اخبار روز

نقش جالب زنبورهای عسل در تشخیص سرطان ریه

نتایج نشان می دهد که زنبورهای عسل می توانند انواع مختلف سلول های سرطانی ریه را تنها بر اساس بوی کشت سلولی تشخیص دهند. این یافته ها می تواند به عنوان مدلی برای توسعه آزمایش های جدید برای تشخیص زودهنگام سرطان ریه مورد استفاده قرار گیرد.

دباجیت ساها از کالج مهندسی و موسسه علوم و مهندسی بهداشت دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گوید: حشرات مانند سگ‌ها حس بویایی شگفت‌انگیزی دارند.

این اولین باری نیست که محققان توانایی های خارق العاده حس بویایی حیوانات را برای تشخیص سرطان بررسی می کنند. مطالعات قبلی نشان داده است که سگ ها، موش ها، حشرات و حتی کرم ها می توانند سرطان را تشخیص دهند.

در این تحقیق انواع مختلف سلول های سرطان ریه انسان در آزمایشگاه کشت داده شد. آنها دستور العمل خاصی برای مخلوط تهویه ایجاد کردند. این مخلوط شبیه ترکیب شیمیایی تنفس یک فرد سالم و فرد مبتلا به سرطان ریه است.

در مرحله بعد، محققان حسگرهای بسیار کوچکی را به مغز زنبورها متصل کردند تا واکنش‌های مغز آنها را هنگام استشمام مخلوط‌های تنفسی مختلف بررسی کنند.

الیزا کاکس یکی یکی از محققان در این تحقیق گفت: برای ایجاد دستورالعمل، مخلوط مصنوعی تنفس افراد مبتلا به سرطان ریه را با ریه افراد سالم بر روی 20 زنبور عسل آزمایش کردیم.

این آزمایش نشان داد که زنبورهای عسل می توانند انواع مختلف سلول های سرطانی ریه را تنها بر اساس بوی سلول های رشد یافته در آزمایشگاه تشخیص دهند.

محققان می‌خواهند از این تحقیق برای ایجاد حسگری که مغز زنبور را تقلید می‌کند، استفاده کنند. از این تحقیق می توان برای اختراع دستگاهی استفاده کرد که به بیماران اجازه تنفس می دهد. اگر مواد شیمیایی سرطان در هوایی که تنفس می کنند وجود داشته باشد، دستگاه در واقع آن را نشان می دهد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا