به گزارش مانیبان، تعدیل حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران با توجه به افزایش مالیات بر ارزش افزوده از وظایف برنامه هفتم توسعه است که باید از ابتدای سال جاری اجرایی شود. اگرچه دو ماه از سال جدید می گذرد، اما لحظه دقیق اجرای یکسان سازی حقوق بازنشستگان همچنان در هاله ای از بلاتکلیفی به دلیل عدم اجرای برنامه هفتم توسعه به سر می برد.

این در شرایطی است که وزیر کار در آخرین اظهارات خود درباره یکسان سازی حقوق بازنشستگان گفته است: افزایش حقوق بازنشستگان از محل تامین اجتماعی و سایر صندوق هایی که تحت پوشش وزارت کار، تعاون و تامین اجتماعی قرار می گرفت، بوده است. اجرا، اعمال و پرداخت می شود، اما در بحث همسان سازی باید منابع تامین شود.

در همین حال یکی از نمایندگان مجلس نیز اعلام کرد: یکسان سازی حقوق بازنشستگان در کشور خرداد اجرا خواهد شد.

اما به نظر می رسد این اظهارنظرها اگرچه هنوز برنامه هفتم اعلام نشده اما در حد نوید است.

احسان قاضی زاده هاشمی در حاشیه جلسه ارائه گزارش و ماموریت صندوق های بازنشستگی کشوری در تحقق شعار سال در جمع خبرنگاران گفت: یکسان سازی حقوق بازنشستگان در بودجه و در جداول نهایی مشارکت درج شده است. از 40 درصد برای اجرا در سال جاری تصویب شد.

وی خاطرنشان کرد؛ این موضوع برای بررسی و پایان به شورای نگهبان ارسال می شود. اردیبهشت ماه انشاالله قطعی است و خرداد اجرا خواهد شد. 40 درصد افزایش است و در سال 1404 و 1405 دو مورد افزایش 30 درصدی خواهیم داشت.

علت تاخیر در اجرای قانون تناسب حقوق بازنشستگان چیست؟

یکی نماینده دیگری نیز در روایتی جدید به دلایل تاخیر در اجرای قانون حقوق برابر پرداخت. سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص چرایی عدم اعمال تناسب 40 درصدی حقوق بازنشستگان اظهار داشت: به گفته مسئولان صندوق بازنشستگی کشوری حقوق همسان سازی تعداد مستمری بگیران هنوز از نظر قانونی مشخص نشده است و ما در موقعیتی هستیم که آن را اعلام کنیم. منابع لازم برای این امر برنامه ریزی شده و به محض اعلام اجرا خواهد شد.

آیا بازنشستگان حنا نگه می دارند؟

طبق مصوبه قانون بودجه قرار است منابع ریالی به نسبت افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده به تناسب حقوق بازنشستگان تخصیص یابد و اکنون دولت اعلام کرده است که در فروردین با افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده از 9 درصد به 10 درصد، در ماه جاری حدود 440 میلیارد تومان درآمد مالیاتی جدید ایجاد شد.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما