دانستنی ها

نقش سیر در تنظیم گلوکز و کلسترول

دانشمندان دریافته اند که افزودن سیر به غذاها می تواند قند خون، یا گلوکز و کلسترول را در بدن در سطوح سالم حفظ کند. فرقی نمی کند سیر اضافه شده تازه، پودر شده یا سرخ شده باشد.

به گزارش دیجیاتو، محققان دانشگاه “جنوب شرقی” چین و دانشگاه “شیزانگ مینژو” چین 22 مطالعه شامل 29 کارآزمایی تصادفی کنترل شده را بررسی کردند و دریافتند که مصرف سیر با سطوح گلوکز پایین تر و انواع خاصی از مولکول های چربی مرتبط است. از جمله کلسترول آنها نتایج مطالعه خود را در مجله Nutrients منتشر کردند.

گلوکز و کلسترول از مواد مغذی ضروری بدن هستند و انرژی و مولکول های لازم را برای بدن تامین می کنند. رژیم های غذایی امروزی حاوی مقادیر بیش از حد این مواد خوب هستند و خطرات سلامتی را افزایش می دهند.

در افراد سالم، متابولیسم گلوکز و لیپیدها به دقت تنظیم می شود. با این حال، اختلال در متابولیسم گلوکز و لیپید می تواند باعث بیماری های مزمن شود. از جمله آترواسکلروز، دیابت و کبد چرب.

اما دانشمندان مدت‌هاست که به پیوندهای علمی بین سیر و سلامتی پی برده‌اند. مطالعات محدودی در گذشته نقش سیر را در تنظیم سطح چربی و قند خون بررسی کرده اند.

تاثیر سیر در تنظیم گلوکز و کلسترول

با جمع‌آوری اطلاعات از مطالعات مربوطه، محققان چینی تصویری کلی ایجاد کردند که یافته‌های مستقل را تأیید کرد. کسانی که سیر را به رژیم غذایی خود اضافه کردند، سطح قند خون پایین‌تری داشتند و نشانه‌هایی از کنترل طولانی‌مدت گلوکز داشتند. علاوه بر این، این افراد کلسترول «خوب» بیشتری به شکل لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) و کلسترول «بد» کمتری به شکل لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) دارند.

داده های مورد استفاده به اندازه کافی جامع نیستند تا رابطه علی را با آنها ثابت کنند. بنابراین نمی توان گفت که خوردن بیش از حد می تواند خطر بیماری های قلبی را پایین نگه دارد. اما این ارتباط نشان می دهد که سیر ممکن است راهی خوشمزه برای تنظیم سطح گلوکز و چربی باشد.

آزمایش های مورد مطالعه توسط محققان چینی از سه هفته تا یک سال به طول انجامید. هر یک از این آزمایش ها انواع مختلف سیر را بررسی کردند. از سیر تازه گرفته تا عصاره سیر و پودر سیر.

نتایج نشان می دهد که سیر تاثیر مثبتی بر گلوکز و چربی خون انسان دارد. این رابطه از نظر آماری معنادار است. اما تحقیقات هدفمندتری مورد نیاز است تا دقیقا مشخص شود چرا چنین پیوندی وجود دارد.

در حال حاضر دانشمندان بر این باورند که مواد فعال موجود در سیر به طرق مختلف به بدن کمک می کند. از جمله کاهش “استرس اکسیداتیو” (نوعی ساییدگی سلولی که می تواند منجر به بیماری قلبی عروقی شود)

علاوه بر این، سیر دارای یک ترکیب آنتی اکسیدانی به نام “آلین” است که قبلاً دانشمندان نشان داده بودند که گلوکز، چربی خون و میکروبیوم روده را تنظیم می کند. احتمالاً ترکیب این عوامل باعث می شود که سیر برای بدن بسیار مفید باشد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا