اخبار روز

نرخ سود بین بانکی دوباره به این رقم رسید/ رکوردشکنی تزریق پول به بازار شبانه ادامه دارد

به گزارش مگتو، بانک مرکزی در پایان هر هفته نرخ سود بازار پول را در سایت رسمی خود به روز می کند.

تجارت نیوز در گزارشی نوشت امروز داده های دو مورد از مهمترین نرخ های سود این بازار یعنی نرخ بین بانکی و نرخ رپو برای هفت روز منتهی به 4 اسفندماه. بهمن او همچنین ماه را به روی عموم باز کرد. بر اساس این ارقام، نرخ سود بین بانکی در هفته گذشته به روند نوسان خود ادامه داد و باز هم کاهش یافت.

نرخ سود بین بانکی کاهش یافت

آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که نرخ سود در بازار بین بانکی در پایان هفته 18 بوده است. بهمن ماه شاهد افزایش 0.1 درصدی بود، این هفته دوباره منفی بود و بالاترین میزان 0.08 درصد را ثبت کرد. میانگین موزون نرخ سود بین بانکی در این هفته مجدداً 23.48 درصد بود.

حداقل نرخ معاملات ریپو یعنی نرخ ارز بین بانک ها و بانک مرکزی در بازار آزاد در هفته مورد گزارش بدون تغییر باقی ماند و از ابتدای سال تاکنون در سطح 23 درصد ثابت مانده است.

تزریق پول به بازار شبانه بار دیگر رکورد زد

بررسی اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی در قالب گزارش عملیات اجرایی سیاست های پولی نشان می دهد که با افزایش مداخلات بانک مرکزی در این بازار، نرخ سود در بازار بین بانکی در هفته جاری کاهش یافت.

بر اساس آمارهای این گزارش، بانک مرکزی در هفته مورد گزارش با تزریق بیش از 47.1 میلیارد تومان از محل وجوه خود در بازار بین بانکی، بخشی از نیاز نقدی شش بانک و موسسه اعتباری را پوشش داد. نگاهی به تاریخچه تزریق نقدینگی بانک مرکزی به بازار بین بانکی نیز نشان می دهد که این ارزش در هفته مورد گزارش به بالاترین سطح هشت ماهه خود رسیده است. در این مقطع 45.7 میلیارد تومان از این مبلغ سررسید و به بانک مرکزی برگشت داده شده است.

البته بازار بین بانکی تنها راهی نیست که بانک مرکزی وجوه مورد نیاز بانک ها را تامین می کند. گزارش سیاست های پولی اجرایی حاکی از آن است که بانک مرکزی در هفته گذشته 144.7 میلیارد تومان از طریق بازار آزاد به شبکه بانکی کشور وام داده است که این تزریق نقدی نیز ممکن است در تعیین جهت نرخ سود بین بانکی موثر باشد.

بازار بین بانکی چگونه کار می کند؟

گاهی اوقات بانک ها با کمبود نقدینگی و بازار بین بانکی در فعالیت های روزمره خود دست و پنجه نرم می کنند یکی یکی از مهمترین سازوکارهایی است که شبکه بانکی برای پوشش این کسری ارائه می دهد. بازار بین بانکی شرایطی را فراهم می کند تا بانک های دارای کسری منابع بتوانند بخشی از کسری خود را با استقراض از سایر بانک هایی که منابع مازاد دارند جبران کنند.

البته بانک های بدهکار موظفند وام هایی را که از سایر بانک ها گرفته اند در تاریخ از پیش تعیین شده که معمولاً یک روز است و با نرخ سود از پیش تعیین شده برابر با نرخ بین بانکی بازپرداخت کنند.

۲۱۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا