اخبار روز

نمایش تبلیغاتی ترامپ درباره ایران

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا و نامزد کنونی حزب جمهوری خواه برای انتخابات آمریکا، اخیرا در یک مصاحبه اینترنتی شرکت کرده و در مورد ایران اظهارنظرهایی کرده است.

به گزارش فرارو، ترامپ با ایلان ماسک به صورت زنده از کانال ایکس مصاحبه کرد و مدعی شد که ایران در دوران ریاست جمهوری او ورشکست شده است. ترامپ در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: نمی‌خواهم با ایران کار بدی کنم، ترامپ قبلاً در مورد جنگ غزه و اوکراین گفته است که به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا اجازه این درگیری‌ها را نمی‌داد. تا این حد توسعه یافته یا تداوم یابد.

پس از این ادعاهای دونالد ترامپ، سؤالاتی مطرح می شود، از جمله اینکه معنای این سخنان دونالد ترامپ چیست و با توجه به تشکیل دولت چهاردهم، رویکرد سیاسی ایران و آمریکا در قبال مشکلات منطقه به چه سمتی خواهد رفت؟ فرارو برای پاسخ به این سوالات با علی بیگدالی، کارشناس ارشد سیاست خارجی و تحلیلگر روابط بین الملل گفت وگو کرده است:

سخنان ترامپ درباره ایران جنبه تبلیغاتی دارد

علی بیگدلی به فرارو گفت: ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود یک بار امتحان خود را پس داد و دیدیم که از برجام خارج شد و تحریم های شدیدی علیه ایران اعمال کرد، این ترامپی که امروز و در مبارزات انتخاباتی می بینیم که سعی می کند چهره خود را به گونه ای دیگر نشان دهد همان ترامپ است که با همان افکار و عقاید سعی دارد با نزدیک شدن به ایام انتخابات چهره منصفانه تری به نمایش بگذارد.

اینکه دونالد ترامپ در گفتگو با ایلان ماسک چنین موضعی می گیرد را باید در سایه شرایطی دید که او در آن قرار گرفته است. در واقع او مشغول اجرای نمایش کمپین است. ضمناً مواضع او در مورد جنگ غزه و اینکه مدام می گوید اگر من آنجا بودم جنگ بین غزه و اوکراین رخ نمی داد دقیقاً در همین راستا است.

وی افزود: اتفاقا، بایدن و کامالا هریس مواضع مشابهی اتخاذ کرده اند و سعی می کنند در سیاست داخلی و خارجی بی طرف جلوه کنند. سکوت کرد و از این سؤال طفره رفت زیرا نمی توانست در همان زمان افکار عمومی جوانان علیه اسرائیل با واکنش تدافعی به زبان بیاورد.

او با پاسخ به این که ما کاری به مسائل خاورمیانه نداریم، سعی کرد فشار دانشجویان را منحرف کند. توجه داشته باشید که دموکرات ها سهم زیادی از آرای خود را از اقلیت ها، زنان و افراد با ملیت های مختلف دریافت می کنند. بنابراین، بیشتر سخنان نامزدها و نمایندگان احزاب آمریکایی در زمینه مبارزات انتخاباتی را باید تحلیل کرد و گاه چندان جدی نگرفت.

آمریکا به دنبال نمایش قدرت در منطقه است

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: حضور ناوهای آمریکایی در منطقه و تشکیل آنچه که تشکیلات دفاعی نامیده می شود را می توان «قدرت نمایی آمریکا و دموکرات ها» در منطقه و همچنین این حرکت تلقی کرد. در آستانه انتخابات و با توجه به سیاست کلی ایالات متحده تعجب آور نیست.

علاوه بر تمام مواردی که ذکر کردم، دموکرات ها باید به رای یهودیان توجه کنند و از این حضور منطقه ای برای محافظت از آرای احتمالی یهودیان به کامالا هریس استفاده کنند. با همه اینها دیپلماسی محرمانه بین ایران، اتحادیه اروپا و آمریکا با حضور برخی شیخ نشین ها در خلیج فارس وجود دارد.

وی افزود: حتی اگر حمله نظامی از سوی ایران به اسرائیل صورت گیرد، قطعاً این حمله به گونه ای انجام می شود که جنگ به مرحله ای نرسد که تنش در منطقه شود جنگ جهانی غرب نیز در تلاش است تا ایران را از طریق واسطه ها، آشکار و پنهان، متقاعد کند که انتقام کنترل شده ای بگیرد. همزمان با این تحولات، دولت جوانی هم در ایران داریم که اخیراً وزرای آن توسط آقای … پزشکیان به مجلس ارائه شدند. بنابراین ما دیگر بار یک جنگ بزرگ را بر دوش نداریم. اگر به حرف های این ترامپ برگردیم، می بینیم که او هم در مقابل همه این موارد این حرف ها را زده است.»

این کارشناس مسائل منطقه گفت: تقریباً مطمئن هستم که آقای عراقچی از شورای اسلامی مجلس رای اعتماد خواهد گرفت و درک درستی از شرایط معمول مذاکره دارد. اما آقای پزشکیان معلوم نیست چه نوع دیپلماسی را دنبال خواهد کرد.

واضح است که ادامه این وضعیت در سیاست خارجی کشور به نفع مردم نیست. مردم از جدی ترین مشکلات وجودی رنج می برند و با توجه به اینکه اقتصاد تابع سیاست خارجی است، امیدی به بهبود وضعیت معیشتی مردم بدون حل مشکلات سیاست خارجی نیست. تا زمانی که سیاست خارجی ما اصلاح نشود و نگاه ما به کشورهای منطقه تغییر نکند، نمی توان انتظار داشت که وضعیت کشور بهبود یابد.

همچنین باید به یاد داشته باشیم که با حضور آقای یحیی سنور، شرایط حماس نیز تغییر خواهد کرد، زیرا رویکرد او با آقای هنیه بسیار متفاوت است. اسماعیل هنیه روابط بسیار نزدیکی با ایران داشت، آقای سنور بیشتر رویکرد عربی دارد و به این موضوع اهمیت می دهد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا