اخبار روز

ناتوانی متقاضیان در پرداخت سود وام نهضت ملی مسکن


به گفته پی ام آپ، نهضت ملی مسکن یکی از طرح هایی است که دولت برای حل مشکل بی خانمان ها اجرا می کند. طرحی که یکی از وعده های اصلی سید ابراهیم رئیسی در دوران تبلیغات ریاست جمهوری بود. او قول داده بود که سالانه یک میلیون خانه بسازد، اما با شروع دولت سیزدهم مشکلاتی به وجود آمد و مشخص شد که اجرای این طرح به راحتی محقق نمی شود.

اکنون پس از گذشت دو سال از آغاز فعالیت دولت، دستاورد پروژه نهضت ملی مسکن تنها ساخت 500 واحد مسکونی بوده است. طرح های دیگری نیز در سال های گذشته و توسط دولت های گذشته برای اقشار کم درآمد انجام شد که هر کدام مشکلات خاص خود را داشتند.

برخی از مستاجران و متقاضیان خانه می گویند که نمی توانند وام مسکن خود را پرداخت کنند. در همین راستا مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی وعده کاهش نرخ سود وام 550 میلیون تومانی متقاضیان نهضت ملی مسکن را داد. به گفته وی، بانک مرکزی با این موضوع موافقت کرده است. بازرپاش به میزان این کاهش و زمان اجرای آن اشاره ای نکرده و اذعان داشته است که تغییر ایجاد شده کافی نیست و باید دوباره نرخ سود کاهش یابد.

البته در این میان نباید فراموش کرد که کاهش بی رویه نرخ سود بانک ها را نیز با مشکل مواجه می کند. موضوع تورم مسکن به حدی رسیده که طرح های حمایتی توان رفع چالش های مردم در این زمینه را ندارند. اکنون تورم فشار زیادی را بر برخی از اقشار جامعه چه در بخش خرید و چه در بخش اجاره وارد می کند.

برخی از مردم شکایات جدی در مورد آن دارند. از ناکارآمدی طرح های حمایتی تا چالش ارائه مدارک لازم برای ثبت نام؛ به خصوص فرم ج. این فرم نشان می‌دهد که متقاضیان و افراد تحت تکفل آنها در بازه‌های زمانی مشخص شده، خانه یا زمین خریداری نکرده و وام رهنی دریافت نکرده‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، گزارش فرم C ملی مسکن را مطالعه کنید.

– «کارگر چگونه می تواند آن مبلغ را داشته باشد اگر همیشه مستاجر بوده و فقط می تواند مبلغ کمی را به پیش پرداخت و اجاره خانه اضافه کند. با این قیمت بالا چه درآمدی داریم که هم پیش پرداخت بدهیم و هم اجاره؟» آیا پس انداز پنهانی خود را به نهضت مسکن ملی بدهیم؟ من از پس هزینه ها بر نمی آمدم پس دیگر نگران نبودم، ای کاش به افرادی مثل ما فکر می کردید که واقعا توان پرداخت چنین پرداختی را ندارند.

– «خوب فکر کنید و حساب کنید مشکل مسکن شهرک از ریشه حل می شود. آدمی که شغل ندارد فقط باید شکم و کرایه خانه و هزاران مشکل دیگر را بدهد، واقعاً نمی تواند پولی که شما می گویید بدهد. پس دولت چه توقعی دارد، می گوید بچه دارد، اگر پول یکی از این اختلاس ها یکی باشد، دولت یک بار هزینه مسکن مردم را می دهد، مشکل مسکن که با پیر شدن جمعیت من مشکلی ندارد. خود حل و فصل خواهد شد.”

– “دایی من دو قسط مسکن ملی داده، 60 سالش مستاجر است، حالا دیگر مجبور نیست پول بدهد، بیکار است و از این خانه به خانه دیگر نقل مکان می کند، خانه گران است و اجاره بها بالاست.”

– «یکی از دوستان ما خانه ای به نام او داشت، بعد آن را به نام مادرش صدا کرد و حالا نوشت مسکن ملی و قبول کردند که فقط دو خانه دارد. این کشور همه جا به هم ریخته است و سرمایه داران ثروتمندتر هستند. و فقرا فقیرترند».

– ما که هر سه ماه هر مدرکی می گیریم مدرسه، شورا، منطقه، کمیته امداد، بهداشت، کارت ملی، بسیج نامه، کارت واکسن کرونا، بروشور تایید سکونت قبول نمی کنیم، هر بیمه ای که فکرش را بکنیم می گیریم قبول نمی کنند، اول به دولت بگویید.»

– “کاش پرداخت اقساط وام رو چک میکردی ببینی خونه کیه و کیه!!منم مسکن مهر رو ثبت نام کردم ولی سال 90 برای ساختش پول زیادی از ما خواستند و همانطور که دخترم مریض بود و باید یک عمل بزرگ انجام می داد، ما مجبور شدیم امتیاز زمین را به همان قیمتی که ثبت نام کردیم، بفروشیم و خانه ای در آن نیست، الان نداریم مستاجر با این حقوق مدیریت دفتر، هر کجا رفتیم ، می گویند بانکشان پر است کاش بهتر چک کنند و به پرداخت اقساط توجه کنند چون کسانی که امتیاز مسکن مهر را می خرند فورا درخواست وام دارند و ما در این وسط هستیم، داریم. نخورده و لبانمان سوخته است ای کاش دولت پیگیر صاحبان واقعی این خانه ها می شد.»

26 سال است که مستاجر هستم، از هیچ امتیازی استفاده نکرده‌ام، خانه ندارم، وام نگرفته‌ام، سه فرزند دارم، مجموعاً پنج نفر هستیم و هنوز ما را رد می‌کنند. نام ها درست است؟”


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا