اخبار خودرو

نسل جدید فورد کاپری معرفی شد ؛ محصولی مشترک با فولکس واگن !

نسل جدید فورد کاپری معرفی شد ؛ محصولی مشترک با فولکس واگن !

فورد یک خودروی الکتریکی جدید معرفی کرد. این خودرو که در دسته کراس اوورهای اسپرت قرار می گیرد کاپری نام دارد و در اروپا به فروش می رسد. نکته جالب این است که مانند اکسپلورر جدید، فورد کاپری نیز بر اساس پلتفرم مشترک با محصولات سری فولکس واگن ID توسعه یافته است.

مروری بر تاریخچه کاپری

شاید شما کاپری را بشناسید یکی یکی از محصولات سابق شعبه اروپایی فورد بود که بین سال های 1968 تا 1986 روی خط تولید قرار داشت.این کوپه زیبا با هدف ارائه خودرویی مقرون به صرفه با ظاهری اسپرت و هیجان انگیز به بازار عرضه شد. جالب اینجاست که کاپری در قاره سبز به «موستانگ اروپا» معروف بود و به دلیل طراحی جذاب و عملکرد قوی، نظر مثبت بسیاری از مشتریان را به خود جلب کرد. این خودرو با موتورهای مختلفی از موتورهای چهار سیلندر کوچک گرفته تا موتورهای شش سیلندر قدرتمندتر به فروش می رسید. حتی نسخه‌های مسابقه‌ای از این کوپه دو خط تولید شد. طراحی بدنه با خطوط طولانی، کابین راحت و رانندگی پویا این خودرو را ساخته است یکی این مدل به یکی از محبوب ترین مدل های فورد در دهه 70 و 80 تبدیل شد.

فورد کاپری کلاسیک به ویژه در بازارهای اروپا و انگلیس بسیار محبوب بود و در مسابقات مختلفی شرکت می کرد. با وجود گذشت سال ها از توقف تولید، کاپری همچنان جایگاه ویژه ای در بین علاقه مندان به مدل های کلاسیک دارد و به عنوان نماد خودروهای اسپورت دهه های اخیر شناخته می شود. پس از گذشت تقریباً چهار دهه، این خودروساز آمریکایی تصمیم گرفته تا این نام محبوب را در قالب یک کراس اوور اسپرت احیا کند.

طراحی بدنه فورد کاپری
نسل جدید فورد کاپری معرفی شد ؛ محصولی مشترک با فولکس واگن !

مهندسی آلمانی برای کراس اوور آمریکایی

دو شرکت فورد و فولکس واگن روابط نزدیک خود را حفظ کرده و برخی از محصولات خود را با همکاری تولید می کنند. کراس اوور فورد کاپری حاصل این همکاری است و بر پایه پلت فرم MEB فولکس واگن ساخته شده است. مدل هایی مانند ID.4، ID.5 و فورد اکسپلورر برقی بر روی این پلت فرم تولید می شوند. در حالی که در اکسپلورر با یک اتاق استاندارد طرف هستیم، در کاپری اولویت با طراحی جذاب و جوان پسند است و این خودرو نسخه اسپرت اکسپلورر به حساب می آید.

ادای احترام به نسل های قبلی فورد کاپری

در بیرون، طراحان فورد سعی کردند به نسل های قبلی کاپری ادای احترام کنند. جلوپنجره مشکی، گرافیک چهار چراغ جلو، برآمدگی جزئی روی گلگیرها و لبه صندوق عقب، شیشه‌های کناری بیضی شکل و گرافیک چراغ‌های عقب از جمله مواردی هستند که به نسل‌های قبلی کاپری اشاره می‌کنند.

در داخل کابین، فورد کاپری و اکسپلورر الکتریکی اشتراکات زیادی دارند. بدون شک قابل توجه ترین عنصر کابین، صفحه نمایش عمودی بزرگ 14.6 اینچی است که در مرکز داشبورد قرار گرفته است. این صفحه نمایش متحرک بوده و پشت آن فضای بزرگی برای قرار دادن اجسام مخفی مختلف وجود دارد. مانند نمای بیرونی، فورد با استفاده از یک فرمان اسپرت که دارای قسمت فلزی است، به نسل های قبلی کاپری ادای احترام کرده است.

با وجود شیب تند سقف، صندوق عقب فورد کاپری فضای بیشتری نسبت به اکسپلورر ارائه می دهد. این به این دلیل است که کاپری بدنه بلندتری دارد. فضای بار این کراس اوور اسپرت 569 لیتر اعلام شده است که در صورت خواباندن صندلی های عقب این رقم به 1509 لیتر افزایش می یابد. بد نیست بدانید که این ارقام اکسپلورر به ترتیب معادل 450 و 1399 لیتر است.

نمای جانبی نسل جدید فورد کاپری.
نسل جدید فورد کاپری معرفی شد ؛ محصولی مشترک با فولکس واگن !

مشخصات فنی فورد کاپری

در زیر پوست، فورد کاپری جدید هیچ شباهتی با مدل های قبلی خود ندارد. در نسخه پایه این کراس اوور اسپرت، نیروی خود را از یک موتور الکتریکی با قابلیت تولید 282 اسب بخار قدرت و 545 نیوتن متر گشتاور دریافت می کند. برای مقایسه باید گفت که این قدرت تقریبا دو برابر قوی ترین نسخه کاپری کلاسیک است. کراس اوور کاپری با تکیه بر این موتور قدرتمند، 0 تا 100 را در 6.4 ثانیه طی می کند، رقمی که از شتاب قوی ترین نسخه کوپه کاپری نیز بهتر است. اگر در مسیر مستقیم به شتاب گیری ادامه دهید، این نسخه توانایی رسیدن به حداکثر سرعت ۱۹۱ کیلومتر بر ساعت را دارد. برخلاف شتاب، این رکورد کمتر از حداکثر سرعت نسخه های قدیمی کاپری کوپه است. البته این رقم به صورت الکترونیکی محدود است. ناگفته نماند که در مدل پایه قدرت به چرخ های عقب منتقل می شود.

نسل جدید کابین فورد کاپری
نسل جدید فورد کاپری معرفی شد ؛ محصولی مشترک با فولکس واگن !

وظیفه تامین نیرو در مدل پایه فورد کاپری توسط یک باتری 77 کیلووات ساعتی انجام می شود. طبق استاندارد WLTP، این باتری برای پیمودن 390 مایل یا 627 کیلومتر کافی است. به لطف پشتیبانی از فناوری شارژ سریع 135 کیلوواتی، با 28 دقیقه اتصال به پورت پرسرعت، شارژ باتری در 28 دقیقه از 10 به 80 درصد می رسد.

در مدل پرچمدار فورد کاپری جدید، موتور شامل دو موتور الکتریکی است. این موتورها با هم می توانند 335 اسب بخار قدرت و 679 نیوتن متر گشتاور تولید کنند. این میزان قدرت دقیقاً برابر با موتور فولکس واگن ID.5 GTX است. با چنین موتور قدرتمندی، کاپری پرچمدار شتاب 0 تا 100 درصد را در 5.3 ثانیه طی می کند. از نظر حداکثر سرعت نیز این مدل همانند نسخه پایه است.

نسل جدید صندوق عقب فورد کاپری
نسل جدید فورد کاپری معرفی شد ؛ محصولی مشترک با فولکس واگن !

در مدل پرچمدار، یک باتری 79 کیلووات ساعتی انرژی لازم را تامین می کند. با وجود حجم کمی بیشتر، به دلیل موتور دو موتوره، مصرف برق در مدل پرچمدار فورد کاپری کمی بیشتر است و با شارژ کامل می تواند تا 368 مایل یا 592 کیلومتر را طی کند.

در حالی که وزن کاپریس قدیمی بسته به نسل و نوع آن بین 1000 تا 1225 کیلوگرم متغیر بود، کراس اوور کاپری به دلیل استفاده از پیشرانه تمام الکتریکی بسیار سنگین‌تر شده است. به گفته فورد، نسخه تک موتوره این خودرو 2098 کیلوگرم وزن دارد; وزن نسخه دو موتوره به ۲۱۷۴ کیلوگرم می رسد.

رنگ های نسل جدید فورد کاپری
نسل جدید فورد کاپری معرفی شد ؛ محصولی مشترک با فولکس واگن !

قیمت کراس اوور فورد کاپری

همانند فورد اکسپلورر برقی، نسل بعدی کاپری نیز در شهر کلن آلمان تولید خواهد شد. قیمت مدل پایه این کراس اوور اسپرت در آلمان از 5.1950 یورو (معادل حدود 3.2 میلیارد تومان) شروع می شود. این رقم در مقایسه با قیمت 2450 یورویی اکسپلورر بیشتر است.

منبع:آخرخودرو

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا