اخبار روز سینما

نها، معاون برنده جایزه نوبل ادبیات درگذشت







به گزارش بازتاب آنلاین آنلاین، «ماریس کوند» نویسنده اهل گوادلوپ که درباره استعمار و برده داری می نوشت، در سن 90 سالگی در جنوب فرانسه درگذشت.

ایسنا نوشت: «ماریز کنده» که اغلب از او با نام «ماریز کنده» یاد می‌شود. یکی شانس برنده شدن جایزه نوبل ادبیات ذکر شد؛ او در سال 2018 تنها جایزه نوبل ادبیات جایگزین را از آن خود کرد.

پس از عدم اعطای جایزه نوبل به دلیل رسوایی اخلاقی در آکادمی سوئد (مرجع انتخاب جایزه نوبل ادبیات)، جایزه نوبل ادبیات در سال 2018 اهدا نشد و برخی از چهره های برجسته فرهنگی سوئد وارد عمل شدند و پیشنهاد دادند. جایزه ای به عنوان جایگزینی برای جایزه نوبل. امسال جای خالی اصلی جایزه نوبل ادبیات پر شد و این جایزه به این نویسنده اهل گوادلوپ تعلق گرفت. یکی اعطا شده از سرزمین های ماوراء بحر فرانسه.

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در واکنش به درگذشت این نویسنده در شبکه اجتماعی و زبانی بی نظیر نوشت و به جهانیان گفت.

کونده با کتاب پرفروش سال 1984 خود “سگو” و دنباله آن “کودکان سگو” که زندگی یک خانواده در دربار سلطنتی مالی را در چندین نسل به تصویر می کشد، شهرت بین المللی به دست آورد. رمان “سگو” جوایز متعددی را برای او به ارمغان آورد.

این نویسنده سپس در دانشگاه کلمبیا در نیویورک، چندین دانشگاه دیگر در ایالات متحده و دانشگاه سوربن پاریس به تدریس ادبیات پرداخت.

ماریز کوند در رمان‌های بعدی‌اش، از جمله من، تیتوبا: جادوگر سیاه سالم و کریول زیبا، روابط نژادی، فمینیسم و ​​مبارزات مهاجران سیاه‌پوست کارائیب را در دنیای غرب بررسی کرد.

این نویسنده در سال 2001 مفتخر به دریافت نشان هنر و ادبیات فرانسه شد.




آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا