اخبار روز

میکروربات سرطان ریه را در موش درمان کرد

مهندسان دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو، ربات‌های میکروسکوپی به نام میکروربات‌ها ساخته‌اند که می‌توانند در بدن حرکت کنند و داروهای سرطان را مستقیماً از طریق ریه‌ها به تومورهای متاستاتیک برسانند.

به گزارش ایسنا، این روش در موش هایی که رشد و گسترش تومورهای متاستاتیک با این روش مهار می شود و در نتیجه میزان بقا را نسبت به نمونه های شاهد افزایش می دهد، موفقیت آمیز بوده است. نتایج این کشف در Science Advances منتشر شد.

این میکروربات ها از طریق همگرایی زیست شناسی و فناوری نانو ایجاد می شوند. این فناوری از طریق همکاری مشترک بین آزمایشگاه های جوزف وانگ و لیانگ فانگ ژانگ توسعه یافته است. برای ایجاد ریزربات‌ها، محققان نانوذرات پر از مواد شیمیایی را به سطح سلول‌های جلبک سبز متصل کردند. این جلبک که حرکت خود را به میکروربات‌ها منتقل می‌کند، به نانوذرات اجازه می‌دهد تا به طور موثر در ریه‌ها شنا کنند و داروی خود را به تومورها برسانند.

این نانوذرات شامل دانه‌های پلیمری بیولوژیکی کوچکی هستند که با داروی شیمی‌درمانی دوکسوروبیسین بارگذاری شده و با غشای گلبول‌های قرمز پوشانده شده‌اند. این پوشش یک عملکرد مهم را انجام می دهد: از نانوذرات در برابر سیستم ایمنی محافظت می کند و به آنها اجازه می دهد به اندازه کافی در ریه ها باقی بمانند تا اثر ضد توموری خود را توسعه دهند.

ژنگژینگ لی، یکی از محققان این پروژه گفت: «این پوشش به عنوان یک عامل پوشاننده عمل می‌کند که باعث می‌شود نانوذرات شبیه گلبول‌های قرمز خون برای سیستم ایمنی به نظر برسند تا پاسخ ایمنی را تحریک نکنند.»

محققان دریافتند که این فرمول جلبکی حاوی نانوذرات بی خطر است. مواد مورد استفاده برای ایجاد نانوذرات زیست سازگار هستند، در حالی که جلبک سبز Chlamydomonas reinhardtii استفاده شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده ایمن شناخته شده است.

این گروه قبلاً روی میکروربات‌هایی کار کرده بودند که می‌توانند ذات‌الریه کشنده را در موش‌ها درمان کنند. در این میکروربات‌ها، غشای سلولی برای محافظت از نانوذرات و ترکیب ماده فعال نیز متفاوت بود. این فناوری جدید برای درمان سرطان ریه مناسب است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا