اخبار روز سینما

نقد و بررسی قسمت اول سریال «فقر» به کارگردانی امیر پورکیان اغراق و تکرار.

قسمت اول سریال عاشق به کارگردانی امیر پورکیان جمعه نوزدهم مرداد منتشر شده در پلتفرم نماوا؛ سریالی با بازیگران زیادی که ماجراهایشان در حومه تهران روایت می شود و شخصیت هایش از بین افراد فرودست جامعه انتخاب شده اند. لحن اپیزود اول و شخصیت های ارائه شده بیشتر یادآور سریال هایی چون «ملکه گدا»، «یاغی»، «پدر گواردیولا» و … سریال پر از شخصیت و ماجراست و روابط بین آنها و پلان هایی که در سر دارند پیچیدگی هایی برای مخاطب ایجاد کرده است.

به گزارش بازتاب آنلاین، امیر پورکیان چند سال پیش سریال «ممنوعه» را کارگردانی کرد; سریالی که در زمان انتشار با جنجال های زیادی مواجه شد و حذفیاتی در آن صورت گرفت. حالا این بار روی کار متفاوتی تمرکز کرده و از بازیگرانی چون آناهیتا درگاهی، بهاره کیان افشار، ترلان پروانه، مهدی حسینی نیا، سوسن پرور و… دعوت کرده است.

مدتی است که کارگردانان مختلف علاقه زیادی به خلق آثاری با هوای شهری و روستایی نشان داده اند. از ساخت فیلم هایی مثل «ابدویکروز» سعید راوشیت و «مغزهای کوچک زنگ زده» هومان سیدی و «شنای پروانه» ساخته محمد کارت گرفته تا سریال هایی مثل «ملکه گدا» و «یاغی» و «پدر گواردیولا» و.. .

در قسمت اول «فقر» مخاطب با فضایی تکراری و اغراق آمیز مواجه می شود.

آثاری با محوریت شخصیت هایی که شاید در ابتدا برای بسیاری از ما ناشناخته به نظر بیایند و متوجه وضعیت زندگی و مشکلات و آسیب هایی که با آن ها مواجه می شوند نیستیم. در برخی از این آثار تجربه زیسته کارگردان، مطالعات میدانی و به طور کلی تمرکز زیاد بر بستر زندگی این شخصیت ها توانسته اثری قدرتمند خلق کند. اما بخش دیگری از آنها فقط در حد یک ایده باقی ماند و تبدیل به اثری اغراق آمیز شد.

در حال حاضر تنها یک قسمت از سریال «غرابت» منتشر شده است و نمی توان درباره جزئیات آن اظهار نظر کرد. در این قسمت اول با زندگی گروهی مواجه می شویم که مواد مخدر را قاچاق می کنند و قصد دارند با کشتن کارفرمای خود و انجام یک سرقت بزرگ، زمینه مهاجرت را فراهم کنند. آنها برنامه‌هایی در سر دارند و می‌خواهند به هر وسیله ممکن آن‌ها را محقق کنند. «فقر» بر اساس ایده قابل قبولی ساخته شده است و باید دید در قسمت های آینده این ایده چگونه اجرایی می شود.

سریال
بازیگران سریال فقر از جمله بهاره کیانافشاری در گریم خود زیاده روی کرده اند.

در حال حاضر یکی یکی از نقاط ضعف قسمت اول ترکیب اغراق آمیز بازیگران است. آناهیتا درگاه را با موهای تراشیده و چهره آفتاب سوخته می بینیم. صورت بهاره کیانافشار پر از لکوپیس است و به نظر می رسد که به جذام مبتلا است. خواهر دیگر مقداری از موهای خود را تراشیده و مهدی حسینی نیا نیز با موهای بلند و چهره و چهره نامعلوم ظاهر شده است. تلاش بیش از حد برای تغییر چهره و حالات این بازیگران باعث شده که نتوانیم در وهله اول با آنها همذات پنداری کنیم.

مشکل دیگر این است که در قسمت اول تعداد کاراکترهای معرفی شده زیاد است و هنوز روابط صحیحی بین آنها شکل نگرفته است. به همین دلیل در نشریات مربوط به قسمت اول این مجموعه نظراتی را می یابیم که بسیاری از بینندگان اصل ماجرا را درک نکرده اند.

«فقر» به کارگردانی امیر پورکیان جمعه ها روی سکوی نماوا می رود.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا