این ظرف حاوی سنگ های فضایی و غبار جمع آوری شده از سیارک بننو بود که دانشمندان معتقدند برای اکتشافات فضایی ارزشمند هستند. متأسفانه، از زمانی که این کاوشگر تاریخی در 24 سپتامبر 2023، تقریباً چهار ماه پیش، از فضا بازگشت، هیچ کس روی زمین نتوانسته درب آن را باز کند.

به گفته اسپیسی تیم درگیر در ماموریت OSIRIS-REx موفق شد دو بست را که مانع از دسترسی به مواد نمونه Bennu می‌شد، برش دهند. این موفقیت گامی حیاتی در جهت برداشتن درپوش TAGSAM است که به دانشمندان اجازه می‌دهد تا صخره‌ها و گرد و غبار بازگردانده شده توسط سیارک را به طور کامل بررسی کنند.

به گزارش ایسنا، ماموریت Osiris-Rex که در سال 2016 به فضا پرتاب شد، به مدت هفت سال به Bennu سفر کرد و قبل از جمع آوری نمونه، این سیارک را مورد مطالعه قرار داد. گمان می رود موادی که در 24 سپتامبر به زمین بازگردانده شد حاوی بقایای شکل گیری منظومه شمسی در حدود 4.5 میلیارد سال پیش باشد.

مراحل بعدی شامل چندین روش آماده سازی دیگر است که پس از آن کارشناسان تصاویری با وضوح فوق العاده بالا از نمونه می گیرند. سپس بخشی از نمونه قابل مشاهده برداشته شده، وزن شده و جرم کل تعیین می شود.

آیلین استنسبری، مدیر تحقیقات و اکتشافات علوم نجومی در مرکز فضایی جانسون ناسا. مهندسان و دانشمندان ماه ها در پشت صحنه به طور خستگی ناپذیری کار کردند تا نه تنها بیش از 70 گرم موادی که به آن دسترسی داشتیم، بلکه ابزارهای جدید را نیز پردازش کنند. طراحی، توسعه و آزمایشی که به ما امکان می دهد بر این مانع غلبه کنیم. نوآوری و تعهد این تیم قابل توجه بود. همه ما در مورد گنجی که از اوزیریس-رکس باقی مانده هیجان زده ایم.

فرآیند جداسازی درب TAGSAM در اواسط اکتبر به بن بست رسید، زمانی که ناسا نتوانست دو بست نهایی را جدا کند. برای انجام این کار، دانشمندان مجبور شدند دو ابزار جدید چند قسمتی بسازند. این ابزار از فولاد ضد زنگ مخصوص جراحی غیر مغناطیسی ساخته شده است که سخت ترین فلز مورد تایید برای استفاده استریل است.

علیرغم تاخیر چهار ماهه در باز کردن این ظرف فضایی بالقوه ارزشمند، محققان تاکنون 70.3 گرم از مواد سیارکی را جمع‌آوری کرده‌اند که از هدف 60 گرمی ناسا فراتر رفته است. برخی از این نمونه ها برای نگهداری طولانی مدت در نظر گرفته شده اند مهر و اپیلاسیون شده و قسمت هایی از آن در دمای اتاق و بقیه در دمای منفی 112 درجه فارنهایت نگهداری می شود.

دانشمندان آزمایشگاه تحلیل مواد نجومی کویپر در دانشگاه آریزونا مطالعه برخی از مواد بیگانه بکر را آغاز کرده اند. علاوه بر این، کاتالوگی از نمونه‌های Osiris rex در اواخر بهار امسال در دسترس جامعه علمی جهانی قرار خواهد گرفت که گامی هیجان‌انگیز دیگر در این مأموریت پیشگامانه را رقم خواهد زد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *