اخبار روز

تحولی بزرگ در مسکن؛ 150 هزار واحد نوسازی شد!

به گزارش پی ام آپ به نقل از ایسنا، در چارچوب طرح نهضت ملی مسکن، سهم بافت های فرسوده از نوسازی چهار میلیون واحد مسکونی 800 هزار واحد است که از این تعداد هر ساله 200 هزار واحد باید به مرحله نوسازی و نوسازی برسد. این در حالی است که میانگین تمدید سالانه در دولت های گذشته 40 هزار واحد بوده است.

محمد آیینی مدیرعامل شرکت نوسازی شهری ایران چندی پیش اعلام کرد که 150 هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده کشور در حال ساخت است و تلاش داریم در یک برنامه دو ساله این تعداد را به 300 هزار واحد برسانیم.

تعریف و ارائه بسته های تشویقی جدید و مناسب برای سازندگان، سرمایه گذاران و مالکان از مهمترین برنامه های وزارت راه و شهرسازی است که از اواخر سال گذشته روند نوسازی را تسریع بخشیده است.

طبق آمار، در هشت سال دولت قبل، میانگین نوسازی مسکن به 40 هزار واحد رسیده است. در حالی که طبق قانون ساماندهی، سالانه 100 هزار واحد باید نوسازی شود.

بر اساس آمار سال 1400، مقاوم سازی مسکن به 61 هزار واحد و و در سال ۱۴۰۱ به 65 هزار واحد رسید که نسبت به میانگین دولت های گذشته 62 درصد رشد نشان می دهد. این آمار از تعداد مجوزهای صادر شده استخراج شده است. در چهار ماهه نخست سال جاری بیش از 20 هزار پروانه رویدر بافت‌های فرسوده صادر شده است که نسبت به 4 ماهه اول سال گذشته 40 درصد رشد نشان می دهد.

ارائه تسهیلات بافت فرسوده، تخفیف‌های پروانه، عوارض ساختمانی، انشعابات و مشوق‌های شهرسازانه، معاوضه خانه فرسوده با زمین یا واحد نوساز با تخفیف ۴۰ درصد از جمله برنامه های اجرایی شرکت نوسازی و بازآفرینی شهری ایران و مجموعه دولت برای نوسازی مسکن عمومی است.

اواخر شهریور امسال مدیرعامل شرکت نوسازی شهری ایران اعلام کرد در بهار 1402 نسبت به بهار 1401 نوسازی بافت فرسوده در 132 شهر افزایش یافته است که نشان می دهد در این 132 شهر رشد نوسازی بافت فرسوده در مجموع 140٪ است. در مجموع در سه ماهه اول امسال نسبت به سه ماهه اول سال گذشته نوسازی بافت فرسوده ۴۴ درصد افزایش داشته است. در سه ماهه نخست سال گذشته برای 11 هزار و 585 واحد بافت فرسوده مجوز تمدید صادر شد و امسال این رقم به 16 هزار و 342 واحد رسید.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا