اخبار روز

نظریه ناسازگاری تکاملی، توضیحی جذاب برای خودآزاری و افسردگی

غزل زیاری: تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از مشکلات امروز ما، از جمله شیوع گسترده مشکلات سلامت روان، به دلیل پیشرفت سریع فناوری و مدرن‌سازی است. نظریه جدید «عدم تطابق تکاملی» می‌تواند به ما کمک کند تا بفهمیم که چگونه عدم تطابق تکاملی باعث می‌شود در شرایط مدرن، علی‌رغم حق انتخاب‌های دیگر، امنیت و سایر مزایایی که در دسترس ماست، واکنش ضعیفی نشان دهیم.

عدم تطابق زمانی رخ می دهد که یک سازگاری تکامل یافته، چه فیزیکی و چه روانی، با محیط ناسازگار شود. برای مثال، پروانه‌ها و برخی از گونه‌های مگس شب‌زی که باید در تاریکی پرواز کنند، به نوعی تکامل یافته‌اند تا از نور ماه برای جهت‌یابی استفاده کنند. با این حال، با اختراع نور مصنوعی، بسیاری از شب پره ها و مگس ها به جای نور مهتاب، جذب چراغ های خیابان و نورپردازی داخلی می شوند.

شرایط برای انسان یکسان است; یک مثال ساده میل به غذاهای شیرین است که انگیزه اجداد ما برای جستجوی غذاهای پر کالری در محیط های کمیاب است. با توجه به اینکه شرکت های مواد غذایی در حال حاضر مواد غذایی سرشار از شکر و چربی تصفیه شده تولید می کنند، تمایل به غذاهای شیرین با دنیای مدرن ناسازگار است و منجر به پوسیدگی دندان، چاقی و دیابت می شود.

تضاد بین غرایز و دنیای مدرن

دنیای مدرن پر از چیزهایی است که غرایز سازگاری ما را گیج می کند. به عنوان مثال، انسان ها طوری تکامل یافته اند که در قبایل کوچ نشین 50 تا 150 نفری در نزدیکی یکدیگر زندگی می کنند. نیاز تطبیقی ​​ما به تعلق در چنین شرایطی به خوبی جواب می دهد. این بدان معناست که در شهرهای بزرگ که صدها هزار غریبه در کنار هم زندگی می کنند، مردم هنوز احساس تنهایی می کنند و دوستان صمیمی زیادی ندارند.

مطالعات نشان می‌دهد که وقتی حیوانات اجتماعی در فضاهای شلوغ نگهداری می‌شوند، از استرس رقابتی رنج می‌برند که پیامدهایی برای سلامت جسمانی دارد مانند: ب. عملکرد ضعیف سیستم ایمنی و کاهش باروری. نتایج همین مطالعات روی حیوانات در مورد انسان نیز صدق می کند. افرادی که در شهرهای شلوغ زندگی می کنند استرس بی سابقه ای را تحمل می کنند و تمایل به داشتن فرزندان کمتری دارند.

نابرابری اجتماعی در جوامع مدرن با محیط برابری طلب شکارچی-گردآورنده نیز متفاوت است. انسان ها برای مراقبت از موقعیت های اجتماعی تکامل یافته اند. این عملکرد به ما انگیزه می دهد که شکاف های موقعیتی بین خود و دیگران را ببندیم. اما وقتی نابرابری اجتماعی بسیار شدید است و شخصی مانند ایلان ماسک که همیشه در کانون توجه رسانه‌ها قرار دارد، در مقابل افکار عمومی قرار می‌گیرد (با توجه به اینکه یک فرد عادی باید میلیون‌ها سال کار کند تا به ارزش خالص ماسک برسد) آنها نگرانی هایی در مورد وضعیت اجتماعی خود در ذهن آنها ایجاد می کند که باعث ترس از موقعیت اجتماعی می شود. از سوی دیگر، رسانه های اجتماعی مشکلات مرتبط با مقایسه های اجتماعی را تشدید می کنند.

نظریه ناسازگاری تکاملی چیست؟ / علت خودآزاری و افسردگی این است که تغییرات در جامعه سریعتر از سرعت رشد انسان است

درک غیرعادی از واقعیت در شبکه های اجتماعی

مردم تمایل دارند بهترین جنبه های زندگی خود را به صورت آنلاین به اشتراک بگذارند و بنابراین رسانه های اجتماعی تصویری تحریف شده از واقعیت ارائه می دهند که می تواند احساس بدتری را در بینندگان ایجاد کند. متراکم کردن ارزش‌ها به «لایک‌ها» و «فالوورها» باعث می‌شود افراد با دقت و وسواس بیشتری روی جایگاهی که در رابطه با دیگران قرار دارند تمرکز کنند.

چندین روند مشکل ساز را می توان از این عدم تطابق تکاملی شناسایی کرد. ترس از رقابت و موقعیت، به عنوان مثال، با وسواس تحصیلی، رقابت برای مشاغل معتبر و مادی گرایی مرتبط است. اکنون روند “ورشکستگی برای ثروتمند به نظر رسیدن” به واقعیت تبدیل شده است. زیرا مردم حتی حاضرند پول قرض کنند و بار بدهی را بر دوش بگیرند تا چیزهایی بخرند که برایشان اعتبار و منزلت می آورد.

افراد زمانی که احساس می کنند نیاز به بهبود مزیت رقابتی خود دارند، بیشتر احتمال دارد که ریسک کنند. با افزایش هزینه های زندگی، بسیاری از مردم متوجه می شوند که کار آنها نه تنها برای جمع آوری ثروت و پس انداز کافی است، بلکه برای برآورده کردن انتظارات جامعه نیز کافی است.

نظریه ناسازگاری تکاملی چیست؟ / علت خودآزاری و افسردگی این است که تغییرات در جامعه سریعتر از سرعت رشد انسان است

منشا سرمایه گذاری های پرخطر و جراحی ها و رژیم های غذایی پرخطر

گزارش 2023 انجمن حرفه ای سرمایه گذاری جهانی (موسسه CFA) نشان می دهد که برای مقابله با این وضعیت، بسیاری از افراد Gen Z به سرمایه گذاری های پرخطر مانند ارزهای دیجیتال روی می آورند. دنیای پر رقابت امروزی حتی می تواند افراد را به سمت جراحی های زیبایی پرخطر و رژیم های کاهش وزن سوق دهد.

مردم سعی می کنند انتظارات جامعه را برآورده کنند و به الگوی یک “بزرگسال موفق” دست یابند و اهداف زندگی خود را در این فرآیند بازتعریف کنند.

نظرسنجی‌های نسل Z نشان می‌دهد که افزایش هزینه‌های زندگی این گروه سنی را مجبور کرده است که جاه‌طلبی‌های شغلی خود را کاهش دهند و فکر داشتن خانه، تشکیل خانواده یا حتی یافتن شریک زندگی را فراموش کنند.

با تشدید رقابت، افراد ممکن است از درون احساس فشار کنند و از اضطراب یا افسردگی رنج ببرند. محققان بر این باورند که افراد زمانی که احساس کنند دیگر نمی توانند با خواسته های جامعه مدرن کنار بیایند، به خود آسیب می رسانند و افسرده می شوند. این روند در کشورهایی با فرهنگ شرم قوی مانند ژاپن و کره جنوبی بارزتر است.

مطالعات نشان می‌دهد که برخی از واکنش‌های خارجی ممکن است شامل عصبانیت از ناعادلانه بودن رقابتی به ظاهر غیرممکن باشد که می‌تواند منجر به بدبینی، پرخاشگری و خصومت شود. تجلی این خشم را می توان در برخی از مردان مشاهده کرد که احساس می کنند نمی توانند شریک عاشقانه خود را پیدا کنند. زیرا شانس ها به طور ناعادلانه در برابر آنها انباشته شده است.

چه کاری می توان انجام داد؟

راه حل دیدگاه عدم تطابق تکاملی، بازگشت کامل به شیوه زندگی اجدادمان نیست. در عوض، ما باید راه‌هایی برای تطبیق محیط خود بیابیم تا با طبیعت تکامل یافته ما هماهنگی بیشتری داشته باشد. به عنوان مثال، ما می توانیم راه هایی برای شکل دادن به محیط اطراف خود پیدا کنیم تا از ازدحام کاسته شود یا دسترسی بهتری به طبیعت داشته باشیم. در واقع، غوطه ور شدن در طبیعت، استراحت در جنگل و تمرکز بر درگیری حسی با طبیعت و باغبانی می تواند استرس را کاهش دهد و رفاه ما را بهبود بخشد.

نظریه ناسازگاری تکاملی چیست؟ / علت خودآزاری و افسردگی این است که تغییرات در جامعه سریعتر از سرعت رشد انسان است

تغییر سبک زندگی، کاهش رفتار مصرف کننده و استفاده کمتر از رسانه های جمعی و اجتماعی از یک سو و همچنین تمرکز بر فعالیت های معنادار به جای جستجوی شغلی معتبر از دیگر راه حل های معقول است. برخی از گرایش‌های متضاد، مانند مینیمالیسم و ​​ذهن‌آگاهی، این آگاهی را در ما بیدار می‌کنند که یافتن رضایت در چیزهای کوچک به ما کمک می‌کند از دام‌های مدرنیته دوری کنیم.

این راه‌حل‌ها ممکن است ایده‌های ساده و بی‌اهمیت به نظر برسند، اما اگر اساس تکاملی مشکلات را بشناسیم و آگاهی از جنبه ناسازگاری را افزایش دهیم، شانس بیشتری برای پرداختن به این مشکلات ریشه‌ای خواهیم داشت.

منبع: فیزیک

54321

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا