اخبار روز

نوری قزلجه، از کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی

اگرچه معرفی کابینه دولت چهاردهم در ابتدا با انتقاد برخی مواجه شد و عدم حضور برخی شخصیت ها در بین نامزدهای اجرایی دولت از یک سو و کنار گذاشتن برخی گزینه ها از سوی دیگر مورد انتقاد برخی فعالان و حامیان قرار گرفت. پزشکیان اما همانطور که گذشت زمان نشان داد، نه تنها هیچ یک از چهره های مطرح در تیم انتخاباتی وی فعال نبودند، بلکه هیچ یک از آنها حمایت خود را اعلام نکردند. پزشکیان و برای موفقیت او دست از تلاش برنداشته اند. پزشکیان او تاکنون نشان داده است که قصد دارد کابینه‌ای تشکیل دهد که بتواند تحولی آرام را ایجاد کند تا پایه‌های تحول را پایه‌ریزی کند و اعتماد افراد بیشتری را جلب کند. او همچنین نشان داده است که به دولت به عنوان یک شرکت سهامی عام نگاه نمی کند که به نفع درخواست کنندگان و رضایت سیاسیون سهم داده است. البته نمی توان انتظار داشت که همه تصمیمات او برابر باشد، زیرا حکومت در شرایط خاص به او سپرده شده است و کار سختی در پیش دارد و شاید به همین دلیل بود که کسانی قبول نداشتند که آبروی آنها بستگی دارد. در مورد موفقیت دولت خاموش است

اما انتخاب دیگر نوری قزلجه بود که انتخاب او به سرعت بازخوردهای خوبی را به همراه داشت، از حمایت یکپارچه بخش کشاورزی کشور از این انتخابات گرفته تا تصویب برنامه هایش توسط کمیسیون کشاورزی مجلس. دلایل بیشتری برای این ادعا وجود دارد.

نور در یک نگاه

غلامرضا نوری قزلجه در سال 1349 در شهر بستان آباد در استان آذربایجان شرقی به دنیا آمد. او تنها نیست تمام مراحل رشد او در حوزه فعالیت خود سفرهای زیادی کرد و برخلاف بسیاری از سیاستمداران هرگز درجات بالا نرفت. یکی و آسانسور حرکت نکرده و در حال کسب تجربه است:

  • کار کشاورزی را در روستا و با خانواده ای کشاورز آغاز کرد
  • سپس متخصص جهاد شد
  • وی رئیس دفتر کوچکی در اداره جهاد شهرستان شد و سپس معاون و مدیر جهاد شهرستان شد.
  • در جهاد استان وظایفی به ایشان محول شد
  • و سپس مشاور، معاون و سپس نماینده وزیر جهاد کشاورزی شد.

وضعیت او در دوران تحصیل نیز به همین منوال است زیرا رشد او روندی مستمر بود:

  • لیسانس کشاورزی
  • لیسانس مهندسی کشاورزی و فوق لیسانس مدیریت کشاورزی را به پایان رساند
  • وی هم اکنون در حال نگارش پایان نامه دکتری خود با عنوان سیاست های توسعه کشاورزی است.

نوری قزلجه نیز در تازه ترین فعالیت های خود این مسیر را گام به گام طی کرده است:

  • وی پیش از ورود به مجلس سیاسی کشور (مجلس شورای اسلامی) با بیشترین آرا در بین سایر نامزدها وارد مجلس بخش کشاورزی کشور (سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی) شد.
  • ایشان سه دوره نیز در شورای اسلامی نماینده بودند و در هر سه دوره که تخصص ایشان است همچنان در کمیسیون کشاورزی عضویت دارند.
  • نوری در دوره سوم انتخاباتی -دوره فعلی مجلس- نیز به عضویت هیات رئیسه رئیس جمهور درآمد. شاید بتوان با این رویه و با در نظر گرفتن شرایط جدید سیاسی کشور، او را برکنار کرد یکی وی همچنین از گزینه های احتمالی رئیس آینده مجلس در صورت ماندن در مجلس خبر داشت.

در نهایت، کاندیداتوری وی برای وزارت نیز نمادی از انتخاب راه درست است، زیرا او یکی از معدود گزینه هایی است که از دل شورای راهبری ستاد بیرون آمده است. پزشکیان رسیده است!

وزارت جهاد و کشاورزی، وزارتخانه ای به وسعت ایران

وزارت جهاد کشاورزی بعد از وزارت نفت بیشترین یارانه و تخصیص ارز را در کشور دارد که منجر به توزیع رانت و امضا طلا در سراسر این وزارتخانه شده است.

علاوه بر این، استقلال یک کشور در گرو تضمین امنیت غذایی پایدار آن است که همان طور که قبلا نوشتم (khabaronline.ir/xmbrF) در بخش کشاورزی تحقق می یابد، راه حل بزرگ ترین بحرانی که کشور ما با آن مواجه است و بزرگترین تهدید زیست محیطی و اجتماعی مشکل آب کشور و مشکلات ناشی از فرونشست زمین عمدتاً در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است.

علاوه بر این، از نظر اجتماعی، بزرگترین جامعه کارگری همگن کشور کشاورزان هستند که اکثریت اقشار آسیب پذیر کشور را تشکیل می دهند و بزرگترین نهاد و اتحادیه مردمی کشور، نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی است که بر اساس آمارهای رسمی از سال 2017، تقریباً 110000 عضو تحصیل کرده دانشگاهی دارد و این آمار اکنون می تواند نزدیک به 150000 نفر باشد. متأسفانه اکثریت فارغ التحصیلان مهندسی بیکار هنوز کسانی هستند که در زمینه کشاورزی و رشته های مرتبط آموزش دیده اند. علاوه بر این، وزارت جهاد کشاورزی که هم با تولید و هم به تجارت می پردازد، خواهان فردی تمیز و با تجربه است که در سایه تلاش و بهره مندی از همه ظرفیت ها از پوپولیسم روی برگرداند و تغییر را دنبال کند.

همه اینها نشان می دهد که نمی توان وزارتی با این وسعت و حساسیت را به کسی سپرد که به نظر سیاستمداران هندوانه بسته است و وزارتخانه محل تربیت او می شود. نوری از این نظر انتخاب ویژه ای است.

تخصص و کارایی، لازم اما ناکافی

نامزدی:

اگر مانند برخی از منظر نادرست تخصص و تعهد به نوری بنگریم که به دنبال ایجاد تعادل و حتی تقابل بین این دو مؤلفه مهم است، او از تخصص و کارایی یک خدمت تخصصی برخوردار است که در حال انجام آن است. حضور خود را در منطقه به مرور زمان برای خدمت به نظام و کشور نشان داد. او کارنامه جالبی در این زمینه دارد و اگرچه در دام تندروها نیفتاد، اما اهل خط بازی نبود و به همین دلیل رهبری گروه مستقلین در مجلس را بر عهده گرفت. عنوان یک فرماندار نوری قزلجه دیدگاه های تکنوکراتیک دارد و به همین دلیل به حزب کارگزاران سازندگی نزدیک است. اما برخلاف تخصص و تجربه، نمی توان تعهد را ملاک کمی دانست و برخلاف مواردی که مدعیان تعهد و تظاهر به تقوا، مصالح مردم و نظام را در حراج مسائل فردی یا حزبی قرار می دهند. و علایق گروهی، کارنامه نوری در طول بیش از سی سال فعالیت مستمر، می‌توان به این معیار نیز دقت کرد.

رابطه:

نور یک ویژگی خاص دیگر نیز دارد و آن قابلیت برقراری ارتباط است. باید اذعان داشت که مدیران ارشد کشور ما گاهی برای پیشبرد امور نیاز به استفاده از عملکرد دیگری از سیستم ارتباطی و دسترسی دارند که در محافل به لابی گری معروف است. نوری فارغ از اینکه ارتباط ضروری است یا حتی خوب است، در چهارراه ارتباط ایستاده و در تقاطع خیابان های دولت و مجلس جایگاه ویژه ای دارد. او که دوازده سال نماینده مجلس بوده، در مجلس و به ویژه در کمیسیون کشاورزی از حمایت خوبی برخوردار است. پزشکیان و رابطه نزدیکی با او دارد.

برنامه:

نوری قزلجه از معدود کاندیداهای شورای حکومتی است که برنامه جامعی برای بخش کشاورزی می نویسد و در آن با هدف تصویب قانون برنامه هفتم، چالش های پیش روی بخش کشاورزی و منابع طبیعی آب و منابع طبیعی را به دقت فهرست می کند. اقدامات آتی آن در صورت تصاحب کرسی. این وزارتخانه به 221 فصل تقسیم شده است. و این در حالی است که دو نماینده که دیروز در مجلس علیه پیشنهادات دولت صحبت کردند، در واقع مشوق نوری و امثال او بودند:

  • سید مرتضی محمودی نماینده تهران مدعی شد که برنامه عملیاتی در دولت ندیده است در حالی که نوری قزلجه به گفته کارشناسان نه تنها طرح تفصیلی ارائه کرده بلکه کاملا اجرایی و حرفه ای سازماندهی شده است.
  • نصیرپور همچنین از معرفی افراد کم تجربه به کابینه گلایه کرد و این در حالی است که نوری همانطور که گفته شد نماد یک تجربه کاملاً مرتبط، مستمر و سراسری است.

شفافیت:

نوری برنامه ای تدارک دیده و بر خلاف دیگرانی که در طول این سال ها هرگز برنامه های ادعایی خود را منتشر نکرده اند، آن را در معرض قضاوت کارشناسان کشور قرار داده و این وجه تمایز اوست. او در این برنامه به جای کلی گویی، شعار و وعده های دست نیافتنی، بخشی را با در نظر گرفتن اشرافی که در برنامه هفتم داشته، به اقدامات کمی برنامه اختصاص داده است. او در 29 ردیف اهداف را به صورت اعداد و ارقام ارائه کرد و خواسته های خود را در برنامه به راحتی کنترل کرد و عملکرد آینده خود را ارزیابی کرد. به یک معنا می توان گفت نوری با این اثر شهرت سی ساله خود را در معرض قضاوت آیندگان قرار داده است.

این کار او از آن دست آثاری است که صداقت او را به وضوح نشان می دهد و قابل تقدیر است. شاید سبک متفاوت نوری قزلجه در کنار تجربه، تخصص، کارایی و مهارت های مرتبط یکی از دلایل اعتماد بخش کشاورزی به وی و حمایت آشکار سازمان نظام مهندسی کشور از وی باشد، حمایتی که تاکنون هیچ استانی از آن برخوردار نبوده است. با مقاومت سازمان های نظام مهندسی کشاورزی مواجه شد. این خصوصیات باعث شده است که حتی مخالفان و رقبای او نیز با احتیاط در مورد او صحبت کنند و حتی نماینده ای از استانش نیز اعتراف کرده است که او را برخلاف رقابت های معمول خود برای وزارت مناسب می داند.

اگرچه هنوز مشخص نیست طبق برنامه جلسات مجلس چه کسانی به عنوان مخالف و به جای او صحبت خواهند کرد و فردا چه خواهند گفت و اگرچه هیچکس نمی داند که چگونه رای اعتماد به او در مجلس از دیگ بیرون می آید. چهارشنبه این هفته و نمایندگان مجلس چه خواهند کرد؟ آنها به بخش کشاورزی ضربه خواهند زد، اما بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که اعتماد مجلس به شیوه ای ممتاز و احتمالاً به همین دلیل است. یکی یکی از نقاط قوت دولت چهاردهم و احتمالا در آینده یکی او اگر با قاطعیت این راه را ادامه دهد یکی از ژنرال های دولت خواهد شد. شاید نوری قزلجه با حرکت از مجلسی به دولت دیگر اعتباری کسب نکند، بلکه دولت از حضور او برای پیشبرد برنامه های راهبردی خود سود بیشتری می برد.

بدون شک مخالفان نوریساز باید پاسخ قانع کننده ای برای افکار عمومی و به ویژه جامعه کشاورزی حوزه انتخابیه خود داشته باشند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا