دانستنی ها

نقش ساعت درونی بدن در درمان سرطان

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ساعت شبانه‌روزی بدن ما بر همه چیز از خواب‌آلودگی گرفته تا متابولیسم تأثیر می‌گذارد و همچنین ممکن است بر میزان مؤثر بودن برخی درمان‌های سرطان تأثیر بگذارد.

به گزارش ایسنا به نقل از SA، چرخه شبانه روزی یا چرخه بیولوژیکی یا چرخه بیولوژیکی (ریتم شبانه روزی) یک چرخه تقریبا 24 ساعته در فرآیندهای بیوشیمیایی، فیزیولوژیکی یا رفتاری موجودات زنده اعم از گیاهان، حیوانات، قارچ ها و سیانوباکتری ها است. اختلال در چرخه بیولوژیکی انسان می تواند باعث بسیاری از بیماری ها شود.

مهارکننده های ایمونوتیک ایمن، داروهای ایمونوتراپی یا ایمونوتراپی هستند که پروتئین های حیاتی را از اتصال به تومورهای سرطانی مسدود می کنند. این بدان معناست که سلول های T سیستم ایمنی می توانند به راحتی سرطان را شناسایی و از بین ببرند.

از نظر تئوری ایده خوبی است، به خصوص از آنجایی که داروها سمی کمتری نسبت به شیمی درمانی دارند، اما دانشمندان در تلاش هستند تا راه هایی برای افزایش اثربخشی این رویکرد در عمل بیابند.

در ایالات متحده، چندین درمان بازدارنده ایست بازرسی ایمنی در حال حاضر برای استفاده در انسان تایید شده است، اما اگرچه این داروها می توانند طیف وسیعی از انواع سرطان را درمان کنند، تنها برای برخی از بیماران موثر هستند.

اکنون محققان می گویند چرخه شبانه روزی افراد ممکن است در این نتیجه نقش داشته باشد.

تیمی از دانشگاه کالیفرنیا ارواین (UC Irvine) دریافتند که در مدل‌های موش سرطان روده بزرگ، چرخه شبانه روزی 24 ساعته هم بر قدرت دفاعی که توسط تومورها افزایش می‌یابد و هم بر توانایی مهارکننده‌های ایست بازرسی ایمنی برای مبارزه با آنها تأثیر می‌گذارد.

علاوه بر این، هنگامی که چرخه شبانه روزی موش ها مختل شد، توانایی سیستم ایمنی آنها برای مبارزه با سرطان کاهش یافت. این نتیجه، همراه با بسیاری از مطالعات قبلی، نشان می‌دهد که تغییرات سبک زندگی و زمان‌بندی درمان ممکن است در مبارزه با سرطان نقش داشته باشند.

سلما مصری، شیمیدان UC Irvine، می گوید: درک کامل اینکه چگونه اختلال شبانه روزی باعث پیشرفت بیماری می شود، می تواند منجر به تغییرات رفتاری برای کاهش خطر سرطان شود.

در سرطان روده بزرگ، تومورهای سرطانی سلول هایی به نام سلول های سرکوب کننده سیستم ایمنی تولید می کنند تا سیستم دفاعی بدن را از کار بیندازند.

اولین یافته این مطالعه این بود که فراوانی این سلول ها با چرخه شبانه روزی در طول زمان تغییر می کند.

یافته دوم این بود که اختلال در ساعت بدن باعث افزایش بیشتر این سلول ها می شود و به توسعه سرطان کمک می کند.

ثالثاً، درمان‌های بازدارنده پست بازرسی ایمنی زمانی که سطح سلول‌های سرکوب‌کننده سیستم ایمنی در اوج بود، بهترین کار را داشتند.

همه اینها به درک ما از چگونگی استفاده از چرخه شبانه روزی برای دادن شانس بهتر به درمان ها می افزاید. با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک سایر عوامل کمک کننده و تایید مکانیسم های بیولوژیکی مشابه در انسان مورد نیاز است.

سلما مصری می‌گوید: «ما دریافتیم که تنظیم مناسب چرخه‌های شبانه‌روزی برای سرکوب التهاب و حمایت از عملکرد مطلوب ایمنی ضروری است.

دانشمندان به بررسی ارتباط بین ساعت بدن ما و عملکرد سیستم ایمنی ادامه می دهند. مدیریت یا بهینه سازی چرخه شبانه روزی ما نیز اخیراً با پیری بیولوژیکی و بیماری آلزایمر مرتبط است.

ما همچنین می دانیم که زندگی مدرن، از ساعات کاری گرفته تا روشنایی الکتریکی، در چرخه روزانه ما اختلال ایجاد می کند، و این در مورد دفاع طبیعی بدن ما خوب نیست.

او مدرک دکترای شیمی بیولوژیکی را در دانشگاه گرفت. بریجت فورتین، دکترای دکترا می گوید، همانطور که درک خود را از مکانیسم های زیربنایی تنظیم شبانه روزی ایمنی افزایش می دهیم، می توانیم از قدرت چرخه های طبیعی بدن برای مبارزه با سرطان استفاده کنیم و استراتژی های درمانی شخصی و مؤثرتری را توسعه دهیم. .

این تحقیق در مجله Nature Immunology منتشر شده است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا