اخبار روز

نقش تحریم ها در سقوط هلیکوپتر رئیس جمهور شهید/فرصت های از دست رفته

به گزارش بازتاب آنلاین، سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی بار دیگر گمانه زنی ها درباره ظرفیت و قدرت ناوگان هوایی ایران در خدمات کشوری و عمومی را افزایش داد. پس از سقوط هلیکوپتر ریاست جمهوری، گمانه زنی های زیادی در مورد سال ساخت این بالگرد وجود داشت. مهر وی درباره مشخصات آن نوشت: بالگرد حامل رئیس جمهور از نوع دو موتوره بل 212 ساخت کشور آمریکا بوده و ظرفیت این بالگرد حداکثر 15 نفر (2 خلبان و 13 سرنشین) است. این بالگرد دارای طول 17 متر و ارتفاع 3 متر، ارتفاع آن حدود 17000 پا و حداکثر حجم برخاست آن 5 تن برآورد شده است.

در همین حال سایت الخت به نقل از برخی کارشناسان نظامی و رسانه های داخلی نوشت: مالکیت بالگرد بل 412 که آثار آن در حادثه اخیر دیده می شود، در دهه 70 پس از تعمیرات اساسی و تعمیرات اساسی متعلق به شرکت نفت بوده است. تعمیرات اساسی آشیانه هلیکوپتر ریاست جمهوری با نصب تجهیزات ویژه از جمله دستگاه دید در شب و … گرفته شد. یعنی سن بالگرد مفقود شده ریاست جمهوری در حادثه آذربایجان شرقی نزدیک به 40 سال است.

از سوی دیگر، بالگردهای مختلفی در ایران پرواز می کنند، اما به دلیل تحریم های بین المللی، خرید قطعات یدکی به سختی انجام می شود. بخش عمده ای از ناوگان هوایی ارتش کشورمان به قبل از انقلاب اسلامی 1357 باز می گردد و بالگردهای فعلی با استفاده از مکانیزم های پیشران متخصصان داخلی بازسازی و عملیاتی می شوند.

در چنین شرایطی کارشناسان معتقدند که میانگین سنی ناوگان بالگردی کشور به دلیل تحریم های ایران به این محدوده نزدیک است. هلیکوپترهای هوانیروز مانند بل 212 سال 1960 یا بل 214 و شنوک CH47 که تولد آنها به دهه 70 میلادی بازمی گردد، نمونه های بارز این مشکل هستند.

مهلت تحریم ها برای شرکت های ایرانی هوپیما

این در حالی است که بین سال‌های 2011 تا 2016، ایران ایر و سایر شرکت‌های هواپیمایی ایرانی مشمول فرمان اجرایی 13382 آمریکا (با هدف منزوی کردن سازندگان سلاح‌های کشتار جمعی و حامیان آنها) و 13224 (صادر شده در پاسخ به حملات 11 سپتامبر) بودند. اسنادی برای جلوگیری از تأمین مالی و فعالیت های تروریستی) تحریم شدند.

ماهان ایر و معراج ایر در لیست سیاه آمریکا قرار داشتند. در نتیجه فروش قطعات یدکی ممنوع شد، اما بر اساس برجام، ایران مجاز به خرید هواپیماهای تجاری بود. یک تأیید کلی برای این فروش ها در مارس 2016 صادر شد.

این توافق در سال 2018 با خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌های اولیه و ثانویه علیه ایران فسخ شد. در نوامبر 2018، ایران ایر دوباره در لیست سیاه قرار گرفت و به فهرست 67 هواپیمای ویژه و افراد محروم (SDN) دفتر کنترل دارایی های خارجی (OFAC) اضافه شد.

با این وجود، مدیران این شرکت پیش از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای در پایان سال ۲۰۱۷ و اعمال مجدد تحریم‌ها، نتوانستند منابع مالی لازم برای تحویل ده‌ها فروند هواپیمای تازه سفارش داده شده را فراهم کنند.

یکی یکی از مهم ترین این موانع ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی آمریکایی به ایران بود که از سوی دیگر به عنوان یک سیاست کلی پس از انعقاد برجام اعمال شد و راه را برای جلوگیری از ارتباط اقتصادی بین ایران مسدود کرد. ایران و آمریکا به عنوان تضمینی برای خروج آمریکا از برجام.

نقش تحریم ها در سقوط هلیکوپتر رئیس جمهور شهید/فرصت های از دست رفته

فرصت های از دست رفته برای نوسازی ناوگان هوایی

این در حالی است که میانگین سنی ناوگان ایران بیش از 25 سال است یکی این ناوگان به یکی از قدیمی ترین ناوگان در جهان تبدیل می شود و یکی یکی از اصلی‌ترین مزایای لغو تحریم‌ها بر اساس برجام، ایجاد یک سیاست صدور مجوز مطلوب از سوی ایالات متحده بود. هدف این بود که خرید هواپیماهای تجاری و قطعات آنها برای ایران ساده شود.

در سطح یکجانبه، تحریم‌های آمریکا علیه هواپیمایی کشوری ایران همچنان پیچیده‌ترین تحریم‌ها هستند که همچنان چالش‌های بزرگی را برای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی ایجاد می‌کنند، به‌ویژه در شرایط همه‌گیری کووید-۱۹، که تأثیر مخربی بر تمام خطوط هوایی در سراسر جهان داشته است. داشته است.

کالاها، خدمات و فناوری‌هایی که عملکرد ایمن هواپیماهای مسافربری تجاری مبدأ ایالات متحده را تضمین می‌کنند، عموماً توسط ایالات متحده تحت قانون صدور مجوز تأیید می‌شوند.

با آغاز به کار دولت سیزدهم و روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، شعارهای تبلیغاتی وی با رویکردی متفاوت بر رفع تحریم ها متمرکز شد. اما تاخیر در آغاز مذاکرات با آمریکا و غیرمستقیم بودن مذاکرات علی باقری، متغیرهای بیشتری را به مذاکرات ایران و آمریکا وارد کرد.

با توجه به آغاز جنگ اوکراین و گمانه زنی ها در مورد کمک های تسلیحاتی ایران به روسیه، ایالات متحده و متحدان اروپایی آن نیز هشدار داده اند که اگر تهران موشک های بالستیک را برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه بدهد، ممکن است تحریم های بیشتر قریب الوقوع باشد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در این خصوص در مهرماه 1401 گفت: تعداد ناوگان هواپیماهای فعال در مهرماه سال گذشته 98 فروند بود که با تحریم‌ها مواجه هستند که پس از خروج هواپیما تشدید شد ایالات متحده در سال 2017 به نمایندگی از دونالد ترامپ از برجام خارج شد.

نقش تحریم ها در سقوط هلیکوپتر رئیس جمهور شهید/فرصت های از دست رفته

راه های دشوار دور زدن تحریم ها

در دوران تحریم، ایرلاین‌های ایرانی نمی‌توانستند قطعات یدکی را مستقیماً از بازار آزاد خریداری کنند، به همین دلیل برخی از شرکت‌ها سعی کردند از طریق واسطه‌ها و مؤسسات رسمی، قطعات یدکی را تامین کنند. این به طور معمول توسط هواپیمایی ماهان انجام می شد که فعالیت های خود را در آسیا و اروپا گسترش داد و اولین پروازهای مستقیم خود را به ونزوئلا در آوریل 2019 آغاز کرد.

بنابراین ایران برای دور زدن تحریم‌ها، قطعات یدکی آمریکایی را از تامین‌کنندگان در اروپا و آمریکای جنوبی از طریق فروشندگان شخص ثالث در اروپا، آسیای شرقی و سایر کشورهای خاورمیانه که حتی در تهران دفتر دارند، خریداری می‌کند و از طریق حساب‌هایی در تهران، معاملات را تسویه مالی می‌کند. کشورهای ثالث

چی یکی تاکتیک دیگری که در دور زدن تحریم ها موثر بوده و به طور گسترده توسط شرکت های هواپیمایی ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد، دور زدن محدودیت های فروش هواپیماهای جدید با اجاره از شرکت های هواپیمایی همکار یا خرید مستقیم هواپیماهای جدید از طریق آنها است. این تاکتیک که کارایی خود را ثابت کرده است، بسیاری از شرکت ها را در سراسر جهان در معرض خطر تحریم های آمریکا قرار داده است.

طبق قوانین تحریمی ایالات متحده، شرکت ها و افراد خارجی از صادرات مجدد اقلام صادر شده از ایالات متحده به ایران منع شده اند و اگر بدانند ایران مقصد نهایی صادرات مجدد است، مشمول تحریم های آمریکا خواهند شد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در این خصوص اعلام کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال 1402 کل واردات هواپیمای بزرگ، آموزشی و بالگردی به 78 فروند رسید. اخبار بعدی حاکی از آن بود که مجوز خرید و فروش هواپیماهای جت هفت نفره در اختیار مردم قرار گرفته و گمانه زنی ها در مورد خرید این هواپیماها توسط افراد متمول را افزایش داد.

اگرچه مجوز آن به مقررات مالکیت و بهره برداری از هواپیماهای خصوصی مصوب سال 2002 برمی گردد، اما اکنون به راهی برای دور زدن تحریم ها علیه افراد و نه شرکت ها تبدیل شده است. سیاستی که به نظر می رسد قادر به پاسخگویی به نیازهای ناوگان هوایی ایران نیست.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا