اخبار روز

نسل کشی دولت الهام علی اف علیه ارامنه قره باغ

یک دادستان ارشد سابق دادگاه کیفری بین‌المللی، دولت جمهوری آذربایجان را متهم کرد که با محاصره منطقه و ممانعت از ورود ارامنه ساکن در منطقه با کالاهای ضروری، علیه ارامنه قره باغ مرتکب «نسل‌کشی» شده است.

به گزارش عصر ایران به نقل از سی درلوئیس مورنو اوکامپو، دادستان سابق دادگاه کیفری بین‌المللی، گفت: “فرض معقولی وجود دارد که نسل کشی علیه ارامنه در منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی انجام می شود.”

وی افزود: هیچ کوره‌سوزی و حمله‌ای وجود ندارد، اما گرسنگی سلاح نامرئی نسل‌کشی است و بدون تغییر چشمگیر فوری، این گروه از ارامنه ظرف چند هفته از بین خواهند رفت.

لازم به ذکر است که دولت جمهوری آذربایجان با بستن گذرگاه لاچین منطقه ارامنه قره باغ را محاصره کرده و اجازه عبور و مرور را نمی دهد.

پس از این اقدام ناظران نگرانی خود را از کمبود جدی مواد غذایی، دارو و سوخت در مناطق ارامنه نشین ابراز کردند.

دولت الهام علی اف که از حمایت کامل دولت اردوغان ترکیه و رژیم اسراییل برخوردار است، از سه سال پیش پس از آزادسازی اراضی اشغالی قره باغ در قره باغ، پس از جنگ 44 روزه، در این منطقه دست بالا را داشته است. خارج شد.

به همین دلیل در هفته های اخیر تلاش کرده اند با بستن گذرگاه مرزی لاچین که تنها راه رساندن غذا، دارو و سوخت به ارامنه ساکن این منطقه است، نفوذ خود را علیه دولت ارمنستان اعمال کنند.

ایست بازرسی تحت کنترل نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان در ورودی گذرگاه مرزی لاچین

دوشنبه گذشته کارشناسان سازمان ملل از دولت الهام علی اف در باکو خواستند محاصره گذرگاه لاچین، تنها جاده ای که قره باغ کوهستانی را به ارمنستان متصل می کند، بردارد. این محاصره هفت ماه به طول انجامیده و در هفته های اخیر تشدید شده است.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در بیانیه ای مطبوعاتی از دولت باکو خواست تا به “بحران انسانی شدید” در منطقه قره باغ کوهستانی پایان دهد زیرا به گفته این کمیسر، محاصره منطقه قره باغ همچنان ادامه دارد. باعث ایجاد تنگنا در غذا، دارو و محصولات بهداشتی شود

واهه گئورگیان، معاون وزیر امور خارجه ارمنستان نیز در نشست سوم اوت شورای امنیت که برای بررسی وضعیت قره باغ تشکیل شده بود، نسبت به عواقب اقدامات دولت باکو برای محاصره منطقه قره باغ کوهستانی از طریق گذرگاه لاچین هشدار داد. حدود 30000 کودک، 2000 زن باردار، 9000 سالمند و 9000 معلول در معرض خطر گرسنگی و مرگ هستند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ژوئیه گذشته گفت که اتحادیه اروپا “عمیقا نگران وضعیت انسانی جدی” در منطقه قره باغ کوهستانی است و استدلال کرد که این “به مقامات آذربایجان بستگی دارد که امنیت و آزادی حرکت در طول کریدور لاچین را تضمین کنند.” “ضمانت”. . “ضمانت.”

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ماه گذشته نیز گفت که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با رئیس جمهور جمهوری آذربایجان گفت و گو کرد تا “نگرانی عمیق خود را در مورد وضعیت انسانی در قره باغ” و “نیاز فوری به ترانزیت رایگان” کالاها ابراز کند. ، “برای بیان وسایل نقلیه بشردوستانه.” و شخصی از طریق گذرگاه لاچین بر آن تاکید کرده است.

به گفته برخی از ناظران مسائل قفقاز، دولت الهام علی اف با مسدود کردن مناطق ارمنی نشین قره باغ با مسدود کردن لاچین تلاش می کند تا در مذاکرات آتی با دولت ایروان در مورد ساخت گذرگاه موسوم به “سنگزور” نفوذ کند. عبور. او ارامنه منطقه قره باغ را مجبور به مهاجرت کرد و ترکیب جمعیتی منطقه را تغییر داد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا