نقش پروتئین ها در رشد و نمو، تشکیل و نگهداری عضلات و استخوان ها، سیستم عصبی، ایمنی، خون رسانی، تنفس، هضم و کلیه فعالیت های حیاتی بدن بسیار مهم است.

به گزارش ایسنا، پروتئین ها یکی از سه گروه اصلی مواد مغذی هستند که زندگی انسان به آن بستگی دارد. پروتئین‌ها مولکول‌های بزرگی هستند که مانند تسبیح از واحدهای کوچک‌تری به نام «اسیدهای آمینه» و از دانه‌های کوچک‌تری ساخته شده‌اند. تفاوت آنها با دو گروه دیگر کربوهیدرات ها و چربی ها در داشتن فاکتور نیتروژن است. پروتئین ها نقش های بسیار متنوع و مهمی در بدن دارند. سلول های بدن برای ادامه فعالیت خود به پروتئین ها متکی هستند.

رشد و نمو، تشکیل و نگهداری ماهیچه ها و استخوان ها، سیستم عصبی، ایمنی، خون رسانی، تنفس، هضم و تمام فعالیت های حیاتی بدن به پروتئین بستگی دارد. پروتئین های بدن در مجموع از 21 نوع اسید آمینه تشکیل شده است که بدن تنها 13 نوع آن را می تواند تولید کند و 8 نوع باقی مانده باید از طریق غذا تامین شود.

هشت آمینو اسیدی که بدن تولید می کند “اسیدهای آمینه ضروری” نامیده می شوند. غذاهای حیوانی بهترین منبع پروتئین کامل هستند. پروتئین کامل حاوی هر هشت اسید آمینه ضروری است. حتی «پروتئین‌های ناقص» که معمولاً منشأ گیاهی دارند، فقط حاوی تعداد کمی از این اسیدهای آمینه هستند.

مصرف ناکافی پروتئین با مشکلاتی مانند توقف رشد، ضعف بدن، افزایش عفونت ها، ریزش عضلانی، ریزش مو، کاهش یادگیری، کم خونی و موارد دیگر مرتبط است. کمبود پروتئین نه تنها در افراد لاغر و کم وزن اتفاق می افتد، بلکه افراد دارای اضافه وزن که رژیم غذایی سرشار از چربی و کربوهیدرات بدون توجه به منابع پروتئینی دارند نیز در معرض خطر کمبود پروتئین قرار دارند.

برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن، باید منابع پروتئینی شناخته شده و در برنامه غذایی گنجانده شود. منابع حیوانی شامل انواع گوشت، لبنیات و تخم مرغ است. به دلیل چربی اشباع شده، کلسترول و افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی باید محدودیت مصرف گوشت به ویژه گوشت قرمز را در نظر گرفت.

به گفته دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، لوبیا و سویا منابع خوبی از پروتئین های گیاهی هستند. به دلیل ناقص بودن پروتئین های گیاهی، مصرف این پروتئین ها با هم برای اطمینان از تامین کافی اسیدهای آمینه ضروری است. به عنوان مثال، حبوبات را می توان با غلات یا غلات با محصولات لبنی ترکیب کرد. بنابراین یک وعده غذایی با عدس یا ترکیبی از نان و ماست از نظر پروتئینی یک وعده غذایی کامل است.

لازم است با در نظر گرفتن توان اقتصادی خانواده ها به ویژه در رابطه با کودکان، سالمندان و زنان باردار، آموزش های لازم در زمینه تنظیم سبد غذایی خانوار به منظور دریافت پروتئین کافی مورد توجه قرار گیرد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما