اخبار روز

نبرد نهایی برای جام؛ اسپانیا به دنبال رکورد، انگلیس رویای اولین قهرمانی خود را

فینال هفدهمین دوره جام ملت های اروپا میدان نبرد دو تیم خواهد بود یکی او برای کسب رکورد در فتح این مسابقات تلاش می کند، آرزوی دیگر کسب اولین قهرمانی است.

به گزارش تسنیم، مراسم رقابت های یورو 2024 امشب (یکشنبه) با جدال تیم های ملی اسپانیا و انگلیس در ورزشگاه المپیک برلین (از ساعت 22:30) به پایان می رسد و سرنوشت این مسابقات یک ماهه از سوی این رقابت ها به پایان می رسد. آلمانی ها مشخص خواهند شد.

در یک طرف زمین، بازیکن اسپانیایی قرار دارد که می تواند یکی از دو یا سه مدعی اصلی قهرمانی قبل از شروع جام باشد. نبود اما یک بار که در مرحله گروهی مسابقه داد و نتیجه گرفت، نگاه همه را به این تیم تغییر داد. شاگردان لوئیس دلافونته با سه برد متوالی در گروه مقابل کرواسی، ایتالیا و آلبانی راهی مرحله حذفی شدند، اما درخشش آنها به همین جا ختم نشد.

مقام اول گروه B به اسپانیا از دست رفت. چرا که لاروخا را در نیمی از جدول حذفی قرار داد که بزرگ‌هایی مانند آلمان، فرانسه و پرتغال در آن قرار گرفتند، اما این مشکل مانع از پیشروی ماتادورها نشد و پس از شکست دادن گرجستان، آلمان و فرانسه را از بالای جدول فتح کردند. دلیل، آنها در حال حاضر بهترین شانس برای کسب عنوان قهرمانی در نظر گرفته شده است. نتایج بازی‌های آنها در برابر این رقبای بزرگ تنها دلیلی نیست که اسپانیایی‌ها شایسته‌تر به نظر می‌رسند تا جام را ببرند، زیرا سبک بازی زیبای آن‌ها هواداران بی‌طرف را به هواداران ماتادور تبدیل کرده است.

اگر اسپانیا به روند پیروزی های خود در یورو 2024 ادامه دهد که همگی در وقت های قانونی یا اضافه برگزار شد، برای چهارمین بار قهرمان جام ملت های اروپا خواهد شد و از این نظر رکورد جدیدی برای قهرمانی در مهم ترین تورنمنت فوتبال جهان به ثبت خواهد رساند. قاره سبز آخرین سه قهرمانی اسپانیا در سال های 1964، 2008 و 2012 برگزار شد و سال گذشته نیز این تیم با شکست کرواسی در فینال قهرمان لیگ ملت های یوفا شد.

در سوی دیگر اما انگلیسی است که با وجود شروع نه چندان خوشایندش در مسابقات قهرمانی اروپا، به تدریج نظر منتقدانش را تغییر داد. شاگردان گرت ساوت گیت که سه سال پیش فینال یورو 2020 را در خانه به ایتالیا باختند، کاملاً انگیزه دارند تا به تلاش طولانی خود برای قهرمانی در جام ملت های اروپا امسال پایان دهند.

آنها پس از صعود از گروه C به عنوان صدرنشین از دانمارک، اسلوونی و صربستان، در مرحله یک هشتم نهایی اسلواکی را در یک بازی که به وقت اضافه کشیده شد شکست دادند. ماموریت بعدی آنها حذف سوئیس بود که از طریق ضربات پنالتی به آن دست یافتند. آن‌ها سپس از سخت‌ترین آزمون خود، مقابل هلند، با بازگشتی که در دقیقه 90 به پایان رسید، جان سالم به در بردند. به این ترتیب، به سشیر که تنها قهرمانی اش در رویدادهای مهم داخلی قهرمانی در جام جهانی 1966 بود، فرصتی دوباره یافت تا به شعار معروف «جام بازگشت به خانه» عمل کند.

این بیست و هشتمین تقابل رسمی تیم های ملی اسپانیا و انگلیس در تاریخ است. اگرچه شانس اسپانیا این بار – حداقل روی کاغذ – در 27 دیدار رسمی دو تیم تاکنون بهتر به نظر می رسد، اما این انگلیسی ها بوده اند که آمار بهتری داشته اند و در 14 بازی از آن پیروز شده اند. از طرفی اسپانیایی ها ده بار پیروز شده اند و سه بازی خود را مساوی کرده اند. این اولین تقابل رسمی اسپانیا و انگلیس در شش سال گذشته است. آخرین دیدار آنها در اکتبر 2018 در لیگ ملت های یوفا بود که با برتری 3-2 انگلیس در خانه به پایان رسید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا