این پروژه این سوال را مطرح کرد که چگونه می توان ساختار طاق و طاق را برای ایجاد فضای مکعبی شکل توسعه داد. به عبارت دیگر چگونه یک حجم با لبه های مکعبی می تواند از طریق ساختارهای حاصل از یک چهارضلعی هم فضا را جدا کند و هم برای ساختار خود راه حلی داشته باشد؟ آیا این سازه های گنبدی شکل می توانند پاسخی به سبک زندگی عمومی و خصوصی در خانه باشند؟ این هیبرید چه امکاناتی را ارائه می دهد؟

به گزارش عصر ایران به نقل از آرکوما، در طراحی خانه گویم، پانل های بادشده تحت تأثیر سازماندهی طاق ها و طاق ها به حجم هایی گنبدی شکل تبدیل می شوند. در طبقه همکف، این حجم های نیمه طاق دار فضاهای داخلی محصور و نیمه محصور را در خود جای می دهند. به طوری که سه نیم گنبد پشت به پشت در یک مکعب شیشه ای چیده شده اند و فضاهای آشپزخانه، رختکن و اتاق مهمان را تشکیل می دهند و فضای روان بین آنها نمایانگر فضای عمومی داخل خانه است. همه چیز در این طبقه مشخص است به جز این سه ریز اتاق تعبیه شده در آن و ارتباط مستقیم با حیاط امکان پذیر است.

در مقابل این شفافیت، سه نیم گنبد در طبقه اول رو به روی هم قرار گرفته و یک حیاط مرکزی فرورفته را تشکیل می دهند که مطابق با حریم خصوصی اتاق خواب های این طبقه است. در واقع ارتباط با دنیای بیرون از طریق همین حیاط نیمه بسته برقرار می شود.

در نتیجه مرز نامشخص و مبهم بین درون و بیرون هر طبقه به روش های مختلف شکل گرفت. نیم گنبدهای طبقات بالا و پایین در کنار هم قرار گرفته اند و نوع انتقال نیرو که نزدیک به سلف های چهارطاقی است، فضایی ترکیبی را ایجاد می کند که در مرز مکعب و گنبد شکل قرار دارد.

سال: 1396/2017

دوره تاریخی: جمهوری اسلامی

کاربر: منطقه مسکونی، ویلا

حوزه پروژه: 1385 متر مربع

علایق: شرکت آجر خاویار

آدرس: ایران، فارس، شیراز

اپراتور کارفرما:

فرشاد فرزین

ساختار (طراحی، اجرا):

شرکت مهندسین مشاور باستان پل، وحید کارخانی نیا

تاسیسات برقی (برنامه ریزان، اپراتورها):

شرکت مهندسین مشاور پایا بنا آفرین سعید افشار

تاسیسات مکانیکی (طراح، مدیر عامل):

شرکت مهندسین مشاور پایا بنا آفرین، مجتبی عرب پور

همکاران پروژه تیم طراحی:

محمدرضا غلامی، مجید جهانگیری، روجا عزیززاده، عاطفه لطف الهی، مهرداد مکارمی، سجاد حسینی، علی ملکی، پویان بیزه، عسل کرمی، تینا شهنازی

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما