اخبار روز

نامزدهای مجلس منتظر این پیامک مهم باشند/جزئیات پیام های مهم ستاد انتخابات کشور

محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور امروز (21). آذر ماه) در برنامه صبح بخیر ایران گفت: نتایج نهایی بررسی صلاحیت داوطلبان در هیأت های نظارت استانی تا 23 فروردین دی ماه اعلام خواهد شد.

اسلامی گفت: در ادبیات انتخاباتی ما چهار کلمه داریم. نامزد، نامزد، منتخب و نماینده این واژه هاست. قانون جدید همچنین مفهوم متقاضی داوطلب را که در مرحله پیش ثبت نام شرکت می کند، در نظر می گیرد. تا 14 دی ماه احراز صلاحیت در هیأت های نظارت استان ها زیر نظر شورای نگهبان می باشد. سپس نامزدها معرفی خواهند شد.

پاسخ شورای نگهبان به ادعای جنجالی/ 2100 نفر انصراف دادند و شکایت نکردند

3 سناریوی ستاد انتخابات کشور برای شورای نگهبان/زمان آغاز تبلیغات انتخاباتی اعلام شد.

وی افزود: بر اساس ماده ۸۳ قانون جدید انتخابات شوراهای اسلامی، هرگونه تبلیغات مستقیم یا غیرمستقیم از لحظه ثبت نام داوطلبان ممنوع است. به همین دلیل، ما به داوطلبان توصیه می کنیم که یک آزمون صلاحیت کامل را انجام دهند. اکنون ایرادات در هیئت نظارت بررسی خواهد شد. پس از اتمام این مرحله، کلمه “کاندیدا” برای این نامزدها اعمال می شود.

اسلامی تصریح کرد: برنامه تبلیغاتی در صدا و سیما، فضای مجازی و سایر فضاهای تبلیغاتی را برای کاندیداها در نظر گرفته ایم. با این حال، زمان این تبلیغات مشخص است. اکنون تناسب از حق رای جداست. اما در ماده هشتم آمده است که احزاب و گروه‌های دارای مجوز و مجوز قانونی می‌توانند اسامی مورد نظر خود را اعلام کنند اما پس از اتمام مرحله تایید صلاحیت.

وی در ادامه گفت: فعالیت احزاب تابع قوانین خاصی است که طرفین بر اساس آن عمل می کنند. شما می توانید یک کنوانسیون یا یک تجمع برگزار کنید. با این حال هنوز زمان تهیه فهرست احزاب در حنور فزا فرا نرسیده است. احزاب و گروه های سیاسی می توانند از نامزدها حمایت مالی کنند.

وی افزود: قانون شفافیت و نظارت بر تامین مالی کمپین ها در سال ۱۳۹۷ به تصویب رسید. بر اساس این قانون، وزارت کشور باید سامانه مالی انتخابات ایجاد کند و در این سامانه کلیه فعالیت های تبلیغاتی ثبت، ضبط، نظارت و رصد می شود. از 15 دی برای داوطلبانی که می توانند با نام کاربری و رمز عبور وارد این سامانه شوند پیامکی ارسال می شود. همه سوالات در مورد انتخابات در بخش مالی در آنجا روشن است. منابع مالی می تواند از خود شخص، یک فرد واقعی ایرانی یا احزاب و گروه های سیاسی باشد.

وی افزود: بر اساس قانون شفافیت هزینه ها در چهار محور هزینه های راه اندازی ستاد انتخابات، هزینه های مجامع عمومی، هزینه نشریات مجاز و هزینه های حق الزحمه عوامل اجرایی دسته بندی شده است. طبق ماده 7 قانون شفافیت حسابی وارد می شود که مشخصاً مربوط به تبلیغات انتخاباتی است. به این ترتیب با توجه به ورود صحیح کلیه اطلاعات مالی به سامانه، نظارت مستمر صورت گرفته و تخلفات بلافاصله گزارش می شود.

اسلامی تصریح کرد: طبق قانون حداقل هزینه برای هر داوطلب در حوزه انتخابیه باید توسط وزارت کشور تعیین و به تایید هیات مرکزی نظارت برسد. یعنی حوزه انتخابیه حداکثر محدودیت دارد که 20 درصد آن را افراد یا احزاب ایرانی می توانند تامین کنند. حتی برای پول نقد، هر نوع خدماتی باید در سامانه ثبت شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اکنون صداوسیما فرکانس های محلی را به حوزه ها اختصاص داده است. قرار گرفتن در سکوهای تبلیغات انتخاباتی نیز در نظر گرفته شده است. همه اینها به کاهش هزینه های تبلیغات و تضمین عدالت در تبلیغات کمک می کند. طبق ماده 74، دستگاه های دولتی باید ظرفیت خود را برای درخواست داوطلبان فراهم کنند.

۲۷۲۱۸

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا