اخبار روز

نحوه محاسبه پایه سنوات کارگران در سال 1403


به گزارش مانیبان، آرمین خوشوقتی اظهار داشت: پایه مستمری کارگران قابل تعویض نیست و هر سال پایه مستمری جدید با مبالغ قبلی که به عنوان پایه مستمری به کارگر پرداخت می شد اضافه و پرداخت می شود.

سوالات و ابهامات زیادی در مورد «مبنای سال کارگری» وجود دارد. آیا پرداخت سالانه پایه سنوات قانونی است و امکان تجمیع آن وجود دارد یا خیر؟ در این خصوص آرمین خوشوقتی (کارشناس ارشد حقوق و روابط کار) گفت: اخیراً یک سوال مطرح شده است و آن اینکه آیا پایه سنوات پرداختی به کارگران شاغل در کارگاه های فاقد طرح طبقه بندی مشاغل مشمول افزایش سالانه است و ممکن است آنها یا ممکن است اضافه نشود.

وی افزود: شورای عالی کار در جلسه بیست و هفتم اسفند در سال 2011 یک سال پایه به حقوق و دستمزد کارگران اضافه شد. اولاً این سؤال مطرح می شود که آیا شورای عالی کار صلاحیت چنین کاری را دارد یا خیر؟ باید گفت بله، شورای عالی کار بر اساس ماده واحده قانونی که در سال 1351 به تصویب مجلس رسید و در حال حاضر یکی از قوانین جاری کشور است و همچنان لازم الاجراست و ملغی نشده است. این اختیار را دارد که مبلغی را برای بازگرداندن دستمزد کارگران به عنوان مبنایی برای سالهای کند تعیین کند. شورای عالی کار از سال 1351 این کار را انجام داده است، اما تا پایان سال 1391 در کارگاه هایی که سنوات به عنوان مزایای پایان کار موضوع ماده 24 قانون کار تسویه می شد، در پایان هر سال، پایه سال آنها به کارگر اعطا نشد. در واقع در مصوبات شورای عالی کار قبل از سال 1398 عنوان شده بود که در کارگاه هایی که حق سنوات کارگران را پرداخت می کنند و سالانه آن را تسویه می کنند، پایه دیه به کارگران تحویل داده نمی شود.

خشکوتی با بیان اینکه «در قطعنامه 27 اسفند در سال 1391 شورای عالی کار این سوال را تغییر داد.» وی ادامه داد: شورای عالی کار تصمیم گرفت که حتی در کارگاه هایی که سال به سال سنوات خدمت را محاسبه می کنند، باز هم مبنای سنوات کارگر در نظر گرفته شود. این مولفه از ابتدا منشأ قانونی دارد. فروردین سال 1392 به حقوق و دستمزد کارگران مشمول قانون کار در کارگاه های سراسر کشور اضافه شد.

حال سوال این است که آیا پایه سال اضافه می شود یا قابل جایگزینی است؟ به عنوان مثال کارگری که در سال 1402 یک سال سابقه کار در مغازه داشته و سنوات پایه همان سال را دریافت کرده است، در سال جدید مبنا سال های 1403 جایگزین سنوات پایه 1402 یا به جای جایگزینی می شود. آیا تجمیع صورت می گیرد یعنی پایه سنوات 1402 مانند سایر اجراهای حقوق مشمول افزایش مصوب شورای عالی کار و سپس به پایه سال 1403 اضافه می شود؟ کدام یک از این دو راه حل مناسب و قانونی برای اعمال سنوات پایه کارگران است؟

این فقیه در پاسخ به این سوالات گفت: با توجه به اینکه در منبع حقوقی پایه ارشدیت گفته شده است که پایه ارشدیت برای استرداد حقوق و جزء حقوق و دستمزد است، پس وقتی می پذیریم که شورای عالی. کار افزایش حقوق و دستمزد، به طور طبیعی در کل. اجزای آن نیز قابل افزایش است، بنابراین باید تعداد پایه سنوات که جزء حقوق و دستمزد است افزایش یابد. یعنی در سال 1403 کارگر با یک سال سابقه کار به بالا علاوه بر سنوات پایه دریافتی در سال 1402 در سالروز سابقه کار پایه 1403 سال و پرداختی به حقوق وی اضافه می شود. .

خشکوتی در ادامه با ذکر مثالی توضیح داد: برای کارگری در سطوح دیگر که در سال 1402 مبلغ 210 هزار تومبه به عنوان پایه سال دریافت کرده است، اولاً به آن 210 هزار تومبا، 22 درصد مصوبه شورای عالی کار اضافه می شود و در مرحله دوم. ، در هر زمان در سالگرد شروع کار در قبض کارگاهی، پایه سال 1403 نیز به این مبلغ اضافه می شود. بنابراین سنوات پایه کارگران قابل تعویض نیست و هر سال با مبالغ قبلی که به عنوان سنوات پایه به کارگران پرداخت می شد سنوات پایه جدیدی اضافه و پرداخت می شود.

وی در پایان تاکید کرد: کارگران باید دقت کنند که قانون و الزامات قانونی در محاسبه مزایای حقوقی خود رعایت شود. لازم به ذکر است در حال حاضر پایه سنوات به کلیه کارگران حتی در کارگاه هایی که سنوات آنها سالانه تسویه می شود تعلق می گیرد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا