اخبار خودرو

نسل جدید ب ام و سری ۱ معرفی شد ؛ تکامل به سبک باواریایی ها

نسل جدید ب ام و سری ۱ معرفی شد ؛ تکامل به سبک باواریایی ها

ب ام و چهارمین نسل از سری 1 را ارائه کرد این نسل که به عنوان مدل 2025 به بازار عرضه می شود، روندی تکاملی را طی کرده و با مدل های جدید این شرکت همسو شده است. تفاوت دیگر این است که در این نسل حرف i در نام مدل ها ذکر نشده است.

ظاهر تغییر می کند

نسل جدید بی ام و سری 1 طبق رسم قدیمی آلمان، تغییرات جزئی داشته و ظاهر آن ملایم است. در نمای جلو، بازنگری در شکل چراغ ها و جلو پنجره، مهم ترین تفاوتی است که می توان مشاهده کرد. در نسخه استاندارد جلو پنجره دارای خطوط عمودی و مورب است اما در نسخه M خطوط جلو پنجره افقی است. مانند قبل، این دو نسخه تفاوت هایی در شکل سپر دارند.

نسل جدید BMW سری 1 معرفی شد. تکامل سبک باواریایی
نسل جدید ب ام و سری ۱ معرفی شد ؛ تکامل به سبک باواریایی ها

در عقب، چراغ ها یادآور نسل جدید کراس اوور X2 هستند. در این نما و در نسخه مزین به نماد M، چهار خروجی اگزوز جذابیت مثال زدنی ایجاد کرده است. به نظر می رسد این اگزوزها نیز از X1 M35i و X2 M35i به عاریت گرفته شده اند.

بسیاری از مدل های جدید BMW از دستگیره درهای کشویی بهره می برند، با این حال نسل جدید سری 1 به گذشته وفادار مانده و دستگیره های آن از نوع معمولی است. از سوی دیگر، این هاچ بک زیبا اولین مدل این شرکت است که رنگ سقفی متفاوت از رنگ بدنه را به مشتریان ارائه می دهد. چرخ های این خودرو به صورت استاندارد 17 اینچی هستند، اما در نسخه اسپرت M135 اندازه آنها به 19 اینچ افزایش می یابد.

نسل جدید BMW سری 1 معرفی شد. تکامل سبک باواریایی
نسل جدید ب ام و سری ۱ معرفی شد ؛ تکامل به سبک باواریایی ها

تعویض کابین

برخلاف آنچه به نظر می رسد، دامنه تغییرات در داخل بسیار بیشتر است. داشبورد بی ام و سری 1 مدل 2025 تغییرات زیادی داشته است و تقریبا هیچ شباهتی با نسل فعلی ندارد. پنل پشت فرمان دو صفحه نمایش دیجیتال بزرگ را در خود جای داده است. صفحه نمایش پشت فرمان 10.25 اینچی و صفحه نمایش سیستم اطلاعات سرگرمی 10.7 اینچی است. این صفحه نمایش اکنون از سیستم عامل انحصاری iDrive 9 استفاده می کند که به دلیل استفاده از این دو صفحه نمایش بزرگ، بسیاری از دکمه های فیزیکی حذف شده اند تا جایی که حتی دکمه چرخشی iDrive که یکی از ویژگی های اصلی کابین بود. محصولات BMW در مدل 2025 سری 1 غایب است. BMW تاکید می کند که این تغییرات برای ساده سازی کابین ایجاد شده است.

مشتریان BMW سری 1 2025 می توانند یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه با پدال های پشت فرمان سفارش دهند. این ویژگی البته به صورت استاندارد در نسخه M135 موجود است. در این نسخه صندلی ها اسپرت تر هستند و مسافران را بهتر در خود جای می دهند. لوگوی M نیز روی این نسخه روشن شده است تا مسافران بدانند که در حال رانندگی با مدلی با ویژگی های اسپرت هستند. به گفته BMW، در ساخت قسمت های مختلف کابین از مواد پایدار و بازیافتی استفاده شده است.

مشخصات فنی BMW Series One 2025

زیر کاپوت BMW M135 موتوری قرار دارد که به B48 معروف است. این موتور 2 لیتری توربوشارژ بنزینی می تواند 296 اسب بخار نیرو تولید کند. البته این رقم مربوط به نسخه برای بازار اروپا است و نسخه سایر بازارها 312 اسب بخار قدرت دارد. تفاوت قدرت تولید نسخه اروپایی و سایر بازارها به قوانین سختگیرانه انتشار گازهای گلخانه ای در قاره سبز مربوط می شود. اما از نظر گشتاور تفاوتی بین این نسخه ها وجود ندارد و هر دو در رقم 400 نیوتن متر یکسان هستند. هاچ بک جذاب باواریایی با تکیه بر این موتور قدرتمند قادر است در 4.9 ثانیه از صفر به 100 برسد. حداکثر سرعت این نسخه 250 کیلومتر بر ساعت است. نکته جالب اینجاست که با این موتور قدرتمند مصرف ترکیبی M135 بین 7.6 تا 8.1 لیتر متغیر است.

نسل جدید BMW سری 1 معرفی شد. تکامل سبک باواریایی
نسل جدید ب ام و سری ۱ معرفی شد ؛ تکامل به سبک باواریایی ها

نسخه بنزینی دیگری از نسل چهارم بی ام و سری 1 با کد 120 عرضه خواهد شد که این نسخه نیروی خود را از موتور 1.5 لیتری سه سیلندر توربوشارژ دریافت می کند. این موتور به کمک سیستم هیبریدی توانایی تولید 168 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور را دارد. شتاب این نسخه از سری 1 7.8 ثانیه و حداکثر سرعت آن به 225 کیلومتر بر ساعت می رسد. مصرف سوخت این نسخه بین 5.3 تا 6 لیتر در هر 100 کیلومتر ترکیبی متغیر است.

نسل جدید بی ام و سری 1 در دو نسخه دیزلی با کدهای 118d و 120d عرضه می شود. این نسخه ها از یک موتور 2 لیتری توربودیزل بهره می برند. این موتور در نسخه 118d 138 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این مدل دارای شتاب 8.3 ثانیه و حداکثر سرعت 222 کیلومتر است. مصرف سوخت این نسخه بین 4.6 تا 5.2 لیتر است.

در نسخه 120d، یک موتور 2 لیتری توربودیزل با سیستم هیبریدی 48 ولتی ترکیب شده و می تواند 161 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور تولید کند. شتاب این مدل 7.9 ثانیه و حداکثر سرعت آن به 222 کیلومتر بر ساعت می رسد. به لطف استفاده از سیستم هیبریدی کمکی، این نسخه به صرفه تر است و بین 4.3 تا 4.8 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر مصرف می کند.

با توجه به لیست موتورها باید گفت که نسل جدید سری 1 دارای موتور تمام برقی یا پلاگین هیبریدی نخواهد بود. انتظار می رود نسل بعدی گرن کوپه سری 2 در آینده ای نزدیک با همان مشخصات این هاچ بک مجلل و جذاب روانه بازار شود.

نسل جدید BMW سری 1 معرفی شد. تکامل سبک باواریایی
نسل جدید ب ام و سری ۱ معرفی شد ؛ تکامل به سبک باواریایی ها

ناگفته نماند که فروش نسل جدید بی ام و سری 1 از اکتبر در اروپا آغاز می شود. مسئولیت تولید این هاچ بک زیبا بر عهده کارخانه BMW در لایپزیگ خواهد بود. در مورد قیمت چیزی گفته نشده و باید منتظر اطلاعیه های بعدی باشیم. این را هم اضافه کنیم که M135 پس از ورود به بازار باید با آئودی S3 Sportback و مرسدس AMG A45 رقابت کند.

منبع:آخرخودرو

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا