دانستنی ها

نشانه های قابل مشاهده از خراب شدن ریمل / چگونه بفهمیم لوازم آرایشمان خراب شده است؟

هیچ کس نمی خواهد سلامت چشم خود را فقط به خاطر زیبایی به خطر بیندازد. بنابراین انتخاب محصولات آرایش چشم سالم و دانستن نحوه استفاده از آنها اولین قدم در حفظ سلامت آنهاست.

به گزارش همشهری آنلاین، آرایش چشم و ابرو از گذشته رایج بود، زمانی که انواع لوازم آرایشی چشم مانند ریمل، سایه چشم و مداد برای زیباتر نشان دادن چشم ها معرفی شد، اما از آن زمان به بعد چشم ها یکی از حساس ترین ها هستند. قسمت های بدن لازم است در انتخاب لوازم آرایشی مورد استفاده در این منطقه بسیار دقت شود. البته هیچکس نمی خواهد سلامت این اندام حساس و مهم را فقط به خاطر زیبایی به خطر بیندازد. بنابراین انتخاب محصولات آرایش چشم سالم و دانستن نحوه استفاده از آنها اولین قدم در حفظ سلامت آنهاست.

سرطان زا بله یا خیر

این باور وجود دارد که استفاده از لوازم آرایشی تقلبی باعث سرطان می شود. تاکنون هیچ مطالعه بالینی خاصی انجام نشده است که بتوان آن را قطعی دانست، اما برخی شواهد حاکی از آن است که این امر ممکن است در دراز مدت اتفاق بیفتد، زیرا مسیر جذب و تحریک سلولی مشخص نیست و برخی از مواد تشکیل دهنده مواد شیمیایی موجود در این محصولات تقلبی می توانند مشکلات غیر طبیعی در سلول های پوست ایجاد کنند. به عنوان مثال، آنها روش طبیعی تکثیر سلول های پوست را تغییر می دهند و در دراز مدت باعث سرطان می شوند.

ریمل و ریزش مژه

به طور کلی استفاده از ریمل باعث ریزش مژه ها نمی شود و تنها عوارض احتمالی آن واکنش های آلرژیک و اگزما است. در این حالت اغلب مژه ها ملتهب، قرمز و خارش دار می شوند و به دلیل دستکاری و خارش ناحیه آسیب دیده احتمال ترشح و عفونت بعدی وجود دارد.

در این صورت اگر با وجود اگزما روی مژه ها استفاده از ریمل ادامه پیدا کند، ممکن است این اگزما باعث از بین رفتن بافت مژه و در نتیجه ریزش مژه ها شود. اما استفاده از ریمل باعث ریزش مژه ها نمی شود، این حساسیت و عفونت ثانویه است که باعث از بین رفتن مژه ها و ریزش آنها می شود.

ناخالصی های حساس کننده

اکثر لوازم آرایشی باکیفیت، به ویژه آنهایی که در اطراف چشم استفاده می شوند، تحت آزمایشات متعددی قرار می گیرند و تست های حساسیت روی آنها انجام می شود. این بدان معناست که این محصولات چندین بار توسط آزمایشگاه های بالینی از نظر حساسیت تست شده اند، اما تقلبی ها آزمایش نمی شوند و در صورت استفاده ممکن است فرد در معرض حساسیت و عفونت قرار گیرد.

البته نمی توان گفت که فقط محصولات تقلبی آلرژی زا هستند، اما نمونه های اورجینال گاهی اوقات باعث ایجاد حساسیت می شوند. محصولات تقلبی اصولاً غیر استاندارد هستند و غلظت مواد موجود در آنها استاندارد نیست و بیشتر یا کمتر از حد معمول است. در لوازم آرایشی چشم به دلیل حساسیت بافت اطراف چشم و نازک بودن این بافت، خطر ابتلا به آلرژی افزایش می یابد. بنابراین استانداردسازی به سالم ماندن محصول کمک می کند.

در برابر آن

درست است که ریمل های ضد آب از نظر مواد بادوام تر و مقرون به صرفه تر هستند و نیاز به بازسازی کمتری دارند، اما به دلیل وجود مواد نگهدارنده ماندگاری بیشتری دارند و احتمال ایجاد حساسیت بیشتر دارند.

خط چشم جادویی و افتادگی پلک

این باور وجود دارد که استفاده از خط چشم جادویی باعث افتادگی پلک و چین و چروک دور چشم می شود. خوشبختانه این باور درست نیست و کشیدن خط چشم نه باعث افتادگی پلک می شود و نه باعث ایجاد چین و چروک دور چشم می شود، بلکه تنها عارضه آن حساسیت، اگزما و خشکی پوست در آن ناحیه است. به همین دلیل، فرد ممکن است احساس کند چین و چروک های واقعی در اطراف چشمانش ایجاد می شود. این یک چین و چروک واقعی ناشی از تغییر در بافت داخلی بافت زیر جلدی (کلاژن و الاستین) نیست و صرفاً به دلیل خشکی پوست ایجاد می شود که با درمان خشکی نیز برطرف می شود.

مشکلات ریوی و خونی

در گذشته رژ لب‌ها و رژ لب‌هایی که از برخی کشورها مانند هند و پاکستان وارد می‌شد حاوی سرب بود و این موضوع با آزمایش‌ها ثابت شده است، اما در حال حاضر اکثر تولیدکنندگان ادعا می‌کنند محصولاتشان بدون سرب است.

البته بدون آزمون دقیق نمی توان آن را قبول یا رد کرد. بهترین توصیه این است که خانم ها فقط به دلیل ارزان بودن محصولی را انتخاب نکنند و برای پرهیز از استفاده از محصولات حاوی سرب، محصولاتی را با برچسب وزارت بهداشت خریداری کنند.

فراموش نکنید که سرب موجود در این محصولات باعث مشکلات داخلی، ریوی و خونی می شود و اثرات جبران ناپذیری بر سلامتی دارد.

ریزش موی ابرو

مداد ابرو و خط چشم همیشه باعث ریزش ابرو و مژه نمی شود. مگر اینکه بیش از حد استفاده شود.

اگر این اکسسوری ها بافت مژه و ابرو را حساس کنند و به تار مو آسیب برسانند، ریزش مو دور از ذهن نیست، زیرا ابتدا تار مو و سپس ریشه آسیب می بیند. استفاده روزانه از مداد ابرو می تواند باعث آسیب بیشتر شود و در برخی موارد از رشد مجدد مو در این ناحیه جلوگیری کند.

پاک کننده های آرایش چشم

ترکیبات پاک کننده دور چشم که به صورت تجاری در دسترس هستند، ترکیبات مناسبی هستند و غلظت پاک کننده این ترکیبات نسبت به پاک کننده های صورت ملایم تر است و غلظت مواد تشکیل دهنده آنها کمتر است. در نتیجه، خطر ایجاد حساسیت نزدیک به صفر است.

پوست صورت ضخیم تر از پوست دور چشم است و نیاز به پاک کننده ضخیم تری دارد و دور چشم که بافت ظریفی دارد نمی توان از آن استفاده کرد. به همین دلیل توصیه می شود این ناحیه را با صابون بچه یا پاک کننده های آرایش دور چشم تمیز کنید.

استفاده طولانی مدت از یک برند

استفاده از نوع خاصی از سایه چشم برای سال ها ممنوعیتی ندارد و نیازی نیست هر چند وقت یکبار از نوع دیگری از سایه چشم مانند شامپو و صابون استفاده کنید.

اما از آنجایی که استفاده طولانی مدت می تواند محصول را به منبع آلودگی تبدیل کند و بافت اطراف چشم به مخاط داخلی نزدیک باشد، در صورت آلودگی باعث عفونت چشم می شود. بنابراین، توصیه می شود هر چهار ماه یک بار سایه را تغییر دهید. البته می توانید همان مارک قبلی را بگیرید.

نکاتی برای شناخت محصولات تقلبی

اگر بخواهیم تقلبی یک محصول را تشخیص دهیم باید مواد تشکیل دهنده آن را آزمایش کنیم که نمی توانیم انجام دهیم، اما قاعدتاً هر محصول آرایشی و بهداشتی که وارد کشور می شود اگر اصل باشد باید از فیلتر وزارت بهداشت عبور کند. سلامتی. ; بنابراین اولین روش توجه به برچسب وزارت بهداشت است که باید روی محصول چسبانده شود.

لوازم آرایشی و بهداشتی را حتما از مراکز معتبر خریداری کنید، زیرا این مراکز با حفظ اعتبار خود، محصولات تقلبی ارائه نمی دهند. همچنین از گوشه و کنار خیابان ها و دستفروش ها خرید نکنید، چرا که برخی ظروف خالی لوازم آرایش را جمع آوری کرده و با مواد تقلبی پر می کنند و جعبه هایی مشابه نوع اصلی طراحی و تولید می کنند که به راحتی با نوع اصلی قابل تشخیص نیست.

محصولات بدلی قیمت پایین تری دارند زیرا شرایط نگهداری آنها نیز غیراستاندارد است. بنابراین اگر فروشنده ای را دیدید که یک برند معتبر و شناخته شده را به یک پنجم قیمت می فروشد، باید بدانید که نیم کاسه است و گول نخورید، زیرا قطعا با یک کالای تقلبی سر و کار دارید.

توصیه های اضافی

بافت اطراف چشم یکی از نواحی حساس صورت است و شایع ترین اگزمای اطراف چشم همیشه به دلیل استفاده از لوازم آرایشی رخ می دهد. پس در انتخاب نوع دقت کنید.

لوازم آرایش چشم را به اشتراک نگذارید و از دستگاه های آزمایشی که در فروشگاه ها به مشتریان ارائه می شود برای این منظور استفاده نکنید زیرا احتمال انتقال قارچ و عفونت وجود دارد. حتی دو خواهر هم نمی توانند یک محصول را به اشتراک بگذارند.

برای بار اول حتما مواد را با پشت دست امتحان کنید و در صورت داشتن حساسیت از مصرف آن در اطراف چشم خودداری کنید.

همیشه آرایش چشم را به سرعت با استفاده از محلول های پاک کننده مخصوص پاک کنید و برای مدت طولانی روی چشم نگذارید.

گول تبلیغات دروغین را نخورید

سایه ها از رنگدانه ها یا رنگدانه های شیمیایی ساخته می شوند. در واقع رنگ هایی که در سایه می بینید از این رنگدانه های شیمیایی ساخته شده اند.

بسیاری ادعا می کنند که این مواد کاملاً خالص هستند و به پوست آسیب نمی رسانند. اگرچه این موضوع فقط یک اغراق است، اما به دلیل خروج محصولات از بازار فروش اغلب در ماهواره ها مطرح می شود و هر ماده شیمیایی می تواند باعث ایجاد حساسیت شود.

ریمل ها همچنین از تعدادی مواد و رنگدانه های سازگار ساخته می شوند و همچنین حاوی تعدادی مواد چسبنده مانند CMC و PBP هستند که در اکثر چسب ها استفاده می شوند.

سرب و اکسید آهن

هر کارخانه ریمل از نسبت خاصی برای ترکیب مواد استفاده می کند، اما نتیجه همه آنها یکسان است که تولید ریمل است. اما در گونه های تقلبی ناخالصی های دیگری به محصول اضافه می شود و یا غلظت اجزا از حد مجاز بالاتر یا کمتر است. اکسید آهن ماده ای است که نباید مستقیما وارد چشم شود و اگر در ریمل ظاهر شود تقلبی است و بدون شک می تواند عوارض خطرناکی ایجاد کند. اگرچه استفاده از سرب در محصولات آرایشی ممنوع است، اما در انواع تقلبی یافت می شود و آسیب های جبران ناپذیری به سلامت انسان وارد می کند.
روش تشخیص محصولات معیوب

ریمل به دلیل شرایط محیطی مانند افزایش سن و گرما خراب می شود و استفاده از آن صحیح نیست. بهترین توصیه این است که اگر به سلامت محصولی شک دارید، اگر به کارخانه تولیدی دسترسی دارید، نمونه را برای آزمایش به کارخانه بفرستید، اما اگر به کارخانه دسترسی ندارید، بهتر است به کارخانه بروید. دپارتمان بازرسی فرآورده های آرایشی و آشامیدنی. در صورتی که محصول در شرکت داخلی یا خارجی تولید شود، این بخش می تواند موضوع را پیگیری کند.

علاوه بر این، یکی از نشانه های قابل مشاهده خراب شدن ریمل، بوی نامطبوع آن و حالت برش خوردگی مواد تشکیل دهنده آن است.

منبع: ایسکانیوز

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا