اخبار روز سینما

نقد و بررسی کمدی های برگرفته از دعوای زن و شوهر به بهانه اکران فیلم «خجالت نکش 2» | بعضی ها آن را داغ دوست دارند

دعوای زن و شوهر و تعاملات جالب بین آنها سوژه بسیاری از فیلم ها بوده است. در سینمای ایران کمدی های زیادی با این مضمون ساخته شده است. بخش مهمی از این فیلم‌ها به آثاری ماندگار تبدیل شده‌اند و پس از سال‌ها از ذهن ما خارج نشده‌اند. «خجالت نکش» به کارگردانی رضا مقصودی یکی یکی از فیلم هایی است که در دهه نود با این مضمون ساخته شد. فیلمی که در قسمت اول بسیار موفق بود و کارگردان را به ساخت قسمت دوم تشویق کرد.

به گزارش بازتاب آنلاین، فیلم سینمایی «خجالت نکش 2؛ جدایی قنبر از صنم» به کارگردانی رضا مقصودی از امروز چهارشنبه شانزدهم آغاز می شود. خرداد آزاد شده است. از این رو مروری داریم بر فیلم های مهمی که با موضوع زوجین ساخته شده اند.

همسر | مهدی فخیم زاده ۱۳۷۲

مهدی هاشمی و فاطمه معتمد آریا در نمایی از فیلم «همسر»

مهدی فخیم زاده در فیلم «همسر» با فاطمه معتمدآریا و مهدی هاشمی به مشکلات یک زن و شوهر از همکاران پرداخت. زن و مردی که هر دو کارمند منتخب یک شرکت داروسازی بودند. بعد از اینکه به افشای فساد مالی مدیرعامل قبلی کمک کردند، این زن به عنوان مدیرعامل جدید شرکت معرفی شد و مرد نتوانست این مشکل را هضم کند. او احساس بی کفایتی می کرد و تا جایی که می توانست بر سر راه مدیریت همسرش سنگ اندازی می کرد و آشکارا حسادت خود را نشان می داد. مدام در کار همسرش دخالت می کرد و کفش های او را می دوخت و فضای خانه را دردناک می کرد تا او را وادار کند که از موقعیت خود دست بکشد و برایش جا باز کند. او بالاخره می فهمید که نزدیک ترین دوستانش به او خیانت کرده اند، سپس متوجه حمایت همسرش می شد و حاضر می شد او را همراهی کند. این فیلم در سال ۱۳۷۲ اکران شد اما با گذشت ۳۱ سال هنوز پیر نشده و جذاب به نظر می رسد.

عینک دودی محمدحسین لطیفی ۱۳۷۸

داستان خجالت نکش 2 یا جدایی قنبر از صنم بر اساس فرمول زوج است.
فاطمه معتمدآریا و ایرج طهماسب در نمایی از فیلم عینک دودی

«عینک دودی» داستانی کمدی درباره مشکلات زندگی یک زوج در دنیای مدرن است. داستان درباره تفاوت یک زن مستقل و جاه طلب با مردی مطیع و قانونمند است. زوجی که هیچ وجه مشترکی با هم ندارند اما همچنان به هم علاقه دارند. حالا بعد از چند سال، درست زمانی که تصمیم نهایی برای جدایی را می گیرند، دست به ماجرایی می زنند که وضعیت آنها را تغییر می دهد. سینا مردی مشمول قانون است و از چارچوب خاصی که دارد خارج نمی شود. او شبانه روز کار می کند تا همسرش بتواند آن طور که لیاقتش را دارد زندگی کند، اما باز هم نمی تواند او را راضی کند. سینا شخصیتی مطیع دارد و همیشه از حمایت همسرش برخوردار است و وقتی نظم زندگی اش به هم می خورد و با افراد جدیدی آشنا می شود، موضع قدرت می گیرد و در نهایت سرکشی می کند و در مقابل شوهرش می ایستد. “عینک آفتابی” یکی یکی از مهم ترین کمدی های دهه 70 است که علاوه بر فیلمنامه خنده دارش، بازی فاطمه معتمدآریا و ایرج طهماسب جذابیت بیشتری به آن بخشیده است.

آتش بس | تهمینا میلانی 1385

داستان خجالت نکش 2 یا جدایی قنبر از صنم بر اساس فرمول زوج است.
مهناز لفشار و محمدرضا گلزار در نمایی از فیلم آتش بس 1

در میان فیلم های زن و شوهر ساخته تهمینا میلانی، «آتش بس» به دلیل ساختار طنز متفاوتش به اثری خاص تبدیل شده است. میلانی در این فیلم به تکل دوئل زن و شوهر پرداخت و محمدرضا گلزار و مهناز افشار را در موقعیت های کمیک قرار داد و از هسته اصلی فیلم به معنای دلخواه رسید. نکته قابل توجه در «آتش بس» این بود که رفتارها و شیطنت های کودکانه بین یک زوج از دید یک روانشناس به تصویر کشیده می شد. در واقع هر کدام از آنها اتفاقات را از دیدگاه خود برای روانشناس توضیح می دادند و دکتر راه حلی به آنها می داد تا بتوانند هم از خود و هم از همسرشان به درک جدیدی دست یابند. این فیلم کمدی علاوه بر سرگرمی، محتوای مهمی نیز داشت. «آتش بس 1» در سال 2005 اکران شد و بیش از یک میلیارد تومان فروخت. عنوان پرفروش ترین فیلم سال را نیز از آن خود کرد.

خروس جنگی مسعود اطیابی ۱۳۸۶

داستان خجالت نکش 2 یا جدایی قنبر از صنم بر اساس فرمول زوج است.
رضا عطاران و مریلا زارعی در نمایی از فیلم خروس جنگی

داستان فیلم «خروس جنگی» به کارگردانی مسعود اطیابی حول محور شیطنت های زن و شوهری به نام های مریم و محمود با بازی مریلا زارعی و رضا عطاران می چرخد. محمود مدیر رستوران بود و به دلیل مشغله کاری، زمانی برای خانواده اش نداشت. از طرفی همسرش شاکی بود که کارهای خانه زیاد است و خسته می شود. از آنجایی که هیچ یک از آنها وضعیت دیگری را درک نمی کردند، تصمیم گرفتند در مدت زمان کوتاهی جای خود را تغییر دهند. «خروس جنگی» در سال 2008 اکران شد و یکی از پرفروش ترین فیلم های سینما بود. دلیل اصلی موفقیت فیلم اول از همه به خاطر بازی رضا عطاران و علاوه بر آن جذابیت عاشقانه مریم و محمود با بازی موفق عطاران و زارعی بود. به طور کلی دعوای زن و شوهر در فیلم های کمدی جذاب به نظر می رسد و این درگیری همیشگی می تواند مخاطب را خوشحال کند.

رژیم طلایی رضا سبحانی ۱۳۹۱

داستان خجالت نکش 2 یا جدایی قنبر از صنم بر اساس فرمول زوج است.
مهدی هاشمی و مریلا زارعی در نمایی از فیلم “رژیم غذایی طلایی”

«رژیم غذایی طلایی» به کارگردانی رضا سبحانی فیلمی کمدی است که استعدادهای عجیب را به سخره می گیرد. زن و شوهری که در هنگام ازدواج به اندازه وزن کل هر دو طلا بگذارند هنگام جدایی دچار مشکل می شوند. زن برای افزایش میزان مهریه شروع به پرخوری می کند و مرد برای کاهش وزن و جبران پرخوری همسرش رژیم می گیرد. حال در این میان تلاش زن برای تشویق مرد به خوردن بیشتر و ریاضت هایی که در مواجهه با غذاهای مختلف متحمل می شود موقعیت های جذابی را ایجاد می کند. مریلا زارعی و مهدی هاشمی در این فیلم نقش زن و شوهر را بازی کردند. «رژیم غذایی طلایی» در مقایسه با دیگر آثار ذکر شده در این فهرست چندان موفق نیست. نبود اما بازی این زوج فیلم را به اثری قابل دفاع تبدیل کرد.

آتش بس 2 تهمینا میلانی 2012

داستان خجالت نکش 2 یا جدایی قنبر از صنم بر اساس فرمول زوج است.
بهرام رادان و میترا حجار در نمایی از فیلم آتش بس 2

میلانی در سال 2013 دنباله «آتش بس» را جایگزین بازیگران اصلی کرد. این بار بهرام رادان و میترا حجار به جای محمدرضا گلزار و مهناز افشار نقش های زن و شوهر اصلی فیلم را بازی کردند. نیمه دوم بارها از نیمه اول عقب بود. این بار لجبازی این زوج و همچنین اختلافات شخصیتی و خانوادگی در کانون توجه قرار گرفت و بار دیگر روانشناس مجبور شد آنها را همراهی کند اما برخلاف قسمت اول از موقعیت های طنز خنده دار و محتوای قدرتمندی برخوردار نبود. میلانی ظرافت و طنز قسمت اول را به کلی کنار گذاشته بود و از این فیلم بیشتر به عنوان بستری برای بیانیه استفاده کرده بود. «آتش بس 2» در سال 2013 اکران شد و تقریباً 5 میلیارد شات فروخت. از نظر حجم مخاطب، واکنش های منفی زیادی داشت. پس از آن میلانی مجوز ساخت قسمت سوم «آتش بس» را گرفت اما هنوز آن را نساخته است.

خجالت نکش رضا مقصودی | 2016

داستان خجالت نکش 2 یا جدایی قنبر از صنم بر اساس فرمول زوج است.
شبنم مقدمی و احمد مهرانفر در نمایی از فیلم خجالت نکش 1

در کمدی روستایی «خجالت نکش» به کارگردانی رضا مقصودی، داستان برگرفته از بارداری دیرهنگام زوجی میانسال در روستا و تلاش آنها برای پنهان کردن این مشکل از فرزندان و همسایه‌ها بود. قنبر مرد ساده و میانسالی بود که بعد از اسکان فرزندانش و داشتن یک عروس و نوه تصمیم گرفت به حرف رئیس جمهور گوش دهد و دوباره بچه دار شود. رضا مقصودی به ساده لوحی اهالی شهر دست زده و البته در حین بیان برخی روایت ها به پیوندهای منطقی فیلم توجه نکرده بود. اما با توجه به اینکه وارد موضوع جدیدی شده بود و از تصمیمات و سیاست های نادرست مسئولان در زمینه کاهش و افزایش جمعیت استفاده می کرد، تاثیر قابل قبولی به نظر می رسید. در واقع این فیلم تاکید کرد که چقدر شعارهای دولتمردان تغییر می کند و در این دوران ثباتی برای زندگی وجود ندارد.

خجالت نکش جدایی قنبر از صنم رضا مقصودی | 1402

داستان خجالت نکش 2 یا جدایی قنبر از صنم بر اساس فرمول زوج است.
شبنم مقدمی و احمد مهرانفر در نمایی از فیلم «خجالت نکش 2؛ جدایی قنبر از صنم»

پس از گذشت پنج سال از موفقیت قسمت اول «خجالت نکش»، رضا مقصودی تصمیم گرفت قسمت دوم این فیلم را بسازد. در قسمت دوم، پایه داستان بر اساس کل قنبر و صنم است، اما این بار داستان با قسمت اول کاملا متفاوت است. آنها بر اثر تصادف از هم جدا می شوند و حالا بعد از جدایی دست به کارهایی می زنند تا به هم حسادت کنند. قسمت دوم این فیلم نیز مانند قسمت اول مورد توجه عموم قرار گرفته و در مدت سه روز از اکران خود توانسته نزدیک به 5 میلیارد تومان فروش داشته باشد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا