اخبار روز

بانک مرکزی نرخ سود بین بانکی را کاهش داد!/ نرخ سود بین بانکی به 23.45 درصد رسید!

به گزارش پی ام آپ، بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود نرخ سود بین بانکی را کاهش داد. نرخ سود بازار بین بانکی در هفته منتهی به ۱۱ مردادماه، با افت ۰.۱ درصدی نسبت به آخرین نرخ هفتگی، به ۲۳.۴۵ درصد رسید.

نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به ۴ مردادماه ۲۳.۵۵ درصد تعیین شده بود

کمترین نرخ این بازار در سه ماه اخیر حول و حوش 23.4 بوده است و با تزریق پول شاهد نزدیک شدن این متغیر به کف فصلی هستیم.

روند صعودی نرخ سود بین بانکی بهمن از ماه سال گذشته شروع شد. از هفته منتهی به ۳۰ آذرماه، نرخ سود بین‌بانکی وارد کانال ۲۱ درصدی شده و تا هفته منتهی به ۱۹ بهمن ماه در همین کانال در نوسان بود ولی از ۲۶ بهمن ماه این نرخ رکورد جدیدی در کانال ۲۲ درصدی به ثبت رساند و حالا این نرخ در کانال ۲۳درصدی در نوسان است.

بانک مرکزی در واکنش به افزایش نرخ سود بین بانکی، کریدور این نرخ را که پیش از این از ۱۴ تا ۲۲ درصد بود به ۱۷ تا ۲۴ درصد افزایش داد، نرخ بهره بین‌بانکی اما بار دیگر به سقف کریدور جدید خود نزدیک می‌شود و باید دید که بانک مرکزی اجازه شکسته شدن این سقف را خواهد داد یا خیر.

در  حال حاضر بانک‌های مرکزی دنیا در سیاست‌گذاری پولی یک کریدور نرخ بهره تعریف می‌کنند، کف و سقفی تعریف شده و معمولا نرخ بهره هدف، در وسط این کوریدور تعیین می‌شود، به عنوان مثال نرخ بهره هدف ۱۸ درصد است.

البته در صورت مدیریت صحیح، نرخ سود در بازار بین بانکی نباید از این سقف کریدور بیشتر شود یا به عددی زیر کف آن برسد.

بانک های مرکزی در حال حاضر هدف گذاری تورم را انجام می دهند و این طبیعی است، مثلاً اعلام می کنند که نرخ تورم هدف 22 درصد است و با همان نرخ سود به آن هدف می رسند و اقتصاد را جهت می دهند؛  پس نرخ بهره‌ بین بانکی که به آن لنگر اسمی گفته می‌شود، ابزاری است برای کنترل و هدف‌گذاری تورم که در همه دنیا از آن استفاده می‌کنند

در حال حاضر در پایان برنامه هفتم توسعه نرخ تورم 10 درصدی برای کشور ترسیم شده و کریدور نرخ سود بین 17 تا 24 درصد است.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا