اخبار روز

نرخ سود بانکی کاهش یافت


به گزارش مانیبان؛ قائم مقام بانک مرکزی ضمن هشدار به هیات مدیره بانک ها مبنی بر رعایت نرخ سود مصوب، تاکید کرد: بانک های متخلف حداکثر تا دو هفته آینده باید نرخ سود غیرمعمول سپرده ها را اصلاح کنند.

محمدپور در دیدار با مجریان و هیات مدیره بانک ها افزود: بر اساس نص صریح مصوبه شورای پول و اعتبار؛ عدم رعایت نرخ سود بانکی از جمله مصادیقی است که صلاحیت اعضای هیات مدیره را زیر سوال می برد.

وی با بیان اینکه موضع بانک مرکزی در خصوص نرخ سود در سیستم بانکی کاملاً روشن است، یادآور شد: بخشنامه صادر شده در سال 1402 مورد تاکید بانک مرکزی است که بر اساس این بخشنامه حداکثر نرخ سود بانکی 22.5 تعیین شده است. درصد و تمامی بانک ها باید نرخ سود مصوب را رعایت کنند. معاون نظارتی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی برای مقاصد خاص از جمله سرمایه گذاری و اعطای تسهیلات برای پروژه های خاص با بازده بالا در مقاطع مختلف، گواهی سپرده ویژه معرفی می کند که. به معنای تغییر سیاست است. بانک مرکزی مسئولیتی در قبال نرخ سود ندارد و این گواهی ها ملاک تعیین نرخ سود سپرده های بانکی نیست.

این مقام مسئول بانک مرکزی با بیان اینکه طبق بررسی های انجام شده ۶ یا ۷ بانک نرخ های مصوب را رعایت نمی کنند، گفت: یکی یکی از اهداف برگزاری جلسه با مدیران انطباق و هیات مدیره بانک ها، تاکید بر جلسه هیات مدیره بانک ها برای رد سپرده های با سود بالای این بانک ها است تا نرخ سود کاهش یابد. در محدوده معقول

وی تاکید کرد: مصوبات این جلسه به بانک ها ابلاغ می شود، بانک ها باید ظرف یک هفته جلسه هیات مدیره خود را با محوریت نرخ سود بانکی برگزار و برنامه و برنامه کنترل و مدیریت سود بانکی را اعلام کنند. نرخ. . نرخ به بانک مرکزی

معاون نظارتی بانک مرکزی از تعیین مهلت دو هفته ای برای بانک ها برای اتخاذ راهکار مناسب برای رد سپرده های با نرخ سود بالا خبر داد و افزود: بانک های غیرمعاون باید با اتخاذ راهکارهای مناسب این امر را مدیریت کنند. حذف و برنامه به بانک مرکزی ارائه می شود.

محمدپور با تاکید بر اینکه بانک مرکزی نرخ سود بالا را برخلاف قانون نمی پذیرد، یادآور شد: پس از مهلت دو هفته ای بانک های متخلف قطعا مجازات خواهند شد.

وي افزود: هيئت مديره، كميته هاي ذيربط و هر كس كه بر رعايت ضوابط نظارت مي كند مسئوليت خود از سوي بانك مركزي بايد پاسخگوي اين تخلفات باشد و در صورتي كه اين افراد به وظايف خود به نحو مطلوب و كافي عمل نكنند. طبق اعلام بانک مرکزی، آنها دیگر صلاحیت ادامه فعالیت خود را نخواهند داشت.

معاون نظارتی بانک مرکزی با اشاره به انتظار نظام بانکی به عنوان بازوی این بانک برای اعمال سیاست های نظارتی، گفت: بر اساس نص صریح مصوبه شورای پول و اعتبار; عدم رعایت نرخ سود یکی از مصادیق زیر سوال بردن صلاحیت مدیران است.

محمدپور با اشاره به صدور گواهی سپرده ویژه با نرخ 30 درصد در پایان سال گذشته تصریح کرد: بانک ها باید در راستای اعتباری که به بانک مرکزی برای این منابع اختصاص داده شده، طرح هایی را معرفی کنند و بدیهی است که سپرده گذاری نرخ 30 درصد برای پروژه ای که وجود ندارد تخلف از قانون است. بنابراین تعیین تخصیص این منابع در یک بازه زمانی معین ضروری است.

وی با اشاره به شکل گیری رقابت بین بانک ها بر سر نرخ سود بانکی، تاکید کرد: نگرانی برخی از بانک ها این است که در صورت رفع نرخ سود بالا، سایر بانک های متخلف به شیوه های نادرست قبلی خود در مسیر رقابتی سپرده های مشتریان ادامه دهند. به بانک متخلف منتقل شد.

محمدپور با بیان اینکه بانک مرکزی تا یک ماه آینده روند ویژه ای را برای بررسی و ابطال سپرده های با نرخ بالا آغاز می کند، گفت: زیرساخت های لازم در بانک مرکزی برای شناسایی سپرده هایی که با هدف دریافت سود بیشتر منتقل شده اند ایجاد شده است. . و طی یک ماه آینده کلیه سپرده هایی که به دلیل نرخ های بالا باطل شده و به بانک دیگری منتقل شده اند به صورت ویژه رسیدگی می شود.

معاون نظارت بانک مرکزی با بیان اینکه کمیته های تطبیقی ​​به وظایف خود در خصوص نرخ سود بانکی به درستی عمل نکردند، خاطرنشان کرد: گزارش های بانک مرکزی حاکی از آن است که رئیس کمیته تطبیق و هیات مدیره در این زمینه حساسیت لازم را ندارند. این رابطه بنابراین انتظار می رود رئیس هیات مدیره و اعضای هیات مدیره تخلفات را به بانک مرکزی گزارش کنند.

وی با بیان اینکه حفظ منافع سپرده گذاران بر عهده بانک مرکزی است، گفت: سهامداران بانک در نهایت 10 تا 15 درصد از دارایی های بانک را در اختیار دارند و مابقی منابع متعلق به سپرده گذارانی است که بانک مرکزی متولی منافع آنهاست. . محافظت. بنابراین هیئت مدیره نیز وظیفه نظارت بر حسن اجرای ضوابط و قوانین را بر عهده دارد. زیرا معتقدیم در صورت عدم اقدام در این زمینه، علاوه بر بانک ها، سیستم نظارتی بانک مرکزی نیز آسیب می بیند.

نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات در موسسه اعتباری. یکی یکی از مهمترین وظایف یک فرد، ریاست هیئت مدیره بانک است.

وی با بیان اینکه دستگاه های حاکمیتی نهادهای اقتصادی جزء وظایف نظارتی هستند، تصریح کرد: دستگاه های حاکمیتی همه نهادهای اقتصادی وظایف مختلفی دارند که جزء وظایف نظارتی است. از این نظر مسئولیت و وظایف مدیران انطباق در سمت هیئت مدیره بسیار مهم است و انتظار می رود این افراد نسبت به برخی مسائل حساسیت بیشتری داشته باشند. زیرا نهادهای نظارتی نقش مهمی در ایجاد یک سیستم کارآمد و سالم دارند.

این مقام مسئول بانک مرکزی با بررسی برخی از مهمترین وظایف هیات مدیره و رئیس هیات مدیره یادآور شد: با توجه به بخشنامه “رعایت قوانین و مقررات در موسسات اعتباری” ابلاغیه سال 1395 از اجرای موثر اطمینان حاصل شود. سیاست انطباق با قوانین و مقررات، شناسایی تخلفات خط مشی و اتخاذ اقدامات اصلاحی و انضباطی مناسب، تشکیل کمیته انطباق با قوانین و مقررات برای انجام صحیح و دقیق مسئولیت خود در خصوص کفایت و اثربخشی. از جمله وظایف این افراد می توان به مدیریت ریسک و عدم رعایت قوانین و مقررات اشاره کرد.

وی در ادامه به برخی از مهمترین وظایف رئیس هیأت مدیره تحت «دستورالعمل تصویب صلاحیت ها و عزل مدیران ارشد» اشاره کرد و اظهار داشت: فراهم کردن زیرساخت ها برای گردش اطلاعات به این شکل. دسترسی اعضای کمیته ها به اطلاعات و دسترسی به اسناد مؤسسه اعتباری، دسترسی سریع بازرسان بانک مرکزی، حسابرسان مستقل، بازرسان قانونی به گزارش های پیشنهادی واحدها و کمیته های این بخشنامه از جمله این وظایف است.

به گفته معاون نظارت بانک مرکزی بر حسن اجرای قوانین و مقررات در موسسه اعتباری نظارت شود یکی یکی از مهمترین وظایف یک شخص، ریاست هیئت مدیره یک بانک است.

وی در ادامه به «دستورالعمل الزامات حاکمیت شرکتی» اشاره کرد و گفت: بر اساس این دستورالعمل، رئیس هیئت مدیره باید سازوکاری اتخاذ کند تا تصمیمات هیئت مدیره بر اساس اطلاعات صحیح اتخاذ شود.

این مقام مسئول در بانک مرکزی درباره «واحد انطباق مقررات» یادآور شد: ارائه به موقع هرگونه عدم رعایت ضوابط و مقررات در چارچوب سیاست انطباق رگولاتوری در خصوص مصوبات و تصمیمات ضوابط و مقررات. کمیته انطباق و هیات مدیره موسسه اعتباری و بانک مرکزی.

محمدپور با اشاره به انتظارات بانک مرکزی مبنی بر رعایت قوانین و مقررات از سوی بانک ها، تاکید کرد: انتظار می رود کمیته انطباق بانک ها هر سه ماه یک بار گزارش عملکرد را به بانک مرکزی ارائه کند. اما من شخصاً چنین چیزی را در بانک ها ندیده ام.

وی ادامه داد: به عنوان مثال بانک ها گزارشی از ریسک نکول نرخ سود ارائه نکرده اند یا مثالی مبنی بر عدم رعایت این مشکل در بانک ارائه نکرده اند و این در حالی است که یکی یکی از مهم ترین وظایف این کمیته در بانک ها ارائه گزارش در این موارد است.

محمدپور در تشریح اهمیت کمیته های حاکمیتی گفت: برای ما در بانک مرکزی اهمیت دادن به کمیته های حاکمیتی و اعضای هیات مدیره و نقش و مسئولیت اعضای هیات مدیره مهم است. به عنوان مثال در 5 ماه گذشته از اعضای هیات مدیره دعوت کردیم و طبق دستورالعمل ارزیابی صلاحیت هیات مدیره و مصوبات شورای پول و اعتبار، فرد گزارش خود را بر اساس همچنین ارائه کرد. عملکرد و گزارش آنها مورد ارزیابی قرار گرفت.

محمدپور اعتبار بخشی به کمیته های دولتی را مهم دانست و گفت: این کمیته ها وظیفه نظارت بر صحت کار در بانک ها را بر عهده دارند. و جایگاه شخصی رئیس هیأت مدیره بانک و مؤسسه اعتباری امری در خور توجه است. و در این راستا دستورالعمل بانک مرکزی، قانون تجارت و دستورالعمل حاکمیت شرکتی به چند مورد اشاره شده است. زیرا این عضو دارای اختیارات و جایگاه ویژه ای است و باید بر حسن اجرای قوانین و مقررات در موسسه اعتباری نظارت داشته باشد.

محمد پور یکی وی تقویت ساختارهای حاکمیتی در شبکه بانکی را از اهداف بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: امیدواریم هیات مدیره و رئیس کمیته تطبیق اصلاحات را انجام دهند و به ویژه تمرکز ما بر اعتبار بخشی است. به این سازه ها بیش از پیش.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا