دانستنی ها

نقش فعال بستنی در رشد و ترمیم بافت ها

مینا کاویانی گفت: تاریخچه تهیه و مصرف بستنی به قبل از میلاد مسیح برمی گردد. قدمت آن به چهار قرن می رسد. در حالی که در ابتدا نوعی بستنی تهیه و مصرف می شد، به تدریج موادی مانند شیر، خامه و رنگ خوراکی به بستنی اضافه شد و این دسر بسیار متنوع شد.

گزارش مهر این متخصص تغذیه درباره خواص تغذیه ای بستنی گفت: غیر از بستنی که مخلوطی از شربت، آب میوه، شکر و رنگ های مجاز خوراکی است، سایر بستنی ها نیز بر پایه شیر هستند.

بستنی را می توان به عنوان یک محصول لبنی منجمد تعریف کرد که از ترکیب و فرآوری مناسب شیر، خامه و برخی محصولات لبنی و همچنین شکر و طعم دهنده ها به دست می آید که ممکن است حاوی تثبیت کننده ها، غلیظ کننده ها و مواد غذایی نیز باشد. رنگ آمیزی

کاویانی معتقد بود که ارزش غذایی بستنی به ارزش غذایی مواد اولیه ای که برای تهیه آن استفاده می شود بستگی دارد.

به گفته وی، چربی و پروتئین بستنی بیشتر از شیر است. همچنین ممکن است حاوی مواد مغذی دیگری مانند میوه، تخم مرغ و شکر باشد که ارزش غذایی بستنی را افزایش می دهد.

کاویانی خاطرنشان کرد: از آنجایی که بستنی دو برابر شیر چربی دارد و بیش از نیمی از مواد جامد موجود در آن شکر (ساکارز و لاکتوز) است. به خصوص اگر بستنی خامه ای داشته باشد، منبع غذایی سرشار از انرژی محسوب می شود.

این متخصص تغذیه مواد جامد بدون چربی بستنی را پروتئین، قند و مواد معدنی با کیفیت بالا مانند سدیم، پتاسیم، گوگرد، کلسیم و فسفر که برای رشد و سلامت انسان ضروری هستند، برشمرد.

وی اظهار داشت: پروتئین موجود در بستنی ممکن است در رشد و ترمیم بافت موثر باشد. علاوه بر این، کلسیم و فسفر موجود در آن در سلامت دندان و استخوان نقش دارد.

به گفته کاویانی، بستنی حاوی برخی ویتامین های گروه B است که در تنظیم واکنش های بدن یا عملکرد آنتی اکسیدان ها نقش دارند و بستنی های میوه ای حاوی مقداری ویتامین C هستند.

با توجه به نتایج تحقیقات علمی، این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه بستنی با مواد مغذی مانند روی و اسید فولیک (از ویتامین های گروه B) غنی شده است، خاطرنشان کرد: ارزش غذایی بستنی غنی شده بیشتر از بستنی ساده است.

کاویانی شیر تو یکی یکی از مواد اصلی بستنی است و محیط بسیار مناسبی برای رشد میکروب ها و ایجاد بیماری و مسمومیت است: در انتخاب بستنی باید به پاستوریزه شدن و تاریخ انقضا توجه کرد.

به گفته وی، از آنجایی که بستنی یک ماده غذایی پرانرژی است، توصیه می شود در حد اعتدال مصرف شود و تا حد امکان ساده ترین انواع آن مصرف شود و این موضوع در مورد کودکان نیز صدق می کند.

این متخصص تغذیه با تاکید بر این نکته تاکید کرد: مصرف زیاد بستنی که حاوی مقادیر قابل توجهی قند و چربی است می تواند باعث اضافه وزن، چاقی، دیابت، کاهش مقاومت بدن و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی شود.

مسئول آموزش همگانی انستیتو تغذیه افزود: از آنجایی که بستنی حاوی قند است پس از مصرف باید دندان ها و لثه های خود را تمیز کنید تا از پوسیدگی دندان و بیماری لثه جلوگیری شود.

وی با توجه به اینکه بستنی های صنعتی اغلب حاوی مواد افزودنی، رنگی، شیرین کننده و نگهدارنده هستند، خاطرنشان کرد: مصرف زیاد آنها می تواند به سلامت بدن آسیب برساند. زیرا می تواند باعث آلرژی، التهاب و سایر بیماری ها شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا