اخبار روز سینما

نقد و بررسی ده فیلم کمدی امیر جعفری به بهانه فیلم پرفروش «پول و مهمانی» همه نقش های حریف.

امیر جعفری از اوایل دهه 80 وارد سینما و تلویزیون شد و بیش از سه دهه است که توانسته موفقیت خود را در این عرصه حفظ کند. جعفری از جمله بازیگرانی است که هم در نقش های کمدی و هم در نقش های جدی کارهای موفقی از خود به جای گذاشته است. در حال حاضر علاوه بر سینما در شبکه سرگرمی خانگی نیز حضور فعال دارد. این روزها فیلم «پول و پارتی» به کارگردانی سعید سهیلی با بازی او اکران شده و یکی از پرفروش ترین فیلم های این روزها است. با نگاهی به کارنامه امیر جعفری می توان دریافت که او از جمله بازیگرانی است که بیشتر فیلم هایش پرفروش هستند. درست است که فروش این فیلم ها به عوامل دیگری بستگی دارد اما قابل کنترل است یکی یکی از عوامل موفقیت این مشاغل است.

به گزارش بازتاب آنلاین، «پول و پارتی» به کارگردانی سعید سهیلی از 3 مرداد اکران شده و در حال حاضر نامش به عنوان دومین فیلم پرفروش دو هفته اخیر پس از «تگزاس 3» ثبت شده است. با توجه به استقبال بسیار خوبی که از این فیلم داشت به بررسی آثار کمدی این بازیگر می پردازیم.

پول و مهمانی سعید سهیلی ۱۴۰۳

امیر جعفری در نمایی از فیلم «پول و پارتی»

جدیدترین فیلم کمدی امیر جعفری «پول و پارتی» به کارگردانی سعید سهیلی است. فیلمی که این روزها در سینماها اکران شده است. جعفری پس از «گشت 3» بار دیگر با سهیلی همکاری کرد و این بار با او در کمدی متفاوتی قرار دارد. او در این فیلم نقش مردی از طبقه پایین را بازی می‌کند که درگیر نقشه پسرش می‌شود و با تغییر چهره و لباس، از ویلایی در بالا شهر نقل مکان می‌کند و موقعیت جدیدی را می‌پذیرد. «Dinero y Fiesta» علاوه بر سرگرمی به نقد شرایط جامعه نیز می پردازد و بخش مهمی از این نقد در رابطه با این شخصیت و خانواده اش که در جنوب شهر زندگی می کنند شکل می گیرد. جعفری در «پول و پارتی» دو نقش داشته و در هر موقعیتی لحن و رفتار متفاوتی در پیش گرفته است. شخصیت‌های اصلی این فیلم ساعد سهیلی و پردیس احمدیه هستند و حضور امیر جعفری نسبتاً کوتاه‌تر، اما تأثیر عمده‌ای در پیش‌برد وقایع دارد. “پول و مهمانی” 3 مرداد در این ده روز حدود 10 میلیارد تومبا منتشر شد و فروخت. در حال حاضر حدود 150 هزار نفر برای دیدن این فیلم به سینماها رفته اند.

هاوایی | بهمن گودرزی | 1402

امیر جعفری پس از ایفای نقش های طنز در این فیلم
امیر جعفری و امین حیایی در نمایی از فیلم “هاوایی”

امیر جعفری در فیلم «هاوایی» به کارگردانی بهمن گدرزی با امین حیایی یک جفت طنز تشکیل داد و با ظاهری متفاوت از همیشه ظاهر شد. او مدل موی خود را تغییر داد و سعی کرد در رفتار خود تصویری دقیق از شخصیت صمد خورکش نشان دهد. «هاوایی» کمدی موفقی نیست و می توان گفت دلیل اصلی فروش بالای آن حضور بازیگرانش است. این فیلم سومین فیلم پرفروش سال 1402 نام گرفت و پس از «فسیل» و «هتل» در فهرست فروش امسال قرار گرفت. «هاوایی» در زمان اکران یک میلیون و 700 هزار بیننده داشت و فروش 83 میلیارد تومانی را به ثبت رساند.

گشت 3 | سعید سهیلی 1400

امیر جعفری پس از ایفای نقش های طنز در این فیلم
امیر جعفری در نمایی از فیلم «گشت 3»

سعید سهیلی دو فیلم «گشت ارشاد» و «گشت ۲» را با حضور حمید فرخ نژاد ساخت و برای ساخت قسمت سوم فیلم به دلیل نبود این بازیگر دست روی دست امیر جعفری گذاشت. جعفری به سرعت توانست با پولاد کیمیایی و ساعد سهیلی سه گانه قابل قبولی ایجاد کند و خود را در این ساختار بیابد. اگرچه «گشت 3» در مجموع فیلم قدرتمندی است نبود و با انتقاداتی مواجه شد اما ضعف آن بیشتر به داستان مربوط می شد و بازی ها موفق بودند. این فیلم 26 است آبان 1400 اکران شد و در طول اکران حدود 2 میلیون بیننده داشت. این فیلم با متوسط ​​قیمت بلیت 22 هزار تومان توانست 42 میلیارد تومان فروش کند و دومین فیلم پرفروش سینماها در سال 1400 شود.

بند سگ مهران احمدی 2018

امیر جعفری پس از ایفای نقش های طنز در این فیلم
امیر جعفری در کنار نازنین بیاتی، بهرام افشاری و ناهید مسلمی در نمایی از فیلم سگ بند

در فیلم سگ بند به کارگردانی مهران احمدی، زوج بهرام افشاری و امیر جعفری سهم عمده ای از وزن موفقیت این فیلم را به دوش کشیدند. امیر جعفری در نقش یک کشتی گیر قدیمی به نام داوود عیاران ظاهر شد. مردی که پس از سال ها کار با مشکلات مالی مواجه شده است، می خواهد با دوستش نقشه ای را اجرا کند تا از طریق او به پول زیادی برسد. جعفری از پتانسیلی که این نقش برای او به ارمغان آورده به خوبی استفاده کرده و شخصیتی را ارائه کرده که کاملا قابل درک به نظر می رسد. اسکریپت رتبه بندی “بند سگ” یکی و بخش مهمی از موفقیت آن مدیون بازیگران آن است. این فیلم تا پایان اکران 42 میلیارد تومان فروخت و یک میلیون و 316 هزار نفر برای دیدن آن به سینماها آمدند. «سگ بند» در جدول فروش سال 1401 پس از دو فیلم «انفرادی» و «بخارست» ساخته مسعود اطیابی، در رتبه سوم پرفروش ترین فیلم های سال قرار دارد.

زیر نظر | مجید صالحی ۱۳۹۶

امیر جعفری پس از ایفای نقش های طنز در این فیلم
امیر جعفری و رضا عطاران در نمایی از فیلم زیر نظر

«زیر نظر» اولین فیلم کارنامه کاری مجید صالحی بر اساس فیلمنامه عبدالرضا کاهانی بود که به لطف حضور رضا عطاران و امیر جعفری با استقبال خوبی روبرو شد. با این حال، فیلم پر از موقعیت های غیرمنطقی بود که بدون ارتباط با طرح اصلی کنار هم قرار گرفتند. در کل فیلمنامه محکمی نداشت و کارگردان فقط روی جذابیت زوج عطاران و جعفری حساب کرده بود. جعفری در نقش امید مرد معتادی ظاهر شد که حین مصرف مواد در خانه دوستش محسن سوراخ بزرگی روی کاناپه گذاشته بود. چند ساعت دیگر همسر امید از سفر برمی گشت و مشکل مبل باید هر طور شده حل می شد. جعفری سعی کرده بود در قالب معتادی که مدام تغییر رفتار می دهد، باورپذیر جلوه کند. اگرچه زوج جعفری و عطاران می توانستند برگ برنده این فیلم باشند، اما کارگردان آن طور که باید از پتانسیل آنها استفاده نکرده بود. این فیلم در سال ۱۳۹۷ با فروش ۸ میلیارد تومانی کمتر از «چهارنگشت» دیگر فیلم کمدی امیر جعفری بود.

چهار انگشت حامد محمدی ۱۳۹۶

امیر جعفری پس از ایفای نقش های طنز در این فیلم
امیر جعفری و جواد عزتی در نمایی از فیلم چهار انگشت

حامد محمدی پس از موفقیت فیلم «اکسیدان» از زوج امیر جعفری و جواد عزتی برای ساخت فیلم «چار آنگو» دعوت کرد. این بار تغییری در ویژگی های شخصیتی وجود داشت. جعفری در قالب مردی به ظاهر مومن اما منافق ظاهر شد و عزتی نقطه مقابل «اکسیدان» ساده بود. نبود او را باهوش و باهوش می دانستند. «چهارنگشت» بر اساس مضمونی نسبتاً تکراری ساخته شده بود و موقعیت های طنز آن مخاطب را راضی نمی کرد. زوج امیر جعفری و جواد عزتی آنطور که باید جذاب و متفاوت به نظر نمی رسیدند. «چهار انگشت» در زمان اکران به اندازه فیلم «اکسیدان» موفق است نبود و استقبال خوبی هم نشد. در گیشه تنها حدود 900 هزار نفر برای دیدن آن در سال 2018 به سینما رفتند، یعنی 400 هزار نفر کمتر از تماشاگران «اکسیدان». این فیلم با فروش 10 میلیاردی و میانگین قیمت بلیت 12 هزار تومانی در رتبه نهم جدول فروش قرار گرفت.

اکسیدان حامد محمدی 1395

امیر جعفری پس از ایفای نقش های طنز در این فیلم
جواد عزتی و امیر جعفری در نمایی از فیلم “اکسیدان”

امیر جعفری در فیلم «اکسیدان» به کارگردانی حامد محمدی زوجی بامزه با جواد عزتی تشکیل داد و بازی در کنار هم موقعیت های کمدی جالبی را رقم زد. جعفری در این فیلم نقش مردی سخیف را بازی می کرد که دیدار با عزتی در جایگاه فقیری که مدام در موقعیت های عجیب و غریب گرفتار می شود، تضاد جالبی ایجاد کرد. آنها دائما خرابکاری می کنند و در مکان های احمقانه تر به گلوگاه های جدید برخورد می کنند. درست است که اجرای جعفری تفاوت چندانی با کارهای قبلی اش ندارد اما قرار گرفتن او در کنار عزتی شرایط جدیدی را ایجاد کرده است. در واقع می توان گفت جعفری و عزتی بزرگ ترین برندگان این فیلم هستند و سهم عمده ای از توجه مخاطبان به این فیلم حضور آنها بوده است. «اکسیدان» در سال 1395 یک میلیون و 300 هزار تماشاگر را به سینماها جذب کرد و با فروش 10 میلیارد تومانی چهارمین فیلم پرفروش امسال شد.

لوازم یدکی برزو نیک نژاد 2014

امیر جعفری پس از ایفای نقش های طنز در این فیلم
امیر جعفری در نمایی از فیلم «زاپاس»

فیلم سینمایی «زاپاس» یک کمدی روستایی با بازیگران زیادی است و امیر جعفری به عنوان نقش اصلی شناخته می شود. او مربی تیم فوتبال محلی است. یکی او اهل یکی از شهرهای شمالی است و برای موفقیت این تیم دست به هر کاری می زند و تمام زندگی اش به نوعی تحت تاثیر رقابت ها و منافع اقتصادی است که می تواند برایش به همراه داشته باشد. تصمیمات او به عنوان مربی مستقیماً بر زندگی دختر و داماد آینده اش تأثیر می گذارد. بخش مهمی از کمدی به دلیل ویژگی های شخصیتی امیر جعفری و سخت گیری و رفتار عجیب اوست. او سعی نمی کند موقعیت کمیک ایجاد کند و اتفاقاً بازی اش کاملاً جدی است، اما رفتار او در موقعیت های مخالف خنده دار به نظر می رسد. «زاپاس» یک فیلم کمدی بسیار موفق است نبود و در جدول فروش 2015 رتبه دهم را به خود اختصاص داد. کمدی های «من ناجی نیستم»، «پنجاه کیلو گیلاس»، «بارکد» و «خوب بد جلف» کمدی هایی بودند که در آن سال بیش از «زاپا» فروش داشتند.

حداکثر سامان مقدم 1383

در فیلم «مکس» به کارگردانی سامان مقدم با اینکه امیر جعفری یکی از بازیگران اصلی نیست اما تاثیر زیادی در داستان دارد. در نقش قدیر، او به عنوان مدیر عاملی غرغرو، شاکی و تندرو دیده می شود که مدام مخالفت می کند و می خواهد هر طور شده آن را براندازد. نقش او در «مکس» با فیلم قبلی‌اش «اسم و عشق و موتور 1000» متفاوت است و می‌توان گفت قدیر منشأ نقش‌هایی بود که جعفری سال‌ها بعد در چندین فیلم بازی کرد. “بیشترین” یکی این فیلم یکی از پرفروش ترین فیلم های سال 1393 بود که در مجموع چشمان نزدیک به یک میلیون نفر را در سینماها باز کرد و با قیمت بلیت 800 تومان فروش 700 میلیون تومانی را به ثبت رساند. «مکس» بر اساس فیلمنامه پیمان قاسم خانی ساخته شد و به اثری درخشان در کارنامه هر یک از بازیگرانش تبدیل شد.

نان و عشق و موتور 1000 | ابوالحسن داودی 1380

اولین بازی سینمایی امیر جعفری در «نان و عشق و موتور 1000» به کارگردانی ابوالحسن داودی بود. جعفری در همان سال با «بدون شرح» مهدی مظلومی در تلویزیون شناخته شد و در واقع با همین دو اثر بود که توانست جایگاه ویژه ای در بین بازیگران کسب کند. در «نان و عشق و موتور 1000» نقش مردی به نام شهروز را بازی کرد. مردی خودخواه و صریح که مدام برای افزایش ثروت این خانواده نقشه می کشد. شهروز به عنوان مشاور خانواده معرفی شد و هشت سال پیش او بود. یکی یکی از دختران این خانواده نامزد بود اما مشخص بود که دلیل این نامزدی صرفاً سوء استفاده از موقعیت بوده است. “نان و عشق و موتور 1000” یکی این فیلم یکی از فیلم های محبوب سال 2013 بود. این فیلم با فروش 500 تومانی 600 میلیون تومان فروخت و 1.2 میلیون بیننده را به سینماها جذب کرد. در نمودار فروش سالانه، در رقابت تنگاتنگ با “من یک آهنگ 15 ساله دارم”، رتبه سوم جدول فروش سال 2011 را به خود اختصاص داد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا