دانستنی ها

نوشیدنی های توصیه شده در تابستان

در روزهای گرم تابستان، بدن دو یا سه برابر بیشتر از روزهای دیگر سال مایعات از دست می دهد.

به گزارش ایسنا، نوشیدن مایعات کافی بسیار مهم است. بنابراین چه نوشیدنی هایی برای نوشیدن در تابستان خوب است؟

عرق کردن به طور طبیعی شما را خنک می کند، اما مصرف آب را نیز افزایش می دهد. ما روزانه تقریباً 1.5 لیتر آب از طریق تنفس، تعریق و ادرار از دست می دهیم، اما در دمای بالا این مقدار می تواند تا دو لیتر افزایش یابد.

به گفته کارشناسان مرکز پزشکی دانشگاه ماینز، کم آبی بر سیستم قلبی عروقی تأثیر می گذارد، زیرا خون غلیظ می شود و قلب باید سریعتر پمپاژ کند.

همچنین در این مورد کلیه ها بسیار حساس هستند. اگر مایعات بدن خیلی کم باشد، عملکرد کلیه به شدت آسیب می بیند. بین 50 تا 90 درصد بیمارانی که در معرض شوک حرارتی قرار می گیرند، از آسیب حاد کلیه رنج می برند.

اگرچه نوشیدن مایعات حیاتی است، اما نوشیدن آب میوه یا لیموناد شیرین می تواند شما را تشنه تر کند.

بسیاری از مردم در گرما به آب میوه ها یا نوشابه هایی مانند کولا سرد یا لیموناد روی می آورند. با این حال، تحقیقات نشان داده است که این نوشیدنی ها به دلیل داشتن فروکتوز بالا باعث تشکیل فروکتوز-1-فسفات می شوند. این ترکیب شیمیایی نه تنها باعث تولید اسید اوریک می شود، بلکه می تواند التهاب را در بدن افزایش دهد. علاوه بر این، خطر ابتلا به سنگ کلیه و نارسایی مزمن کلیه در افرادی که به طور منظم نوشابه های گازدار مصرف می کنند، به ویژه در روزهای گرم به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

بهترین نوشیدنی های تابستانی آب لوله کشی، آب معدنی و دمنوش های گیاهی و میوه ای خنک (و البته شیرین نشده) هستند. آب میوه تا زمانی که یک چهارم آب میوه و سه چهارم آب باشد قابل جایگزینی است.

مصرف میوه ها و سبزیجات پر آب مانند خربزه، پرتقال و خیار در روزهای گرم بسیار توصیه می شود.

نوشیدنی ها در حالت ایده آل باید گرم یا کمی سرد باشند، نه خیلی سرد. اگر نوشیدنی ها خیلی سرد باشند، ترموستات طبیعی بدن پیامی از سرمای شدید دریافت می کند، بنابراین تنظیم دما افزایش می یابد و شما حتی بیشتر عرق می کنید. بنابراین، استفاده از یخ را باید فراموش کنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا