اخبار روز سینما

نمایشگاه آثار برجسته عباس کیارستمی در برزیل (23 خرداد تا 3 تیر) / بازدید برای عموم آزاد است

پایگاه تحلیلی خبری پی ام آپ، سینما «سائو لوئیز» برزیل ویژه برنامه ای را به نمایش آثار منتخب عباس کیارستمی و کارلوس سائورا، کارگردان نویسنده سینمای اسپانیا اختصاص داده است.

این ویژه برنامه از 13 تا 24 ژوئن (23 خرداد تا 3 تیر) در سینما “São Luis” واقع در فورتالزای برزیل برگزار می شود و ورود و تماشای این آثار برای عموم مخاطبان آزاد است.

عباس کیارستمی فیلمساز ایرانی به شدت متاثر از نئورئالیسم ایتالیایی در طول بیش از 40 سال فعالیت حرفه ای درخشانی داشت و در بیش از 40 فیلم به عنوان کارگردان، فیلمنامه نویس، تدوینگر، تهیه کننده و فیلمبردار حضور داشت. در سالن قدیمی «سائولوئیس» برزیل، چهار فیلم بلند و پنج فیلم کوتاه از این کارگردان به نمایش درمی‌آید که شامل فیلم‌های «خانه دوستت کجاست؟»، «زندگی و دیگر هیچ» و فیلم‌های کوتاه «نان» می‌شود. و کوچه، «تجربه» و «مسافر» ذکر شده است.

عباس کیارستمی که یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین سینماگران سینمای جهان به شمار می رود. این چهره شناخته شده سینمای ایران در سطح بین المللی در سال 1977 برنده نخل طلای بهترین فیلم شد. خانه دوست کجاست؟ ، زندگی و دیگر هیچ، زیر درختان زیتون، از نزدیک(1990) ، باد ما را خواهد برد (1999)، کپی برابر اصل (2010) و مثل یک عاشق (2012) از آثار این فیلمساز ایرانی هستند.

«کارلوس سائورا» همچنین کارگردان برجسته و نامزد اسکار سینمای اسپانیا و یکی از پرکارترین فیلمسازان این کشور بود که سال گذشته در سن 91 سالگی درگذشت.

دختر خاله آنجلیکا، یخ در بهشت ​​نعنایی، آنا و گرگ‌ها، سریع‌تر، سریع‌تر و پرورش کلاغ‌ ها پنج فیلم بلند این فیلمساز هستند که در برزیل اکران می‌شوند.

کارلوس سائورا که در سال 1932 در هوئسکا، در شمال شرقی اسپانیا به دنیا آمد، دوران کودکیش با جنگ داخلی اسپانیا همراه شد که تأثیری اجتناب ناپذیر بر آثار او گذاشت: فیلم شکار او در سال 1966، اولین جایزه اصلی او در جشنواره فیلم برلین بود. این فیلم در مورد گروهی از سربازان سابق فرانکوست که در حین شکار خرگوش با هم دعوا می کنند و سپس به یکدیگر شلیک می کنند.

فیلم دخترخاله آنجلیکا که در سال 1974 اکران شد، با اعتراض جناح راست برای بازنمایی تجربیات قهرمان داستان در طول جنگ داخلی مواجه شد و سینمای بارسلون محل نمایش آن بمباران شد. فیلم «پرورش کلاغ ها» در سال 1975 زمانی که فرانکو هنوز زنده بود فیلمبرداری شد، اما پس از مرگ در سال 1976 اکران شد و به خاطر نمایش نمادین زندگی دیکتاتور مورد تحسین قرار گرفت.

فیلم «پررورش کلاغ ها» با حضور «جرالدین چاپلین» بازیگر آمریکایی که پیش از این در سال 1967 در فیلم «یخ در بهشت ​​نعنایی» به همراه «کارلوس سائورا» جلو دوربین رفت. سپس او در 9 فیلم دیگر از جمله فیلم نامزد اسکار “مامان 100 ساله می شود” از مقابل دوربین کارگردان اسپانیایی رفت.

از دیگر فیلم‌های کارلوس سائورا می‌توان به «عروسی خونین» اقتباسی از لورکا، فیلم نامزد اسکار «کارمن» (1983)، «سریع‌تر، سریع‌تر» (1981)، برنده خرس طلایی بهترین فیلم جشنواره فیلم برلین، اشاره کرد. و «تانگو» در سال 1998 که سومین نامزدی اسکار بهترین فیلم خارجی را برای او به ارمغان آورد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا