دانستنی ها

کدام گروه خونی بیشتر دچار سکته می شوند

در مطالعه ای که در سال 2022 منتشر شد، محققان در زمینه ژنومیک ارتباط واضحی بین زیرگروه خونی آ-۱ (A ۱) و ژن سکته اولیه کشف کردند.

به گزارش ایرنا، تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان نشان داد که افراد دارای گروه خونی “A” در مقایسه با سایر گروه های خونی در معرض خطر سکته مغزی قبل از 60 سالگی قرار دارند.

به گزارش  «ساینس الرت»، گروه های خونی ترکیبات شیمیایی روی سطح گلبول های قرمز را توصیف می کنند. گروه های خونی مانند A و B، AB و O از جمله گروه های خونی شناخته شده هستند.

حتی در این گروه های خونی نیز به دلیل جهش در ژن های مربوطه، تفاوت های ظریفی وجود دارد.

در مطالعه ای که در سال 2022 منتشر شد، محققان در زمینه ژنومیک ارتباط واضحی بین زیرگروه خونی A-1 (A1) و ژن سکته اولیه کشف کردند.

محققان داده‌های 48 مطالعه را که شامل تقریباً 17000 فرد 18 تا 59 ساله بود، تجزیه و تحلیل کردند.

یک مطالعه گسترده ژنومی دو جایگاه را شناسایی کرد که به طور قابل توجهی با خطر سکته اولیه مرتبط هستند. یکی این مکان ها با نقطه غلظت ژن های مربوط به گروه خونی منطبق است.

علاوه بر این، مطالعه دیگری بر روی انواع ژن های خاص گروه خونی نشان داد افرادی که ژنوم آنها برای گروه خونی A کدگذاری شده است، 16 درصد بیشتر احتمال دارد که قبل از 60 سالگی دچار سکته مغزی شوند. این خطر در افراد با گروه او-۱ (O ۱) تقریبا  ۱۲ درصد کمتر است. محققان همچنین خاطرنشان کردند که این خطر اضافی سکته مغزی برای افراد دارای گروه خونی A کم است و نیازی به مراقبت یا غربالگری اضافی برای این گروه وجود ندارد.

تقریباً 800000 نفر سالانه در ایالات متحده دچار سکته مغزی می شوند که بیشتر آن در افراد بالای 65 سال رخ می دهد.

محققان دریافتند که افزایش خطر سکته مغزی در گروه خونی A در این مطالعه نشان می‌دهد که سکته‌هایی که در اوایل زندگی رخ می‌دهند ممکن است مکانیسم متفاوتی نسبت به سکته در سنین بالا داشته باشند. سکته مغزی در سنین پایین ممکن است کمتر با تجمع رسوبات چربی در شریان ها مرتبط باشد و بیشتر با عوامل لخته شدن خون مرتبط باشد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا