جلوگیری از سرایت بیماری به دیگران است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا