نقد و بررسی کولر گازی های اینورتر! / مقایسه کولر گازی های اینورتر و معمولی!

نقد و بررسی کولر گازی های اینورتر! / مقایسه کولر گازی های اینورتر و معمولی!

با افزایش گرمای بی سابقه هوا دیگر کولرهای آبی پاسخگوی نیازها نیستند و بسیاری به دنبال خرید کولرهای گازی هستند. در این مطلب قصد داریم به معرفی کولر گازی اینورتر پرداخته و آن را با کولر گازی های معمولی مقایسه کنیم.

آیا در مورد کولر گازی اینورتر چیزی شنیده اید؟ این مقاله به شما کمک می کند تا در مورد فناوری اینورتر، تفاوت های آن و مزایا و معایب آن در مقایسه با کولر گازی سنتی آشنا شوید.

اگر قصد خرید کولر گازی را دارید، احتمالاً قبلاً نام کولر گازی اینورتر را شنیده اید. اولین کولر گازی اینورتر توسط یک شرکت ژاپنی در سال 1980 تولید شد. این نوع کولر به دلیل مصرف کم انرژی توسط سازندگان مختلف دنیا تولید و به فروش می رسید. امروزه افراد بیشتری به کولر گازی اینورتر روی می آورند. افرادی که از کولر گازی اینورتر استفاده می کنند اغلب نظرات مثبتی دارند. اما جدای از مزیت های قابل تحسین، معایبی نیز دارد که باعث می شود عده ای تمایلی به خرید این نوع کولر گازی نداشته باشند.

به طور کلی، انتخاب بین فناوری های اینورتر و غیر اینورتر مهم ترین نکته ای است که قبل از خرید باید در نظر بگیرید. در این مقاله تعریف، تفاوت، مزایا و معایب کولر گازی اینورتر، تفاوت کولر گازی معمولی و اینورتر و … را برای شما بیان می کنیم تا بتوانید تصمیم درستی برای خرید کولر گازی بگیرید؛ در این مطلب می توانید به شما بگوییم که کولرگازی اینورتر چه تفاوتی با هم دارد. اما قبل از آن بیایید توضیح دهیم که کولر گازی اینورتر چیست.

کولر گازی اینورتر چیست و چگونه کار می‌کند؟

اینورتر در کولر گازی یک برد مدار الکتریکی است که فرکانس الکتریکی را تغییر می دهد. تفاوت اصلی کولر گازی اینورتر با کولر گازی معمولی یا کولر گازی پنجره ای معمولی در طراحی کمپرسور است.

یک تهویه مطبوع معمولی را به عنوان یک “جوگر” در نظر بگیرید. یک کولر بدون اینورتر مانند یک رانر است که سریع کار می کند، ناگهان متوقف می شود و سپس قبل از کار دوباره مدتی استراحت می کند. این شروع و توقف انرژی را هدر می دهد.

نوع اینورتر نیز شبیه به رانر است که سرعت معقولی را حفظ می کند و می تواند بدون مصرف انرژی بیشتر به کار خود ادامه دهد.

بیایید تکنولوژی اینورتر را متفاوت با هم مقایسه کنیم. کروز کنترل را در ماشین تصور کنید. هنگام رانندگی در بزرگراه، کروز کنترل خود را برای حفظ سرعت ثابت تنظیم کنید.

سیستم کروز کنترل به صورت الکترونیکی دریچه گاز، شتاب گیری یا ترمزگیری هموار در سربالایی یا سراشیبی را بدون افزایش یا کمتر از سرعت تعیین شده کنترل می کند. کروز کنترل برای صرفه جویی در مصرف سوخت ایده آل است. همین امر در مورد فناوری اینورتر نیز صدق می کند.

خوب، وقتی از کولر گازی پنجره ای یا تهویه مطبوع معمولی استفاده می کنید، کمپرسور اغلب خاموش می شود. با این حال، با کولر گازی اینورتر، کمپرسور هرگز خاموش نمی شود. این سیستم با سرعت خاصی کار می کند و قابلیت تنظیم سرعت را دارد.

به عنوان مثال، اگر دمای خاصی (مثلاً 22 درجه سانتیگراد) را در یک خنک باکس معمولی تنظیم کنید و جعبه خنک کننده شما به این دمای خاص برسد، کمپرسور جعبه خنک کننده به طور خودکار خاموش می شود. در اینجا نیز همین امر صدق می کند: اگر دمای اتاق افزایش یابد، کمپرسور روشن می شود و اتاق را خنک می کند. این ویژگی دارای معایب بسیاری است؛ به عنوان مثال، کولر معمولی شما برق بیشتری مصرف می کند، صدای بیشتری می شنوید، خنک کننده اتاق نامتعادل است و غیره.

با کولر گازی اینورتر، کمپرسور حتی پس از رسیدن به دمای مشخصی خاموش نمی شود. همانطور که قبلا ذکر شد، کولر گازی اینورتر دارای عملکرد سرعت قابل تنظیم است که سرعت کمپرسور را تنظیم می کند و در زمان رسیدن به دمای معین با حداقل سرعت کار می کند.

این ویژگی به شما اطمینان می دهد که حداکثر راحتی را با حداقل هزینه داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مزایا و معایب کولر گازی اینورتر به ادامه مطلب مراجعه کنید.

انواع کولر گازی اینورتر

انواع کولر گازی اینورتر در بازار موجود است. رایج ترین نوع کولر گازی اینورتر کولر گازی اسپلیت است که به سیستم مینی اسپلیت نیز معروف است. علاوه بر این، کولر گازی پنجره ای اینورتر نیز وجود دارد. آنها همچنین دارای تهویه مطبوع با سرعت متغیر هستند.

همانطور که گفته شد کلمه اینورتر به کمپرسور سیستم تهویه مطبوع اشاره دارد. تا زمانی که کمپرسور کول باکس بتواند سرعت و در نتیجه عملکرد آن را تنظیم کند، کول باکس یک کولر گازی اینورتر محسوب می شود.

مزایای کولر گازی اینورتر

مصرف برق کم‌تر

از آنجایی که کمپرسور تبرید اینورتر به طور مرتب روشن و خاموش نمی شود، برق زیادی مصرف نمی کند. با کولر گازی سنتی اسپلیت یا پنجره ای، کولر گازی در هنگام روشن بودن کمپرسور مقدار قابل توجهی برق مصرف می کند. در نتیجه قبض برق شما افزایش می یابد.

سروصدای کم‌تر

اگر یک کولر گازی معمولی یا یک کولر گازی پنجره ای دارید، صدای اضافی از کولر خواهید شنید. این به دلیل کمپرسور و موتور اتفاق می افتد. همانطور که قبلا ذکر شد، با یک کولر معمولی یا یک کولر گازی پنجره ای، کمپرسور به طور دوره ای روشن و خاموش می شود، بنابراین می توانید صدایی که از دستگاه می آید را بشنوید.

اما با کولر گازی اینورتر، این عملیات به خوبی انجام می شود. زیرا کمپرسور به طور منظم خاموش و روشن نمی شود. اما اگر دمای اواپراتور سردتر از دمای اتاق مورد نظر باشد، کمپرسور توسط فن داخلی کند یا متوقف می شود.

بنابراین اگر از مطالعه لذت می برید یا می خواهید یک خواب راحت داشته باشید، هیچ جایگزینی بهتر از کولر گازی اینورتر وجود ندارد.

محدوده توان خروجی گسترده‌تر

تهویه مطبوع اینورتر شما را در تمام اتاق خنک نگه می دارد. به عبارت دیگر کولر گازی اینورتر در مقایسه با کولر غیر اینورتر دارای محدوده توان خروجی وسیع تری است که باعث انعطاف بیشتر نوع اینورتر در تغییر میزان برق مصرفی برای کار می شود. این بدان معنی است که بسته به تعداد افراد در اتاق، نرخ خنک کننده متعادل تضمین شده است.

زمانی که افراد کمی در یک اتاق باشند، کمپرسور سرعت خود را کاهش می دهد تا از خنک شدن بیش از حد محیط جلوگیری کند و در عین حال انرژی کمتری مصرف کند.

اگر افراد زیادی حضور داشته باشند، گرمای بیشتری در اتاق تولید می شود. بنابراین کمپرسور سرعت خود را افزایش داده و با حداکثر توان کار می کند تا گرمایش محیط را کاهش دهد.

بنابراین، اگر در حال حاضر با مشکل سرمایش نامتعادل در اتاق خود مواجه هستید، کولر گازی قدیمی خود را با کولر گازی اینورتر تعویض کنید.

سازگاری با انرژی خورشیدی

بسیاری از کولرهای معمولی یا کولرهای پنجره ای با انرژی خورشیدی کار نمی کنند. به همین دلیل، بسیاری از صاحبان خانه در کشورهایی که انرژی خورشیدی در خانه های خود دارند، در نصب کولر گازی با مشکل مواجه هستند. اما با کولر گازی اینورتر دیگر نیازی به نگرانی نیست. زیرا این جعبه های خنک با انرژی خورشیدی نیز کار می کنند.

معایب کولر گازی اینورتر

قیمت بالا

در مقایسه با سایر کولر گازی های معمولی یا پنجره ای، کولر گازی اینورتر کمی گران است. زیرا خواص بی نظیری دارد. با این حال، شما می توانید این را به عنوان یک سرمایه گذاری در نظر بگیرید.

هزینه تعمیر زیاد

اگر نیاز به تعمیر کولر گازی اینورتر خود دارید، باید بیشتر از هزینه یک کولر گازی معمولی هزینه کنید. یکی از دلایل اصلی این است که کولر اینورتر ساختار پیچیده ای دارد و برای تعمیر آن نیاز به تکنسین های بسیار حرفه ای دارد.

نصب و راه‌اندازی کولرگازی اینورتر

نصب کولر گازی اینورتر 99 درصد شبیه به نصب کولر گازی معمولی یا کولر گازی غیر اینورتر است. تنها تفاوت آنها سیم کشی بین واحدهای داخلی و خارجی است.

برخی از تکنسین ها ممکن است به دلیل سیم کشی اضافی، هزینه بیشتری را برای نصب کولر اینورتر بپردازند. با این حال، اکثر کولرهای گازی اینورتر دارای قیمت نصب یکسانی با کولرهای گازی غیر اینورتر هستند، به خصوص اگر در شهر شما پرکاربرد باشند.

تعمیر و نگه داری کولر گازی اینورتر

سرویس و نگهداری کولر گازی اینورتر حدود 80 درصد مشابه کولر گازی های غیر اینورتر بوده و از نظر نظافت نیز یکسان هستند. با این حال، وقتی صحبت از قطعات تعویض می شود، کولر گازی اینورتر به دلیل درایو اینورتر اضافی و برد الکترونیکی می تواند گران تر باشد.

کولرهای گازی اینورتر و به خصوص برد مدار الکترونیکی آنها به راحتی آسیب می بینند. به همین دلیل بهتر است در چنین مدل های کولری که دارای تجهیزات و فناوری های الکترونیکی خاص هستند، روی مارک و مدل بهتر و با کیفیت تر شرط بندی کنید.

تاثیر زیست‌محیطی کولرهای اینورتر

کولرهای گازی اینورتر تأثیر محیطی کمتری دارند و همچنین به طور قابل توجهی کارآمدتر از کولرهای گازی غیر اینورتر هستند. در نتیجه مصرف برق کمتر شده و سوخت کمتری برای تولید برق مصرف می شود.

بسیاری از مردم تصور اشتباهی در مورد تأثیرات محیطی تهویه مطبوع دارند. حقیقت این است که تهویه مطبوع به تنهایی گازهای مضری که می تواند محیط زیست را آلوده کند، منتشر نمی کند. اما مصرف برق بالا این کار را انجام می دهد.

در حال حاضر، جهان همچنان به شدت به سوخت های فسیلی و گاز طبیعی برای تولید برق متکی است. نیروگاه ها برای تامین برق سوخت می سوزانند. اما در عین حال گازهای مضری را منتشر می کنند. بنابراین کولرهای پرمصرف به طور غیرمستقیم تاثیرات زیست محیطی بالاتری را ایجاد می کنند.

در برخی موارد، تهویه مطبوع تأثیر مستقیمی بر محیط دارد. آنها با یک ترکیب شیمیایی به نام گاز مبرد کار می کنند که اگر نشت کند برای محیط زیست مضر است.

با این حال، مبردهای امروزی به طور قابل توجهی کمتر از قبل مضر هستند، به خصوص مبرد R32. مبرد R32 یا دی فلورومتان از گازهای نفتی محسوب می شود که تقریباً مشابه R410 است و به دلیل داشتن شاخص ODP هیچ گونه اثر منفی و مخربی بر محیط زیست ندارد. پس اگر به محیط زیست اهمیت می دهید به سراغ کولر گازی اینورتر R32 بروید.

آیا کولرهای گازی اینورتر بهتر از کولرهای گازی معمولی هستند؟

تا اینجا قبول دارید که کولر گازی اینورتر از نظر کارایی و مشخصات واقعا بهتر از کولرهای سنتی هستند. با این حال، اینکه یک کولر گازی اینورتر برای شما بهتر است یا نه، داستان دیگری است. من معتقدم که بهترین کولر گازی باید پاسخگوی نیاز شما باشد.

اگر برای ساعات طولانی از کولر گازی استفاده می کنید یا قبض برق شما به دلایل مختلف بالاست، برای کاهش قبض برق ماهانه خود، روی کولر گازی اینورتر سرمایه گذاری کنید. علاوه بر این، اگر به محیط زیست و صرفه جویی در مصرف انرژی اهمیت می دهید، از کولرهای گازی اینورتر استفاده کنید.

از طرف دیگر، اگر واقعاً زیاد از کولر گازی استفاده نمی کنید، منطقی است که به سراغ کولرهای گازی ارزان قیمت غیر اینورتر بروید. همچنین اگر قصد دارید کولر گازی را در اتاق مهمان نصب کنید که به ندرت از آن استفاده می شود، می توانید یک کولر گازی غیر اینورتر را انتخاب کنید.

در نهایت، همه چیز به نیازها و ترجیحات شما بستگی دارد. بنابراین، قیمت کولر گازی ممکن است تنها عاملی باشد که شما را به مرز انتخاب بین نوع فناوری اینورتر و نوع معمولی سوق می دهد. اگر قصد خرید کولر گازی را دارید، مقاله راهنمای خرید کولر گازی می تواند به شما در انتخاب یک مدل خوب کمک کند.

جدا از نکات بالا، اگر مستاجر هستید یا فضای محدودی دارید، می توانید از کولر گازی پرتابل استفاده کنید. کولر گازی قابل حمل که کولر پارکینگ نیز نامیده می شود به راحتی قابل جابجایی است. این کولر به هیچ وسیله دیگری وابسته نیست و فقط نیاز به پنجره و خروجی دارد تا در مکان های مختلف قرار گیرد. برای اطلاعات بیشتر مقاله جامعی در مورد کولر گازی پرتابل را برای شما آماده کرده ایم تا مطالعه کنید.

سخن پایانی

از نظر عملکرد و مشخصات، کولرهای اینورتر بهتر از کولرهای غیر اینورتر هستند. با این حال، افرادی که به طور منظم از کولر گازی استفاده نمی کنند، ممکن است کولر گازی اینورتر را جذاب نبینند. در عوض، منطقی است که آنها کولرهای گازی ارزان‌تر غیر اینورتر را انتخاب کنند.

از نقطه نظر زیست محیطی، از سوی دیگر، سیستم های تهویه مطبوع اینورتر توصیه می شود. از آنجا که آنها کارآمدتر هستند، از برق کمتری استفاده می کنند و کمک می کنند تا جهان فردا به مکانی بهتر تبدیل شود.

منبع: زومیت

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *