اخبار روز

نتیجه یک مطالعه: افراد ثروتمند 30 درصد شانس بیشتری برای زنده ماندن از سکته دارند.

به گزارش بازتاب آنلاین، در این مطالعه، محققان داده های 6901 بیمار سکته مغزی در گوتنبرگ سوئد را در فاصله نوامبر 2014 تا دسامبر 2019 تجزیه و تحلیل کردند و تأثیر چهار عامل اجتماعی تعیین کننده سلامت شامل محل سکونت، کشور محل تولد، تحصیلات و درآمد را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. تنظیم.

یورونیوز در خبری نوشت: نتایج هیچ شکی باقی نمی گذارد: افراد با درآمد بالا 32 درصد کمتر در معرض خطر مرگ پس از سکته هستند. علاوه بر این، افرادی که دارای تحصیلات عالی هستند، 26 درصد کمتر احتمال دارد که پس از چنین سکته ای جان خود را از دست بدهند.

کاترینا سانراگن، رئیس گروه تحقیقاتی پزشکی توانبخشی در دانشگاه گوتنبرگ و نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: «نتایج ما این واقعیت واضح را نشان می‌دهد که وضعیت اجتماعی-اقتصادی یک فرد می‌تواند بین زندگی و مرگ در صورت سکته مغزی تفاوت ایجاد کند. . »

سکته مغزی زمانی رخ می دهد که خون به بخشی از مغز نرسد و بافت مغز از اکسیژن محروم شود. بر اساس مطالعه‌ای که اخیراً در مجله پزشکی Lancet منتشر شده است، میزان بروز این سکته‌ها در 30 سال گذشته دو برابر شده است و انتظار می‌رود این میزان همچنان در حال افزایش باشد.

محققان هشدار داده اند که افزایش شیوع سکته مغزی به طور نابرابر کشورها را تحت تاثیر قرار خواهد داد و انتظار می رود کشورهای در حال توسعه بیشترین آسیب را متحمل شوند.

اما چرا پول و درآمد در مورد سکته مغزی بسیار مهم است؟

این توضیح می دهد که Dr. Sunrhagen: “ما می دانیم که افراد ثروتمند اغلب به پزشک خانواده خود مراجعه می کنند.” [برای وقت پزشکی] مرخصی بگیر و حقوقت را از دست بده.»

وی افزود: «علاوه بر این، درآمد بیشتر و تحصیلات بیشتر معمولاً به معنای عادات غذایی بهتر، فعالیت بدنی بیشتر و اعتیاد و سیگار کمتر است. همه اینها به همراه سن، عوامل خطر مهمی برای سکته مغزی هستند. “اگر کسی سکته کرده باشد، خطر سکته دوم در او افزایش می یابد.”

محققان می گویند در حالی که این تحقیق در سوئد انجام شده است، نتایج آن می تواند در بقیه اروپا نیز اعمال شود. “جایی که ساختارهای بهداشتی مشابه و سطح مشابهی از آسیب پذیری اجتماعی وجود دارد”.

ارتباط بین درآمد بالا و افزایش شانس زنده ماندن از سکته مغزی قبلاً در مطالعات سایر کشورهای اروپایی ثبت شده است.

گزارش سالانه وزارت بهداشت اسپانیا بیان می‌کند که “در بیماری‌های عروق مغزی شیب افزایش شیوع با کاهش سطح درآمد مشاهده می‌شود و بافت اجتماعی، همراه با سطوح اقتصادی و تحصیلی، عوامل تعیین‌کننده خطر سکته مغزی هستند.”

ماری مار فریجو، هماهنگ کننده گروه مطالعاتی بیماری عروق مغزی در اسپانیا، با اشاره به اینکه حوادث عروق مغزی عمدتاً ناشی از سبک زندگی است، می گوید: «نتایج مطالعات اخیر جنبه منفی دارد، یعنی نابرابری و فقر یک عامل تعیین کننده است. اما جنبه مثبت آن نیز مهم است زیرا نشان می دهد که این بیماری ها تا حد زیادی قابل پیشگیری هستند.

این متخصص مغز و اعصاب می گوید: ایجاد سیاست های کلان اقتصادی برای ارتقای سلامت و پیشگیری اولیه به گونه ای که مشکل عروقی رخ ندهد بسیار مهم است.

محققان می گویند در سوئد، میزان بروز ایسکمی مغزی (بیماری ناشی از کمبود اکسیژن به مغز) کاهش یافته است و به گفته محققان، با وجود پیری جمعیت، سکته های مغزی کمتری را به دنبال دارد.

دکتر. Sunrhagen می افزاید: “این با پیشگیری، سطح پایین استعمال دخانیات در کشور، فشار خون کنترل شده، مراقبت خوب از دیابت … و همچنین کاهش تعداد افراد کم تحرک در جامعه مرتبط است.”

به گفته این متخصص، تنها عامل خطری که نمی توان آن را کنترل کرد سن است و با وجود تاثیر شرایط اجتماعی و عوامل بیرونی، درمان بیماری باید از طریق پیشگیری آغاز شود.

233217

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا