اخبار روز

نشست صلح در جده؛ سر و صدای زیاد در مورد هیچ

هدف از این نشست که نمایندگانی از حدود 40 کشور از جمله برزیل، انگلیس، هند، چین، آمریکا، ترکیه، آفریقای جنوبی و کشورهای اتحادیه اروپا حضور داشتند، بررسی طرح 10 ماده ای صلح بود. در نوامبر 2022 توسط رئیس جمهور اوکراین زلنسکی پیشنهاد شد. این طرح شامل تبادل متقابل زندانیان و تضمین امنیت هسته ای، غذایی و انرژی است. طرح صلح پیشنهادی زلنسکی همچنین شامل اصولی مانند خروج تمام نیروهای روسیه از اوکراین و بازگرداندن «تمامیت ارضی کامل» این کشور است. زلنسکی همچنین خواستار تضمین های امنیتی برای اوکراین و ایجاد یک مکانیسم بین المللی برای جبران “زیان های مالی” این کشور با دارایی های روسیه شد.

برگزاری این نشست در جده عربستان سعودی از بسیاری جهات مهم است. از یک منظر، این نشست یکی از معدود جلساتی بود که در آن یک کشور عربی، که از قضا یکی از بزرگترین تامین کنندگان انرژی در جهان است، میزبانی و به نوعی میانجیگری برای پایان احتمالی یک بحران بین المللی بود. در واقع، تلاش‌های گذشته عربستان سعودی برای مداخله یا میانجیگری در جنگ‌ها و درگیری‌ها عمدتاً در سطح منطقه و محدود به درگیری‌های داخلی یا بین کشورهای عربی، مانند درگیری فلسطین و اسرائیل، جنگ داخلی یمن و جنگ داخلی سوریه بوده است. قدرت در عراق و بحران های سیاسی در لبنان. بنابراین میزبانی نشست بین المللی برای پایان دادن به جنگ روسیه علیه اوکراین که از آن به جنگ کشورهای غربی و روسیه نیز تعبیر می شود، نمونه جدیدی است و نشان دهنده تلاش این کشور عربی برای برجسته کردن نقش خود در صحنه بین المللی است. به عبارت دیگر، عربستان سعودی از طریق مذاکرات برنامه ریزی شده این نشست، تلاش کرد تا راه هایی برای حل و فصل مسالمت آمیز جنگ اوکراین و تقویت اعتبار بین المللی این موضوع بیابد.

نکته مهم دیگر این است که اولین نشست برای دستیابی به صلح در اوکراین در ژوئن 2023 در کپنهاگ دانمارک با حضور 15 کشور بدون هیاهو رسانه ای برگزار شد، اما اکنون عربستان سعودی موفق شده است قتل وحشیانه جمال خاشقجی را پنهان کند تا اجازه دهد. او نام خود را از فهرست کشورهای ناقض حقوق بشر در میانه گرم ترین تابستان جهان در شهر بندری جده پاک کرد تا رهبران و نمایندگانی از حدود 40 کشور جهان را پذیرا شود و تصویر یک بازیگر را به نمایش بگذارد. به جامعه بین المللی و دوستدار صلح. .

از سوی دیگر، حضور قدرت‌های با نفوذ غیر غربی مانند چین، هند، آفریقای جنوبی و برزیل نیز پیام مهمی دارد. این کشورها تاکنون تمایلی به اتخاذ موضع صریح در حمایت از هر یک از طرفین در جنگ روسیه و اوکراین نداشته اند و با حفظ بی طرفی سعی در حفظ منافع دو طرف داشته اند. اهمیت بی طرفی برای این کشورها به حدی است که چین از شرکت در نشست صلح قبلی در دانمارک خودداری کرد. اما این کشور به دلیل روابط خوبش با عربستان، دعوت مقامات سعودی را پذیرفت و در جلسه ای شرکت کرد که مقامات روسیه آن را مضحک خواندند و از حضور در آن خودداری کردند. این ماجرا نه تنها فرصتی را برای کشورهای غربی فراهم کرد تا بر این قدرت‌های غیر غربی فشار بیاورند تا موضع روشنی اتخاذ کنند، بلکه موضع اوکراین را تقویت کرد و نشان داد که روایت روسیه مبنی بر اینکه اوکراین تنها از سوی کشورهای غربی حمایت می‌شود نیز نقش مهمی ایفا کرد. و اگر

یکی دیگر از ابعاد مهم نشست جده پیام این نشست برای ایران بود. عربستان سعودی با برگزاری این نشست در صدد بود تا قدرت مانور خود را به قدرت های شرقی و غربی ایران نشان دهد و از موضع برتر نشان دهد که هیچ دوست و دشمن دائمی ندارد و منافعش همیشه همسو است. و البته توانایی بازی در عرصه های مختلف نه تنها منطقه ای بلکه بین المللی را دارد.

علیرغم ابعاد مهمی که در بالا ذکر شد، باید گفت که حواشی جلسه جده بیش از بدنه اصلی آن مهم بود. زیرا هدف نهایی این نشست یافتن راه حل های نهایی برای بازگرداندن صلح در اوکراین بود. در حالی که یکی از جناح های متخاصم یعنی روسیه در این نشست بین المللی حضور نداشت، طرح صلح پیشنهادی اوکراین کاملاً یک طرفه بود و فقط خواست و خواسته آن کشور را منعکس می کرد. اگرچه عربستان سعودی یکی از متحدان روسیه است و می توان حدس زد که شرایط و خواسته های روسیه به ویژه در دیدارهای دوجانبه ای که در حاشیه نشست جده برگزار شد، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، اما سوابق تاریخی نشان داده است که این دیدارها اگر فقط یکی باشد. از طرفین درگیر حضور داشته و فرصت نمایندگی و ارائه مطالبات خود را دارد، این امر منجر به صلح واقعی، همه جانبه و پایدار نخواهد شد. بر این اساس می توان گفت که نشست جده نیز رویداد مهمی بود که متأسفانه نمی توان از آن نتایج ملموسی برای دستیابی به صلح انتظار داشت.

* استاد دانشگاه

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا