اخبار روز

میزان حق تمبر چک های بانکی چه قدر است؟!/جزئیات

به گزارش پی ام آپ به نقل از ایسنا، نمایندگان شورای اسلامی در جلسه علنی امروز شنبه در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، بند ک ماده 27 این لایحه را تصویب کردند.

بر اساس بند خ ماده 27 لایحه، در سال های برنامه، ارقام ریالی موضوع مواد (44)، (46) و (47) قانون مالیات های مستقیم و تبصره های آن بر اساس قیمت مصرف کننده تنظیم و اعمال می شود.

طبق ماده 44 قانون مالیات های مستقیم به ازای هر چک چاپ شده توسط بانک ها دویست (200) ریال حق تمبر اخذ می شود.

بر اساس ماده 46 قانون مالیات های مستقیم، کلیه اسناد تجاری قابل نقل و انتقال صادر شده یا مورد معامله و مورد استفاده در ایران (به استثنای اسناد مندرج در مواد 45 و 48 این قانون) و اسناد کشفی و حقوق مالکیت دارایی های تجاری. از قبيل بارنامه دريايي و هوايي و نيز اسناد بيمه اموال تجاري يكصد ريال و چهل ريال به عنوان حق تمبر در بارنامه زميني منظور مي شود.

بر اساس ماده 47 قانون مالیات های مستقیم، کلیه قراردادها و اسناد مشابهی که در ذیل شرح داده می شود، که بین بانک ها و مشتریان آنها مبادله می شود و یا از طرف مشتریان تعهد می شود، در صورت عدم ثبت در دفاتر اسناد رسمی، معادل پنجاه ریال حق تمبر اعمال می شود.

1- برگه قبولی شرایط عمومی حساب جاری.

2- قرارداد قرض الحسنه یا اعطای تسهیلات از هر نوع و همچنین اوراق و فرمهای صحافی که بانکها هنگام انجام عملیات به نامهای مختلف به مشتریان خود تحویل می دهند.

3- قراردادهای انواع سپرده های سرمایه گذاری.

4- وکالت‌نامه‌های بانکی که در دفتر بانک ایجاد می شود و مشتریان حق امضاء خود را به شخص دیگری واگذار می کنند.

5- سایر قراردادهایی که بین بانک ها و مشتریان منعقد می شود و طرفین تعهدات و مسئولیت هایی را بر عهده دارند و مربوط به امور مذکور در این ماده می باشد.

6- ضمانت نامه های صادره از سوی بانک ها.

7- درخواست صدور ضمانت نامه در صورت قبول درخواست توسط بانک و صدور ضمانت نامه.

8- درخواست گشایش اعتبار اسنادی برای داخل ایران یا کشورهای خارجی در صورت قبول درخواست از سوی بانک و گشایش اعتبار اسنادی.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا