اخبار روز

نمایشگاهی با عکس های کیارستمی، کلاری، کیانیان، افسری، شاهرودی، شریف زاده، علایی، مقیم نژاد و میلانی زاد برپا می شود.

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، نمایشگاه گروهی عکس زستر با رویکرد زیست محیطی، جمعه 18 خرداد 1403 در گالری سوم از ساعت 16 تا 22 به میزبانی پژمان دادخواه باز می شود. مهرداد افسری، افشین شاهرودی، محمدرضا شریف زاده، کیارنگ علایی، محمود کلاری، عباس کیارستمی، رضا کیانیان، مهدی مقیم نژاد، سروش میلانی زاده و مهدی وثوق نیا از جمله هنرمندانی هستند که در این نمایشگاه حضور دارند. در این نمایشگاه عکس هایی از این هنرمندان به نمایش گذاشته می شود که به شیوه های مختلف با طبیعت و محیط زیست برخورد کرده اند.
در بیانیه این نمایشگاه به قلم پژمان دادخواه آمده است:
«زندگی مدرن و تجربیات فرهنگی جدید به این واقعیت منجر شده است که رابطه انسان و طبیعت کمتر و گاه بیشتر متفاوت شده است و رابطه مسالمت آمیزی که قبلاً بین انسان و طبیعت – به عنوان مادر – وجود داشت، امروزه شکل استثمارگرانه و سلطه جویانه به خود می گیرد. در چنین شرایطی طبیعت بکر یا به فراموشی سپرده شد یا پس از تخریب با محیطی مصنوعی جایگزین شد. در واقع تفکر انسان محوری به عنوان عامل تخریب، واقعیت را منحصراً از منظر انسان می نگرد و انسان امروزی با نگرش و رویکرد انسان محور خود را محور هستی می داند و طبیعت را به سمت مصرف گرایی و صنعتی شدن مسلط می کند. او نگران طبیعت و تخریب محیط زیست است. از سوی دیگر، دیدگاه بوم‌مرکزی مبتنی بر این باور است که انسان جزئی از طبیعت است و طبیعت و محیط با ارزش هستند و طبیعت و محیط را می‌توان مادری دانست که انسان در آن تغذیه می‌شود و از او محافظت می‌کند.

اگرچه طبیعت از آغاز تاریخ هنر در آثار هنری و ادبی همه ملت ها تجلی یافته و منبع الهام بسیاری از هنرمندان بوده است، اما مسائل و دغدغه های زیست محیطی در دنیای امروز بیش از پیش توجه و واکنش هنرمندان را به خود جلب کرده است. این موضوع مهم در آثار هنری منعکس شده است. در این زمینه شاهد نگرش اخلاق مدار، دغدغه مند و آگاهی بشریت در حوزه اخلاق زیست محیطی هستیم. به عبارت دیگر یکی یکی از راه‌های بازگشت به طبیعت و دوستی و حفاظت از محیط زیست در برابر تهدیدات سلطه‌گرا، به تصویر کشیدن مضامین مرتبط با طبیعت در آثار هنری است. هنر و در اینجا عکاسی برای انعکاس پدیده های طبیعی، بهبود رابطه ما با طبیعت، ستایش طبیعت، بررسی رابطه فرهنگ و طبیعت، ایجاد نگرش جدید نسبت به طبیعت و بیان آموزه های اخلاق محیطی استفاده می شود.
حال این بازنمایی می تواند تناظر فضایی داشته باشد و ارتباط روشن و آشکاری بین چیز نشان داده شده و مرجع فضایی وجود دارد، می تواند استعاری و احتمالاً غیرمکانی باشد و به هیچ جا و فراتر از آن اشاره کند و تفسیر جدیدی از رابطه بین انسان باشد. و طبیعت کمک می کند.

22057

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا