اخبار روز

ناهید اسلام; این جوان 27 ساله رهبر اعتراضات بنگلادش است

ناهید اسلام او دانشجوی جامعه شناسی از داکا است. این جوان 26 ساله در تحولات سیاسی اخیر به عنوان یک چهره محوری شناخته می شود بنگلادش ظاهرا اسلام رهبری اعتراضات دانشجویی را برعهده داشت که در نهایت منجر به سرنگونی حکومت 15 ساله شد. شیخ حسینه او نخست وزیر بنگلادش شد.

شیخ حسینه

نقش ناهید اسلام در حوادث بنگلادش زمانی برجسته شد که او هماهنگ کننده جنبش دانشجویی بود. Z فرزندان او اعتراضی را علیه نظام سهمیه بندی مشاغل دولتی در کشور آغاز کرد که به تدریج به کمپینی برای برکناری شیخ حسینه از قدرت تبدیل شد.

تا اواسط ژوئیه زمان فرا رسیده بود ناهید اسلام در سراسر بنگلادش گسترش یافت و شرایطی را فراهم کرد تا این جوان به یک چهره ملی تبدیل شود. در آن زمان پلیس اسلام و تعدادی دیگر از دانشجویان دانشگاه داکا را هنگام سرکوب معترضان دستگیر کرد.

ناهید اسلام

ناهید اسلام

با وجود درگیری‌های خشونت‌آمیز که جان 300 نفر را گرفت، این جنبش ادامه یافت و در نهایت شیخ حسینه مجبور به کناره‌گیری از قدرت شد. بیشتر کشته شدگان دانش آموزان جوان بودند.

در جریان حوادث چند روز اخیر ناهید اسلام و برای دیگر رهبران جنبش دانشجویی، دیدار با فرمانده ارتش بنگلادش در دستور کار است. یادآور می شود، فرمانده ارتش بنگلادش روز دوشنبه از تشکیل دولت موقت در پی استعفای شیخ حسینه از نخست وزیری خبر داد.

البته ناهید اسلام بارها گفته است که دانشجویان حکومتی را که تحت حمایت یا رهبری ارتش باشد نمی پذیرند. او هم بیرون محمد یونس برنده جایزه نوبل از سمت مشاور ارشد دولت موقت حمایت کرد و تاکید کرد که هیچ جایگزین دیگری را برای این پست نمی پذیرد.

وی همچنین با انتشار پستی در فیسبوک خود نوشت: هیچ دولتی جز دولت جنبش دانشجویی پذیرفته نمی شود.

ناهید اسلام وی روز دوشنبه در گفتگو با دیگر رهبران جنبش دانشجویی گفت: به خونی که شهدا در راه ما ریخته اند خیانت نمی کنیم.

وی در سخنرانی خود قول داد که تغییرات اساسی ایجاد کند بنگلادشتبدیل این کشور به کشوری دموکراتیک و عدالت محور.

ناهید اسلام در بخشی دیگر از سخنان خود تاکید کرد: هرگز 170 میلیون بنگلادش وجود نخواهد داشت رژیم فاشیستی او دیگر برنمی‌گردد و همچنین از دانش‌آموزان خواست تا از اقلیت هندو و عبادتگاه‌هایشان محافظت کنند.

ناهید اسلام در سال 1998 در داکا به دنیا آمد، متاهل و یک برادر کوچکتر به نام نکیب دارد. پدرش معلم و مادرش خانه دار است. وی با انتشار پیام های خود در شبکه های اجتماعی و پافشاری بر مواضع خود در مسیر آرمان های خود توانست حمایت چشمگیر نسل Z در بنگلادش را به دست آورد و با کمک آنها شیخ حسینه را سرنگون کرد.

روزهای شورشی در بنگلادش

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا