اخبار روز

نشست شورای امنیت سازمان ملل/ روسیه نماینده فرانسه در شورای امنیت را به چالش کشید

به گزارش مگتو، در ابتدای این نشست دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد در امور صلح خاورمیانه حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کرد اما بر لزوم حفاظت از هیئت ها تاکید کرد.

وی خواستار خویشتن‌داری و پرهیز از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه شد و خاطرنشان کرد: هرگونه اشتباه محاسباتی منجر به درگیری بزرگ‌تر در سوریه، لبنان، فلسطین و خاورمیانه خواهد شد.

دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد در امور صلح خاور نزدیک در این نشست گفت: مصونیت نهادها و پرسنل دیپلماتیک و کنسولی باید در همه موارد مطابق با قوانین بین المللی رعایت شود. حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای عضو باید مطابق با قوانین بین المللی محترم شمرده شود.

به گزارش ایسنا، «دیمیتری پولیانسکی» معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل پیشتر گفته بود که شورای امنیت سازمان ملل امروز به درخواست روسیه برای بررسی حمله هوایی اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق تشکیل جلسه می دهد.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد، پولیانسکی در پستی تلگرامی نوشت: پس از حمله هوایی اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، ایرانی ها از شورای امنیت خواستند این اقدام را محکوم کند. نشست علنی شورای امنیت

رژیم صهیونیستی روز گذشته (دوشنبه) به ساختمان کنسولی سفارت ایران در جنوب غربی دمشق حمله کرد. در نتیجه این حمله، بخشی از ساختمان کنسولی سفارت ایران و اقامتگاه سفیر مورد حمله قرار گرفت.

همچنین 13 نفر از جمله سردار سرتیپ محمدرضا زاهدی و سرتیپ محمدهادی حاجی رحیمی جان باختند.

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز این حمله را محکوم کرد و تاکید کرد که حمله به مقرهای دیپلماتیک هرگز قابل قبول نیست.

وی همچنین حملات مداوم به خاک سوریه را محکوم کرد و تاکید کرد که این اقدامات رژیم صهیونیستی تنها به تشدید درگیری ها منجر می شود.

نبنزیا همچنین از جامعه جهانی خواست اقدامات بی پروا رژیم صهیونیستی در سوریه را محکوم کنند.

وی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا که قطعنامه آتش بس شورای امنیت در غزه را غیرالزام آور توصیف می کند، این قطعنامه را نادیده می گیرد.

نماینده چین در سازمان ملل نیز حمله رژیم صهیونیستی به سوریه را محکوم کرد و آن را نقض قوانین بین المللی دانست.

وی وضعیت خاورمیانه را خطرناک‌تر از هر زمان دیگری توصیف کرد و از کشورهای تاثیرگذار خواست تا رژیم صهیونیستی را برای توقف تجاوزات خود تحت فشار قرار دهند.

نماینده چین با انتقاد از مصونیت رژیم صهیونیستی از مجازات تاکید کرد که این نوع مصونیت موجب ترویج تروریسم می شود.

اما نماینده فرانسه در شورای امنیت از محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه خودداری کرد.

نماینده الجزایر همچنین حمله هوایی رژیم صهیونیستی به ایران در سوریه را نقض جدی قوانین بین المللی دانست و گفت: اسرائیل عمدا تعهدات خود در قبال قوانین بین المللی را نادیده می گیرد.

نماینده سوئیس همچنین حمله رژیم صهیونیستی به نمایندگی ایران در سوریه را محکوم کرد و خواستار آتش بس فوری در نوار غزه شد.

نماینده آمریکا در شورای امنیت نیز مدعی شد که کشورش در حمله به کنسولگری ایران نقشی نداشته و ایران را نیز از این موضوع مطلع کرده است.

وی بدون اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت واشنگتن از آن رژیم، ادامه داد: از 16 مهرماه بارها به ایران هشدار داده ایم که در کنار نیابت های خود قرار نگیرد، ایران مرتب از حزب الله، انصارالله و گروه های عراقی و این گروه ها حمایت می کند. به طور منظم به منافع آمریکا حمله می کند.

نماینده آمریکا در بیانیه ای تبلیغاتی مدعی شد: حمله به اماکن دیپلماتیک را نگران کننده می دانیم و نسبت به اقدامات منطقه ای ایران نیز نگران هستیم.

«زهرا ارشادی» سفیر و معاون نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز در این دیدار تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران این جنایات هولناک و حملات ناجوانمردانه تروریستی را به شدت محکوم می کند.

وی افزود: رژیم صهیونیستی نقض آشکار منشور سازمان ملل متحد، قوانین بین المللی و حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه را مرتکب شده است.

ارشادی حمله تروریستی روز دوشنبه رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق را توهین آشکار به اصل شناخته شده جامعه جهانی یعنی مصونیت نمایندگان و اماکن دیپلماتیک و کنسولی دانست. اصل مشترکی که سنگ بنای روابط بین الملل را تشکیل می دهد به رسمیت شناخته شده و مورد حمایت قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: این جنایت آشکارا ناقض اصل اساسی مصونیت دیپلماتیک و کنسولی و مغایر با کنوانسیون روابط دیپلماتیک 1961، کنوانسیون وین در مورد روابط کنسولی 1963 و کنوانسیون پیشگیری و مجازات جرایم علیه افراد تحت حمایت بین المللی است. از سال 1973، از جمله عوامل دیپلماتیک.

قاصی الدهاک، نماینده سوریه در سازمان ملل، این حمله را محکوم کرد و از سازمان ملل خواست که مسئولیت تخلفات رژیم صهیونیستی را بپذیرد و از تکرار آن جلوگیری کند.

وی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی بدون حمایت آمریکا هرگز نمی تواند چنین جنایات وحشتناکی از جمله نسل کشی مردم غزه را مرتکب شود.

الدهاک خاطرنشان کرد: این تجاوزات رژیم صهیونیستی دمشق را از گزینه های ملی و مواضع قاطع خود در حمایت از حقوق ملت فلسطین و عقب نشینی کامل از بلندی های جولان اشغالی منصرف نمی کند.

وی با اشاره به حملات اخیر گروه های تروریستی در سوریه، تصریح کرد: حملات همزمان رژیم صهیونیستی با حملات سازمان های تروریستی بار دیگر بر هماهنگی و توزیع مستمر نقش ها بین رژیم اشغالگر و ابزار تروریستی آن صحه گذاشت.

310310

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا